• mamlan

    Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?

    Såg att regeringen tänker höja flerbarnstillägget. Personligen tycker jag det är mer angeläget att man höjer underhållsstödet. Flerbarnstillägget är i mina ögon inte lika nödvändigt, det 4:e barnet är väl inte dyrare i drift än det 1:a? Visst du behöver större boende men du får ju ett barnbidrag för varje barn, dessutom så kan de ärva av varandra och dela på vissa saker. Underhållet har inte höjts på många år, ensamstående mammor har det ofta väldigt tungt ekonomiskt, läste senast förra veckan en larmrapport angående hur hög andel ensamma mammor som är fattiga i sverige i dag. Underhållsstödet är i dag löjligt lågt och där skulle en höjning verkligen vara välkommen för många.

  • Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?
  • Astarte
    Mama Africa skrev 2010-04-02 20:46:15 följande:
    Där är vi överens. Som jag sa: Trevligt, men inte ett måste.
    Nej, man kan tycka att en viss del av boendekostnaden skulle kunna räknas in. Kansnke inte hela den ökade kostnaden, men en del av den.
  • Dr Mupp
    mamlan skrev 2010-04-02 19:25:10 följande:
    Varför skulle ni få mindre? Underhållsstödet jag syftar på är det som utbetalas av f.kassan när ena föräldern inte betalar något för sitt barn. Ensamstående föräldrar har ofta en väldigt ansträngd ekonomi, man ska själv klara alla utgifter, alla sjukdagar då man förlorar i nkomst o.s.v. Underhållsstödet i dag täcker inte på långa vägar det bortfall som blir av att vara ensam utan en andra förälder som sörjer för sitt barn, varför ska man som ensamstående förälder (oftast mamma) alltid måsta ha det sämre ekonomiskt? Man skulle väl sällan välja att vara ensam utan stöd från den andra föräldern men i bland blir det så och då är underhållsstödet löjligt lågt. Även när den andra föräldern betalar f.kassans nivå så kommer det inte i närheten av de summor som boende föräldern står för. Min åsikt är att det är alldeles för lågt i dag. Flerbarnsförälrar ska inte få sänkt om du trodde jag menade det men varför ska de få mer än vi som har ett barn och är ensamstående desstom??
    Tycker man den andra föräldern betalar för lite så får man stämma henom på ett högre underhåll. 

    Sen är det inte så att underhåller ska bekosta hela barnet utan bara en del av det. Boende föräldern ska ju bidra med lika mycket.
  • mamlan
    Dr Mupp skrev 2010-04-02 20:55:15 följande:
    Tycker man den andra föräldern betalar för lite så får man stämma henom på ett högre underhåll.  Sen är det inte så att underhåller ska bekosta hela barnet utan bara en del av det. Boende föräldern ska ju bidra med lika mycket.
    Men det är ju just det som är problemet, hur kan någon tro att 1273 kr/månad täcker ALLA kostnader runt ett barn??? Boende föräldrar står för en mycket stor del av kostnaderna och umgänges föräldern ELLER f.kassan för en liten extra slant bara. Sedan så måste man se skillnad på det underhåll en umgängesförälder betalar och det underhållsstöd man får av kassan. Jag/mitt barn får zipp nada av hennes pappa, vi får bara avkassan sedan betalar han in till kassan efter vad de bedömt han ska betala. Vad den summan är har jag inte en susning om men han har sagt att han inte kommer betala mer till oss direkt. Så jag kan ju knappast stämma f.kassan på merpengar eller hur?
  • mamlan
    Tuffen skrev 2010-04-02 08:23:36 följande:
    Man väljer själv att skaffa barn, då får man också betala för dem. Jag tycker inte att varken underhållsstöd eller flerbarnstillägg ska höjas. Jag har 2 barn, förresten.
    Men varför ska det inte gälla en umgängesförälder då? Vi boende föräldrar betalar för våra barn, en mycket större summa än de som bor tillsammans, barnet har rätt till en rimlig levnadsnivå även med separerade föräldrar.
  • Astarte
    mamlan skrev 2010-04-02 23:30:57 följande:
    Men det är ju just det som är problemet, hur kan någon tro att 1273 kr/månad täcker ALLA kostnader runt ett barn??? Boende föräldrar står för en mycket stor del av kostnaderna och umgänges föräldern ELLER f.kassan för en liten extra slant bara. Sedan så måste man se skillnad på det underhåll en umgängesförälder betalar och det underhållsstöd man får av kassan. Jag/mitt barn får zipp nada av hennes pappa, vi får bara avkassan sedan betalar han in till kassan efter vad de bedömt han ska betala. Vad den summan är har jag inte en susning om men han har sagt att han inte kommer betala mer till oss direkt. Så jag kan ju knappast stämma f.kassan på merpengar eller hur?
    Om du tror att han skulle kunna betala mer kan du fortfarande stämma honom, även om du inte kan stämma FK.
  • mamlan
    Astarte skrev 2010-04-03 08:37:56 följande:
    Om du tror att han skulle kunna betala mer kan du fortfarande stämma honom, även om du inte kan stämma FK.
    Men huvudfrågan här var inte att höja underhållet utan underhålsstödet/bidraget som kassan betalar ut. Varför väljer staten att ge mer pengar till de som har fler barn men har samtidigt under måååånga år struntat i att höja underhållsbidraget? Tycer en höjning där skulle vara mycket mer berättigad än en av flerbarnstillägget.
  • Astarte
    mamlan skrev 2010-04-03 11:21:32 följande:
    Men huvudfrågan här var inte att höja underhållet utan underhålsstödet/bidraget som kassan betalar ut. Varför väljer staten att ge mer pengar till de som har fler barn men har samtidigt under måååånga år struntat i att höja underhållsbidraget? Tycer en höjning där skulle vara mycket mer berättigad än en av flerbarnstillägget.
    Det var bara en kommentar i all välmening, att det går att stämma även om man har från FK.

    Vid förrförra uträkningen av underhållsstödet gjordes en höjning med 100 kr. Vid uträkningen efter det hade maxtaxan på barnomsorg hunnit införas och den säkningen av totalbeloppet åt upp de övriga ökade kostnaderna så ingen höjning gjordes.
    Underhållsstödet berkäknas om med jämna mellanrum, det sker idag och jag tycker inte att rutinerna kring det behöver ändras.
  • Bam
    mamlan skrev 2010-04-03 11:21:32 följande:
    Men huvudfrågan här var inte att höja underhållet utan underhålsstödet/bidraget som kassan betalar ut. Varför väljer staten att ge mer pengar till de som har fler barn men har samtidigt under måååånga år struntat i att höja underhållsbidraget? Tycer en höjning där skulle vara mycket mer berättigad än en av flerbarnstillägget.
    Själv lever jag efter devisen att inte skaffa fler barn än jag kan försörja. ÄVEN om min relation går åt helsike.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Tuffen

    Håller med Bam!!! Varför skaffa 3 barn eller fler? Två barn mäktar man med som ensam förälder, men därefter blir det tungt. Men många tycks tro att samhället ska försörja barnen väl man fått dem.

  • mamita

    Håller med TS! Jag är gift och skulle inte få ett öre men tycker ändå att underhållet är väldigt lågt satt, har det inte varit samma belopp i mer än ett årtionde???

Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?