• Äldre 6 Apr 10:39
    10470 visningar
    19 svar
    19
    10470

    Belastningsregister - offentliga handlingar?

    Jag har fått jobb där man måste visa utdrag ur belastningsregistret.
    Jag blev uppringd av arbetsgivaren och blev kallad till intervju och då sa hon att om det blir aktuellt med anställning måste man kunna visa utdrag. Inga problem tyckte jag, det har jag varit med om förr.
    Intervjudagen kom och inga papper efterfrågades (de kollade inte ens mina referenser). Precis innan påsk fick jag besked, de vill anställa mig (JIPPIE!!).
    Men nu i påsk slog det mig.
    I och med att det inte verkade vara aktuellt med belastningsregister förräns anställning har jag avvaktat och hade inte med mig något till intervjun.
    Är det jag som ska begära utdrag från belastningsregistret eller gör arbetsgivaren det? Är det offentliga handlingar?
    Inget sas på intervjun och jag glömde helt bort att fråga om det.
    Inga papper har skrivits ännu, jag ska börja på måndag och anställningspapper skrivs då.

  • Svar på tråden Belastningsregister - offentliga handlingar?
  • Äldre 6 Apr 10:44
    #2
    The Black Lady skrev 2010-04-06 10:41:45 följande:
    Grattis till jobbet!! Det är du som ska begära utdrag ur registret....så beställ det redan nu så kan du ta med det när du ska skriva papprena...
    Tack!
    Tidigare har jag dragit ut register för arbete inom barnomsorg/skola, vilket ska man begära ut nu? Jag har fått jobb på en bank.
    ?
  • Äldre 6 Apr 10:48
    #4
    arianne03 skrev 2010-04-06 10:45:49 följande:
    Det är samma
    Det kan väl inte stämma? I det finns väl inte uppgifterna om jag är straffad för ekonomisk brottslighet?
  • Äldre 6 Apr 10:49
    #5

    Finns ju olika att välja mellan
    www.polisen.se/Service/Blanketter/Registerutdrag/

  • Äldre 6 Apr 10:51
    #6

    Ska man välja det första va?
    Blev fundersam då jag såg ett för försäkrningsförmedling också, men det är ju inte ritkigt det jag kommer syssla med...

  • Äldre 6 Apr 11:12
    #8
    arianne03 skrev 2010-04-06 10:58:24 följande:
    Oops, sorry. Jag valde bara utdrag från belastnigsregistret och då är väl "allt" med (jag har inget däri så..). Visste inte att det fanns ett speciellt för skola/barnomsorg. Men tar du det översta kommer väl allt med? Har du berättat att du är straffad tidigare alltså?
    ?
    Jag är inte straffad tidigare, varifrån får du det?
  • Äldre 6 Apr 11:17
    #9
    FruSen skrev 2010-04-06 10:48:04 följande:
    Det kan väl inte stämma? I det finns väl inte uppgifterna om jag är straffad för ekonomisk brottslighet?
    Ojdå, ser att jag skrivit lite knäppt här, kanske det var det du syftade på arianne?
    Menade att om jag skulle vara straffad för ekonomisk brottslighet (vilket är det som min arbetsgivare främst kollar efter) så syns ju inte det om jag drar ut register för skola och barnomsorg.
  • Äldre 6 Apr 11:30
    #12
    Hallonröd skrev 2010-04-06 11:27:14 följande:
    Jag var på en intervju i förra veckan och då fick jag fylla i en blankett med personuppgifter som de faxade iväg till belastningsregistret. Det såg ut som en allmän blankett bara, inte kategoriserad. Finns det verkligen olika blanketter för var/vad man ska jobba/jobba med? Är man straffad så är man...det kommer väl fram oavsett om man ska jobba på förskola eller bank.
    Utdrag ur belastningsregistret (§9) Utdrag ur belastningsregistret - skola/barnomsorg Utdrag ur belastningsregistret - HVB-hem Utdrag belastningsregistret - utlandsändamål Utdrag - försäkringsförmedling Utdrag - datalagen och personuppgiftslagen (§10 och §26)
    Dessa finns
  • Äldre 6 Apr 11:31
    #13
    Hallonröd skrev 2010-04-06 11:29:15 följande:
    Grattis förresten...vad kul
    Tack!
  • Äldre 6 Apr 11:33
    #15
    BlommyNess12 skrev 2010-04-06 11:31:30 följande:
    Nej det är olika för olika arbeten. När du drar ett utdrag för t.ex skola/barnomsorg så kommer det bara upp om du begått våldsbrott sexbrott, eller brott mot barn. Har du trimmat din moppe eller blivit dömd för försäkringsbedrägeri så syns inte det. Söker du för jobb på en bank så ska det visa om du blivit dömd för föräkringsbedrägeri, ekonomiska brott och våldsbrott tror jag, då syns det inte ifall du är dömd för brott mot barn t.ex förstår du?
    Nu valde jag det första, då syns väl allt va?
    Och jag vet då inte med mig att jag är straffad för nått, det "grövsta" brott jag begått var väl att jag körde utan bilbälte på en parkering, men polisen gav ingen bot för det...
Svar på tråden Belastningsregister - offentliga handlingar?