• Äldre 6 Apr 12:13
    99769 visningar
    22 svar
    22
    99769

    Provanställd är det verkligen 14 dagar uppsägning?

    Jag vill veta hur lång tid jag har uppsägningstid när jag går som provanställd. I kontraktet står det endast att det är en uppsägningstid enligt lag. Företaget saknar kollektivavtal.

    I lagen om anställningsskydd står det så här:

    6 §
       
    Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Lag (1994:1685).

    MEN vart hittar jag 1994:1685 och vad står det i den?

    Företaget hävdar 14 dagar uppsägningstid men det får de visa skriftligt innan jag går med på detta.

  • Svar på tråden Provanställd är det verkligen 14 dagar uppsägning?
  • Äldre 6 Apr 13:28
    #11

    Nu kom ett mail att jag får gå idag. Äntligen insåg hon att hon står och hävdar saker som inte är sant.

  • annkar­78
    Äldre 6 Apr 15:36
    #12

    ah vad bra! du har din rätt att gå på dagen och det kan de ju inte förhandla bort. Skönt att det löste sig!

  • Äldre 6 Apr 16:32
    #13

    Men visst kan de väl förhandla bort det?
    För i mitt nya avtal står det att det gäller 14 dagars uppsägning från både arbetsgivare och arbetstagares sida.
    Är inte detta korrekt?

  • Äldre 6 Apr 19:11
    #14
    LillaMandarin skrev 2010-04-06 16:32:15 följande:
    Men visst kan de väl förhandla bort det?För i mitt nya avtal står det att det gäller 14 dagars uppsägning från både arbetsgivare och arbetstagares sida.Är inte detta korrekt?
    Nya avtal?
    Har du flera avtal på samma provanställning? Eller är det hos någon annan?
  • Äldre 6 Apr 21:07
    #15

    Jag har sagt upp mig från ett jobb vilket inte var det lättaste, för att kunna påbörja ett nytt arbete. Så det är ett nytt jobb vilket är ett nytt avtal.

  • Äldre 6 Apr 21:27
    #16

    Lycka till på nya jobbet och det är dumt när de inte skriver vad som gäller, då behöver inte sånt där hända.

  • Lojfy
    Äldre 8 Apr 18:21
    #17

    I mitt anställningsavtal (har ännu inte börjat på jobbet) står det att jag kommer att få en provanställning under 6 månader. Enligt avtalet regleras uppsägningstiden från arbetsgivarens sida i LAS (1982:80) men för min del är det en uppsägningstid på hela två månader.

    Innebär detta att mitt kontrakt kan sägas upp på två veckor av arbetstgivaren, men att jag behöver vänta i hela två månader på att avsluta tjänsten? Kan man ens förhandla bort de 14 dagars uppsägning som man som provanställd har?

  • Äldre 9 Apr 07:51
    #18

    Lojfy
    Men vart i 1982:80 kan du se att det från arbetstagarens sida äns står 14 dagar??
    2 månader lät lite väl långt väl?

  • Äldre 9 Apr 09:35
    #19
    Lojfy skrev 2010-04-08 18:21:58 följande:
    I mitt anställningsavtal (har ännu inte börjat på jobbet) står det att jag kommer att få en provanställning under 6 månader. Enligt avtalet regleras uppsägningstiden från arbetsgivarens sida i LAS (1982:80) men för min del är det en uppsägningstid på hela två månader.Innebär detta att mitt kontrakt kan sägas upp på två veckor av arbetstgivaren, men att jag behöver vänta i hela två månader på att avsluta tjänsten? Kan man ens förhandla bort de 14 dagars uppsägning som man som provanställd har?
    Ja, alltså det är ju det du har gjort. Du har skrivit på ett avtal där du går med på två månaders uppsägning under provanställnignstiden.
  • uniMog
    Äldre 9 Apr 09:54
    #20
  • Lojfy
    Äldre 10 Apr 16:35
    #21
    Catti41 skrev 2010-04-09 09:35:39 följande:
    Ja, alltså det är ju det du har gjort. Du har skrivit på ett avtal där du går med på två månaders uppsägning under provanställnignstiden.
    Jag har kollat upp det här lite närmare. Enligt §2 LAS andra stycket framgår att "Ett avtal är ogiltigt i den mån det upphäver eller inskränker arbetstagarnas rättigheter enligt denna lag" (lagen.nu/1982:80).

    Som provanställd verkar man alltså ha rätt att "gå på dagen", samt att regler i det enskilda anställningsavtalet som inskränker arbetstagerens rätigheter (i mitt fall två månaders uppsägningstid från min sida) är ogiltiga (lawline.se/answers/8167). Troligtvis tänker jag dock häva avtalet redan innan jag börjar av andra anledningar, och även det verkar fullt rimligt om jag tolkat det rätt.
  • Äldre 5 Jul 23:24
    #22

    Testar att ställa frågan här - får se om jag får nåt svar... Jag ska börja på en ny tjänst den 1/9 och har sagt upp mig i god tid etc från mitt nuvarande jobb. Där är det inga problem. Min nya tjänst är en provanställning på 6 mån (som sen övergår till en tillsvidareanställning om allt går bra). MEN nu har jag sökt ett annat jobb (ett som verkade ännu roligare) och ska på intervju på det på måndag. De vill tillsätta tjänsten så snart som möjligt... Säg att jag får det här nya jobbet till den 1/9 också...hur gör jag med det andra jobbet, kan jag säga upp mig innan jag har börjat då? Och börja på det andra jobbet istället? Något särskilt att tänka på? Förutom att den arbetsgivaren antagligen inte blir så glad... tacksam för svar!

Svar på tråden Provanställd är det verkligen 14 dagar uppsägning?