• Anonym (Kaffedraken)

    Sy egen tunika

    Funderar på att sy mig själv en tunika.... är inte jätteduktig på att sy, men de kan va kul att prova. Någon som har några tips på mönster på internet, eller som bara har några konkreta tips?

  • Svar på tråden Sy egen tunika
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tror inte att de är så svårt egentligen. Gå till en affär som säljer tidskrifter från Interpress och handla tidningen Burda. Där finns massor av mönster. Eller gå in på www.interpress.se, där kan du tom se i vilken butik du kan köpa tidningen...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har ett fint mönster som är lite folkligt.
    Jag har den faktiskt på mig nu
    Jag ska försöka beskriva här:
    Mönstret är i ca stl 38, jag är lite bredare så jag gjorde livdelen lite bredare och nederdelarna lite bredare upptill.

    1 st. Livdel: 49*72 cm, bredden är 49 och 72 cm går från under bysten över axlarna och ner över ryggen. Mitt på ska du göra hål för huvudet, lite djupare framtill.
    2 st ärmar: 36*49 cm, dessa gjorde jag också lite bredare, 38 cm.
    2 st ärmkilar: 13*13 cm.
    2 st nederdelar, fram och baksida: uppe 34 cm, nere 45, längd 53 cm.
    2 st nederdelar sidostycken: uppe 17 cm, nere 29 cm, längd 53

    Nästan bara helt raka stycken alltså, men den blir inte som ett tält.

    Kan du sätta ihop dem själv?

    Annars finns fina medeltida mönster i gula häften ofta att låna på bibliotek.
    Det finns en figursydd klänning som man kan förkorta till tunika. Det är lite svårare mönster.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du är intresserad av att sy den folkliga och inte får ihop det så hör av dig så ska jag beskriva

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mmm.... jag förstår nog....
    jag hittade massa bilder på tunikor igår... från vouge och mccalls.... där fanns dessutom beskrivning på hur dom syddes och dom såg enkla ut, så jag kör på en sån...
    Frågan är bara när... ska kolla på tyg idag tror jag!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad roligt! Lycka till!
    Fanns de beskrivningarna på nätet? Vart?
    Tunika är nog mitt favvoplagg
    Jag tycker om att använda linnetyg, stadigt att sy i och snyggt utseende, visst blir det skrynkligt men det är SNYGGA skrynklor! Men jag är ju också inne på det folkliga

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ett tipps.

    På både Google och på Altavista kan du göra bildsök. Klicka i det valet ovanför sökrutan och du får upp indexbilder. Sedan är det bara att klicka på se som ser bra ut.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ett tips det fins mönsterböcker på biblan av massor tunikor jaglåna en nämligen tycker dte tar emot att köpa mönster de är DYRA juh :-P

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nää, inte äär mönster dyra... Tycker inte jag iaf. En tidning med massor av mönster i kostar inte mer än 60:-. Jag tycker garanterat att det är värt det!

  • Anonym (Kaffedraken)

    haha bara jag som köpt ett mönster för 150:- iofs ett korsettmönster men ändå

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mitt mönster till min brudklänning kostade nog strax under 100lappen, så det var verkligen inte dyrt! Det beror nog på vilket mönster man köper och var.

  • Anonym (Kaffedraken)

    linda87:

    de va mitt med.... vet inte om dom hade någon kampanj eller nåt sånt på mitt då kanske

  • Anonym (Kaffedraken)

    mycket möjligt mitt är köpt i en bröllopsbutik alla fall :-P

  • Anonym (Kaffedraken)

    linda87:

    Oj.. ja.. där tar dom ju nästan betalt för att man ska få kolla på saker o ting.
    jag köpte mitt i en vanlig sybutik.

  • Anonym (Kaffedraken)

    okey ja de hade inget mönster som jag ville ha där så *S* :-P

Svar på tråden Sy egen tunika