• My opinion

    Hur slipper man grannens katt

    Har nu varit ute i trädgården och rensat lite i rabatterna. Tvingas då plocka bort åtskilliga lämningar efter grannens katt. Runt huset ligger ytterligare ca 20 högar kattskit samlat nu när snön smält. Lyckades stoppa sonen innan han stoppade vad jag trodde var en sten i munnen, det var en bir kattskit.

    Vad ska jag göra. Kattägare har samma ansvar som hundägare och inte släpper de ut sina hundar genom dörren så de får rasta sig själva i granskapet och göra sina behov hos grannarna. Det anses dock som ett helt acceptabelt beteende hos många kattägare. Ska vi tvingas inhägna hela tomten så att det inte finns minsta hål eller är det någon som har några tips innan utemöbelsäsongen. Eftersom vi även har allergi i familjen så kan vi inte ha utemöblerna framme eftersom katten lägger sig i dessa också.

    Finns det något sätt att få katten att sky tomten som pesten utan att köpa en ilsken hund?

    Nu vill jag ha lagliga förslag så inget råttgift eller likanande.

  • Svar på tråden Hur slipper man grannens katt
  • Kinya

    Tyvärr. Katten kan möjligvis lära sig att ni är otäcka men den kommer ändå gå in på er tomt när ni inte är där. Och eftersom utekattsägare skiter totalt i om deras grannar störs av deras katter så får ni nog bara gilla läget tror jag. Men prova att prata med ägaren till katten. Ta bilder på katten när den bajsar i er trädgård så kan ägaren inte säga att du inte kan bevisa vems katt som gjorde det.

  • bubbelmaja

    Är det så att kattägare har samma ansvar? Tycker det borde vara så. Någon grannes katt har kissat på vår vagn två gånger. Undrar ibland om jag ska slänga över pottinnehållet på deras tomt. Men då bör jag väl vara helt säker.

    Be dem komma och plocka? Fota katten när den är där och förstör? Svårt det där, man vill ju hålla sams, men samtidigt så har man väl nog med sin egen skit.


  • AannaH

    har samma problem här bor i ett område där alla har katt känns det som..men när jag har pratat med styrelsen så säger dom bara att jag kan flytta om det inte passar{#lang_emotions_demon}jag plocka kattskit varje dag men nu har jag börjat slänga ut det på gatan så vaktmästaren få plocka upp det..så kanske dom fattar. Dom säger att man kan köpa något på jula för 349kr som håller katterna borta men köp det till oss då som inte vill ha katterna*grr*


    Robin -97 Nemo -05 Elina -10
  • My opinion
    bubbelmaja skrev 2010-04-10 18:44:57 följande:
    Är det så att kattägare har samma ansvar? Tycker det borde vara så. Någon grannes katt har kissat på vår vagn två gånger. Undrar ibland om jag ska slänga över pottinnehållet på deras tomt. Men då bör jag väl vara helt säker. Be dem komma och plocka? Fota katten när den är där och förstör? Svårt det där, man vill ju hålla sams, men samtidigt så har man väl nog med sin egen skit.
    Ja i  Förordninge (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd står det i
    36 § Husdjur och andra djur som hålls i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.

    Frågan är vad som är olägenhet för människors hälsa. När det gäller hundar brukar kommunerna dessutom ha krav i lokala regler om var hunden måste vara kopplad. Dessutom finns det regler i jaktlagstiftningen om att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt.

    Men här är det ju inte rädsla för katten eller att den stör viltlivet utan just att den gör intrång på vår tomt och dessutom skiter överallt.
  • LillaFlingan

    för dig med vagnen som en katt kissat i, har du BEVIS på att det är en viss grannes katt, kanske tom bildbevis!
    så är grannen ersättningsskyldig.

    jag har utekatter och jag dör när de gör sina behov överallt, ärligt jag skäms.
    är jag ute och ser att de försöker så ropar jag dem till vår tomt iaf.

    för oss har vi inget val, jag har under mina 2 graviditeter blivit allergisk så vi kan inte ha katterna inne, har inte hjärta att avliva dem och ingen annan vill ha dem heller :(

    men här där vi bor, så har det kommit fram hur mycket bajs som helst på gatorna efter den långa vintern, dvs hundägare har helt struntat i att plocka bort sina hundars skit bara för att det råkat ligga snö där..
    skitmysigt med den stanken :P

    ts, du kan spruta vatten på katterna som entrar din tomt!
    och ta in dynorna från utemöblerna när ni inte använder dem... är lättast så..

  • My opinion
    LillaFlingan skrev 2010-04-10 19:18:29 följande:
    för dig med vagnen som en katt kissat i, har du BEVIS på att det är en viss grannes katt, kanske tom bildbevis! så är grannen ersättningsskyldig. jag har utekatter och jag dör när de gör sina behov överallt, ärligt jag skäms. är jag ute och ser att de försöker så ropar jag dem till vår tomt iaf. för oss har vi inget val, jag har under mina 2 graviditeter blivit allergisk så vi kan inte ha katterna inne, har inte hjärta att avliva dem och ingen annan vill ha dem heller :( men här där vi bor, så har det kommit fram hur mycket bajs som helst på gatorna efter den långa vintern, dvs hundägare har helt struntat i att plocka bort sina hundars skit bara för att det råkat ligga snö där.. skitmysigt med den stanken :P ts, du kan spruta vatten på katterna som entrar din tomt! och ta in dynorna från utemöblerna när ni inte använder dem... är lättast så..
    Ett tips för dig är att man kan ha även katter i rastgårdar. Det finns regler för hur stora dessa ska vara på jordbruksverkets hemsida. Måste vara jobbigt att ha dem under upsikt om de måste vara ute.
  • Barret08

    Det finns någon "kattskrämma" man kan köpa. Tror att den sänder höga ljud som skrämmer bort dem. Blir galen på både katter och hundskit!

  • CTMT
    Barret08 skrev 2010-04-10 19:27:04 följande:
    Det finns någon "kattskrämma" man kan köpa. Tror att den sänder höga ljud som skrämmer bort dem. Blir galen på både katter och hundskit!
    Hur funkar den om man t.ex. själv har innekatter? Då måste väl även de störas/skrämmas av en "kattskrämma"?
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • My opinion
    Barret08 skrev 2010-04-10 19:27:04 följande:
    Det finns någon "kattskrämma" man kan köpa. Tror att den sänder höga ljud som skrämmer bort dem. Blir galen på både katter och hundskit!
    Vet du något märke som är bra. Vi köpte en från Jula för 5-6 år sedan, det stod att den sände på en frekvens som inte kunde höras av männikor men jag, min man och alla under pensionsålder kunde höra den så inte gick det att vara ute när den var på. En sådan skulle inte funka här eftersom grannens katt kommer in när vi är i en del av trädgården så skrämman måste kunna vara på när vi är ute.
  • Örnie

    Jag har börjat stoppa prylar (pinnar, hönsnät och tomma blomkrukor) i mina förberedda rabatter och grönsaksland. Katten i fråga är bara intresserad av att göra sina behov i lös och fin jord, inte på några andra ställen. Det verkar fungera med mina katthinder.

Svar på tråden Hur slipper man grannens katt