• Äldre 12 Apr 09:03
    4401 visningar
    20 svar
    20
    4401

    Sri Lanka!

    Är det någon som vet hur det ser ut för Sri Lanka i nuläget?


    Jag tycker Indien eller Sri Lanka hade varit intressant. Men eftersom man måste vara 30 för att få adoptera från Indien, tänker jag ju mest på Sri Lanka!
    BV är Sri Lanka Osäkert
    FFIA står det handläggningstid 2-3 år och väntetid beroende på ålder. Är det någon som vet var väntetiden kan ligga på om man vill ha ett barn 0-2 år?
    BFA är väntetiden i Sverige 18 mån, Avvaktande vad gäller BB.
    Detta är informationen jag får fram gällande kötider. Är det någon som vet mer om hur framtiden ser ut?
  • Svar på tråden Sri Lanka!
  • Äldre 13 Apr 18:52
    #1

    puffar

  • Äldre 13 Apr 21:10
    #2

    Sri Lanka är ett land som har funnits med länge i adoptionssammanhang, och som de senaste åren har drabbats hårt av oroligheter/inbördeskrig. På grund av oroligheterna men också på grund av avslöjande av adoptionsskandaler har antalet adoptioner därifrån varit lågt de senaste tjugo åren, och mycket lågt de senase tio.

    Hos BV var det länge den enda kontakten. De hette på den tiden Sri Lanka Barns Vänner. Hur den organisationen "överlevde" tills den lyckades etablera sig i Kina och Taiwan är för mig en gåta. Sedan 2002 har BV fått hem tre barn därifrån.

    Hos FFIA och BFA var Sri Lanka länge ett stort adoptionsland. FFIA har fått hem ett barn sedan 2002. BFA har genom åren förmedlat 313 barn därifrån. Lägg dock märke till att 257 av de 313 kom på 1980-talet. Under 1990-talet sjönk antalet adoptioner kraftigt. På 2000-talet har de förmedlat endast 5 barn därifrån. Adoptionerna har varit krångliga och tagit lång tid (gäller alla organisationerna, inte bara BFA). Jag har det bestämda intrycket att det de senaste åren i princip bara är de som har sina rötter i Sri Lanka som har adopterat därifrån.

  • Äldre 13 Apr 21:19
    #3

    Tack så mycket för ditt utförliga svar! 


    Sri Lanka är alltså inte att tänka på, då behöver jag inte lägga mer tankar där...
  • Äldre 14 Apr 04:20
    #4

    Hej GreenGal!

    Vi är just nu i Sri Lanka för att hämta vår dotter! Om ca två veckor kommer ytterligare en familj hit för att hämta sitt barn.

    De senaste åren har det kommit i snitt ett barn per år till Sverige men i år blir det då minst två!

    BFA har tre till fyra pilotansökningar i landet just nu då de har nya kontakter. FFIA fick ett barn genom pilotansökan förra året. Jag har läst här på familjeliv att även BV skulle skicka pilotfamiljer men det påståendet vet jag inte om det stämmer.

    För vår del var väntetiden ca 15 månader i Sverige sedan ytterligare ca 15 månader efter vi skickat pappren till landet.

    Så vitt jag vet är det ingen av de senaste familjerna som fått sina barn härifrån som har anknytning eller ursprung härifrån. Dock har jag fått uppfattningen (kan vara felaktig) att om man har ursprung härifrån kan man hamna i den nationella kön.

    Vistelsetiden i landet brukar vara relativt lång (6-8 veckor) men för vår del verkar vi hamna på ca fem veckor. Det hade troligtvis kunnat gå fortare om Sveriges ambassad inte lagts ned tidigare i år.

    Vänliga varma hälsningar från Sri Lanka

  • Äldre 14 Apr 21:16
    #5

    Hej HOBBE! 


    Vad roligt att höra ifrån dig! Det finns alltså chans att få adoptera från sri lanka då!
    Hur gammalt är ert barn!
    GRATTIS till ert barn!
  • Äldre 15 Apr 03:38
    #6

    Tack! Hon är sex månader imorgon!

  • Äldre 15 Apr 09:34
    #7

    det är alltså genom bfa ni adopterat?

  • Äldre 15 Apr 20:02
    #8

    Ja det är genom BFA

  • Äldre 19 Apr 12:36
    #9

    Nu är vi medlemmar i BFA! 


    Förra måndagen när jag startade denna tråd stod det ju avvaktande på Barnbesked på BFA. Men nu står det 18-24 mån!!!
    Sri Lanka känns nu väldigt intressant! Hoppas det går framåt tills vi får skicka vår ansökan!
  • Äldre 19 Apr 17:46
    #10

    Härligt att ni har bestämt er för att drömma lite extra om ett speciellt land! =) Vi är medlemmar i BFA sedan feb 09, och jag tycker de har mycket bra information om vad som gäller. Vi drömmer lite extra om Thailand, men håller ögonen öppna för andra alternativ. Vår hemutredning är snart klar.

    Lycka till!
    /TomMon

  • Äldre 20 Apr 09:23
    #11

    Tack! Lycka till ni också!

  • Äldre 22 Feb 22:16
    #12

    Någon som vet hur adoptionsläget ser ut i Sri Lanka (BFA) nu?
    Väntetiden i landet står nu på 12-24 månader enligt BFA, så det verkar ju gå åt rätt håll.
    Men det kommer väl inte så många barn där ifrån?

  • Äldre 24 Feb 18:43
    #13

    Jag vet inte, men jag har hört att det tar tid... Det blev förresten Taiwan för oss, snart är det vår tur att skicka våra papper!!

  • Äldre 24 Feb 18:59
    #14

    Grattis! Roligt att ni får skicka papper snart! Hur länge har ni köat i BFA?

  • Nirosh­a
    Äldre 24 Feb 20:10
    #15

    Det har ju faktiskt kommit 2 bb från Sri Lanka de senaste 2 veckorna=)

  • Nirosh­a
    Äldre 24 Feb 20:11
    #16

    På BFA alltså.

  • Äldre 24 Feb 20:48
    #17

    ja det är ju kul att det verkar rulla på!

  • Äldre 26 Feb 20:59
    #18

    Ja, härligt om det lossnar, alla vi som ska adoptera behöver lite flyt med väntetider! :) vi har stått 2 år i kö nu.

  • Nirosh­a
    Äldre 27 Feb 15:50
    #19

    Väntar du också på sri lanka tommon?

  • Äldre 28 Feb 20:41
    #20

    Nej, vi väntar på att snart få skicka våra papper till Taiwan!

Svar på tråden Sri Lanka!