• Isabelsmamma

    största bebisen ni vet om?

    Hej!

    Min bebis föddes den 8 april på KS Solna
    Hade ingen aning om att han skulle vara en jätte, magmåttet var normalt enligt BM
    38, i vecka 42
    Vår lilla Marcus kom till världen i en väldig fart efter att ha hållit på sig 2 veckor över utsatt tid, det tog bara 40 min efter kryst värkarna satte in!
    och dom började tidigt, när jag bara var öppen 6 cm! aj aj!!
    Han kom ut vägandes 5kilo!! och var 60 cm lång!! huvud omfång var ca 2 cm större än normalt stora bebisar.
    Förlorade även 1.8 liter blod så var mycket svag
    Tyckte i efterhand att min BM borde ha skickat mig på ett ultraljud extra, man ve ju som sagt aldrig annars! hade liksom gärna viljat varit mer förberedd!

  • Svar på tråden största bebisen ni vet om?
  • Adora1

    Roligt att höra om alla stora bebisar! Ingen mer i min föräldragrupp ade så stor som vi, det vara bara 3-3, 5 kg-bebisar för övrigt hi hi och så vår klump då.


    Jag åt regelbundet och bra under graviditeten dvs inte massa kakor och godis. Ingen diabetes. Jag är under 1.60 lång och normalviktig. Min man är lång men smal.
    Jag håller med, det ÄR skamligt att bara vänta ut så stora bebisar utan att ens erbjuda ett extra ultraljud.
    Jag fick inte mitt extra ultraljud förrän i sista stund och då var det liksom redan ett faktum. De tror att igångsättningen misslyckades pga att barnet var så stort. Hade ingen förlossningsrädsla innan (det var mitt första barn) men NU har jag det.....
    Ändå gick snittet fint och alla var jättesnälla! Är rädd att nästa bebis blir enorm och att jag inte kan föda vaginalt, att alla bara väntar ut tills det är för sent precis som den här gången.
  • 060810

    Min dotter vägde 4411 gram när hon föddes 2 veckor för tidigt med snitt. Planerat snitt pga andra orsaker så det vart en chock när hon föddes och hon slog något slags rekord just då i a f. (tror det var huvudomfånget eller nåt som var rekordstort vid den tiden, den månaden eller nåt)
    4411 gram tung, 52 cm lång och 38.5 i huvudomfång! Ajajaj för det huvudet säger jag bara!!
    Hon var inte liten direkt min donna, men nu som 3½ åring är hon fortsatt stor. 112 cm lång och väger 19 kilo! :p

  • Bambusa

    Kräv ett tillväxtultra, jag fick första i v32,andra var planerat i v39+5?? men blev ändrat till 36 för sfmåttet blev så stort.. 42cm..  men ja fick tjata och tala om att vi hade stora barn i släkten osv.. fick till svar att de vi inriktar oss på är dom små barnen.. jahaaa?? fick iaf ett dan före julafton..snabbt som attan för vi vart inklämda.. men men.. stösta ja sett vägde 4,8 å va 56cm.. rekordet för vaginalt på mett sjukhus trodde dom var runt 5kg.. vi frågade på tul...


    Adora1 skrev 2010-04-13 21:32:51 följande:
    Roligt att höra om alla stora bebisar! Ingen mer i min föräldragrupp ade så stor som vi, det vara bara 3-3, 5 kg-bebisar för övrigt hi hi och så vår klump då. Jag åt regelbundet och bra under graviditeten dvs inte massa kakor och godis. Ingen diabetes. Jag är under 1.60 lång och normalviktig. Min man är lång men smal. Jag håller med, det ÄR skamligt att bara vänta ut så stora bebisar utan att ens erbjuda ett extra ultraljud. Jag fick inte mitt extra ultraljud förrän i sista stund och då var det liksom redan ett faktum. De tror att igångsättningen misslyckades pga att barnet var så stort. Hade ingen förlossningsrädsla innan (det var mitt första barn) men NU har jag det..... Ändå gick snittet fint och alla var jättesnälla! Är rädd att nästa bebis blir enorm och att jag inte kan föda vaginalt, att alla bara väntar ut tills det är för sent precis som den här gången.
  • Camilllla

    Min systerdotter kom till världen 29/3, också på KS i Solna, 4,5 kg tung och 56 cm lång (Huvud 37-38 cm nånting) Har hört om större bebisar men hon är nog den största i bekantskapen iaf! Mina killar har vägt kring 3,5 kg och varit 53 cm långa, så det känns lite konstigt att min syster som dessutom är 8 cm kortare än mig får så stora barn.


    Noel 070222 & Julian 090605
  • Elyelle

     Den storsta jag vet om ar nog nagon man last om i nagon tidning, men den storsta bland mina slaktingar var min systerson. Han vagde 5555g, men han foddes flera dagar efter BF och det uppstod komplikationer under forlossningen. 
     Jag sjalv vagde 4900g, sonen 4650g (BF-1) och de flesta bebisar i narmsta slakten har vagt over 4kg. Ingen av mammorna har eller har haft diabetes. 

     Jag kande mig valdigt nojd med hur lakaren hanterade min oro over att fa stor bebis. Vi pratade om det vid flera besok och nar SF mattet borjade dra ivag i v.36, fick jag gora UL. Bebisen uppskattades vaga 4500-4700g pa BF och lakaren rekommenderade genast planerad snitt. Jag avbojde, men forlossningen slutade i akutsnitt pa BF-1.

  • jajjemen
    Jackie85 skrev 2010-04-13 17:15:17 följande:
    En fråga från mig som är livrädd för förlossningar. Har ni med dessa jättebebisar ätit mycket eller är ni väldigt överviktiga? Tänkte ifall det kunde vara en orsak annars....själv är jag livrädd för att få en sån bjässe bebis.
    Hihi, rolig fråga!
    Nej jag åt inte alls mycket när jag var gravid, som vanligt bara...och nej jag var/är inte överviktig någonstans! :)
    Hade inte diabetes eller något annat sånt. Vissa får helt enkelt bara stora bebisar. {#lang_emotions_smile}
  • Adora1
    N21 skrev: "Kräv ett tillväxtultra, jag fick första i v32,andra var planerat i v39+5?? men blev ändrat till 36 för sfmåttet blev så stort.. 42cm..  men ja fick tjata och tala om att vi hade stora barn i släkten osv.. fick till svar att de vi inriktar oss på är dom små barnen.. jahaaa?? fick iaf ett dan före julafton..snabbt som attan för vi vart inklämda.. men men.. stösta ja sett vägde 4,8 å va 56cm.. rekordet för vaginalt på mett sjukhus trodde dom var runt 5kg.. vi frågade på tul..." 
    Så konstigt att säga att man koncentrerar sig på de små barnen... Klart man måste få extra ul med stort barn, det ska ju kunna komma ut liksom...

    Ja, jag kommer kräva extra tillväxtultraljud om jag blir gravid igen! Särskilt som min barnmorska säger att barn nr 2 nästan alltid är större än barn nr 1 (Hjälp!)
    Jag vill gärna föda vaginalt om det går, men inte 5 kg bebis igen tack! En väninna till mig blev igångsatt v 37+0 pga stort barn. Får se om man kan få nåt sånt... Beror på vilken läkare man pratar med, nån hävdar helt kallt att man "väntar ut barnet" och nån annan tycker att man av humanitära skäl kan sätta igång (Plus att man vill ju inte att bebisen fastnar halvvägs ute.....)
    Vi får se vad min bäckenröntgen visar först, sen vill jag prata med en vettig dr och inte nån oförstående..
  • viseversa
    lövet2 skrev 2010-04-13 13:59:06 följande:
    Jag känner en kille som vägde närmare 6 kg när han föddes. Om hans mamma hade en släng av diabetes vet jag inte, men han mådde i alla fall bra vid födseln. Hela sin skoltid var han större än alla andra, men när han till slut stannade av, så var han 2.05(?) lång och välbyggd. Sist jag träffade honom var han en flitigt anlitad dörrvakt ...
    Hade ett barn på en förskola jag jobbade på som var huvudet längre än sina gämnåriga kompisar. När han var 18mån var han lika lång som en "vanlig" 2,5 åring osv. 
    Jag träffade honom av en slump flera år senare. Då var han sju år och nästan lika lång som jag(jag är 174cm)
    Väldigt gullig kille. Var även barnflicka åt honom när han var liten. Han somnade på bussen en gång när han var 3 år. Och jag orkade knappt lyfta av honom då han var väldigt tung(OBS inte tjock)
    Han är idag närmare 2 meter lång och är fortfarande bara ca 13 år gammal!
Svar på tråden största bebisen ni vet om?