• MariaKsk88

4-åring vägrar somna själv

Jag har en 4-åring som länge sov med mig och min sambo pga vi bor i en etta. Han sover väldigt oroligt (ska utredas på neuropsykiatriska, inte bara för det såklart men det är en del), vaknar mitt i natten och ska upp i sängen, trots att han sover första delen av natten i sin egen säng. Han vägrar dock att somna själv, man måste ligga bredvid honom tills han somnar! Nu har jag fått nog och satte mig bredvid honom, men han kunde inte somna. Jag satte mig utanför hans "rum" och han vägrar somna. Han bara ligger där. Han vill somna i min famn nu, medan jag tittar på TV. Vad ska jag göra?? Han somnar ju om jag lägger mig med honom men det vill jag ju undvika :( Nu får han vara uppe men utan att leka... hoppas han somnar snart.

Har ni några tips?

• Svar på tråden 4-åring vägrar somna själv
  • knäppisen

Du kanske ska ta det stegvis istället för att bryta tvärt. Antingen genom att göra korta "utflykter" som att gå o kissa, stänga fönstret eller vad som helst. Men du ska komma tillbaka som du lovar. Med tiden kanske du kan göra längre utflykter o till sist är målet givetvis att du ska kunna förbli borta ända tills han somnat. 

Eller så sitter du där tills han nästan somnat. Då säger du godnatt och hoppas att han är så trött att han inte orkar protestera. Sen när det funkat ett tag så går du lite tidigare och tillslut kan du gå när han är vaken. Har dock inte provat detta på en fyraåring så jag har ingen aning om det funkar när de är så stora.
    Eller om du tycker det känns jobbigt, så sitt där istället. Det är kanske det som går snabbast och är lättast. Man får ju välja sina strider...
  • MyStyle

Jag har också en fyraåring som har svårt för att somna själv.
    Ibland går det bra. Men många gånger kommer hon ner efter en stund och då låter vi henne somna på soffan.
    Jag ser inget problem med det, hellre det än att hon ska vara ledsen, hon somnar ju ganska direkt efter att hon lagt sig där.
    Jag ser det som något övergående, tror det kommer gå lättare med tiden för henne at somna i sin säng.

Annars tycker jag att det första inlägget lät bra! Ta det successivt.
    Läser ni sagor eller så?

• MariaKsk88

Ja, jag har försökt ta det stegvis, igår somnade han när jag satt bredvid istället för att ligga i sängen med honom. Men nu.. han ligger på en puff framför mig (kollar på TV) men han kan ändå inte somna. Suck.

Kanske ska strunta i det.. det är bara jobbigt att han sover så oroligt :( Men det går ju snabbare och smidigare att bara sitta med honom än det hr.. men det vore underbart att bara kunna läsa (det gör vi varje dag), pussa honom och gå ut! Då kanske han lättare skulle kunna somna om också istället för att komma till vår säng.

• MyStyle

Tror du inte bara att det är en fas? Det har jag, som sagt, antagit. Vår lilla tjej kommer också till oss många nätter.
    Hon tittar också på TV, tills hon släcker den och kommer och lägger sig på soffan.

Har tyvärr inte så mycket konstruktivt att komma med. Förstår om du tycker det är jobbigt.

• canmamma

Några ideer: Testa att lägga honom en halvtimme-timme senare ett par dagar så att han är riktigt trött och inte orkar krångla. Det visar honom att han faktiskt KAN somna själv. Eller inför lite nya ritualer, typ stoppa om nalle, eller sjunga en vaggvisa. Först gör ni det tillsammans och sedan kan han göra det själv eller så kan du göra det med gradvis, ökande avstånd. Eller ta med en stor hög tvätt att sortera eller något annat pyssel som du kan sysselsätta dig med medans du helt enkelt väntar ut honom och låter honom komma till ro själv fast du är i samma rum. Skulle han gå med på att lyssna på sagor på cd? Några nya sådana kanske skulle få honom att stanna i sängen.

• MariaKsk88

Tack för tipsen! :) Thy, han brukar märka det trots att han nästan sover, men jag kan prova det igen i alla fall. Det där med sagor på CD är smart, han har fått mina gamla sagor på kasett och gillar dem. Men då kanske det blir svårt att vänja av honom vid det, eller? Får väl välja vad som är bäst (eller minst dåligt) :P Nya ritualer... hmmm jo det kanske kan fungera. Problemet är att han alltid vill sova med gosedjur eller leksaker och då leker han med dem, men blir hysterisk när jag tar bort dem...

• canmamma

Min filosofi är att jag kan hjälpa barnen att få bra sömnvanor genom att se till att de får gott om tid att varva ner och rutiner mm, men jag kan inte tvinga dem att sova. Jag har helt inte den makten och förmågan. Om barnen vill leka lugnt eller läsa i sina sängar efter läggdags så är det ok med mig. Jag vill ha lite tid att pyssla, jobba, städa på kvällen själv så vi jobbar med att om de ska vara vakna så får det vara självständig sysselsättning. Med andra ord så hade jag låtit sonen leka med gosedjuren och någon leksak tills han somnade och inte tagit bort dem. Hur får man då barn att somna fortare?? Enligt forskarna och sömnexperterna som jag har läst så är det just tid för nedvarvning med dämpad belysning, fasta vanor och rutiner och massor av fysisk aktivitet under dagen. (En studie jag läste hade sett en 3 1/2 minut snabbare insomning per fysiskt aktiv timme under dagen!) Och det ÄR tydligen viktigt att kunna somna fort enligt vissa studier så sover man mer om man somnar fortare. Jag tror mig komma ihåg att de observerade att för varje 10 minuter snabbare insomning så sov barnen en hel timme längre per natt. Och varför läser jag alla dessa sömnstudier? För att mina barn sover apdåligt förstås...

• canmamma

Och vad de gällde nya rutiner så tänkte jag mer att du inför rutiner/ritualer som ersätter de du just nu inte tycker om. Tex du vill inte ligga bredvid när sonen somnar så istället så ger du sonen en lååång fotmassage medans du sitter/halvligger tills han somnar (eller ännu bättre nästan somnar) under några kvällar. Sedan ger du en gradvis kortare massage och/eller sitter upp mer/längre ifrån och jobbar på att långsamt få ordning på en ny ritual som ni båda tycker är ok.

• MariaKsk88

Ja, du har rätt i att man inte kan tvinga dem att sova. Jag ska prova lite olika saker och se vad som fungerar och inte. Men den dagen jag skrev det här inlägget hade vi varit på långpromenad tills ganska sent, så det blev inte direkt någon nervarvning, det kanske påverkade saken. Tack för hjälpen i alla fall :)

Svar på tråden 4-åring vägrar somna själv