• MarijaMira

    Musik & vackra dikter till begravning

    Den 4 maj ska vi begrava vår prinsessa . Jag funderar mycket på vilken musik och vilka dikter vi ska ha. Tycker att "Jag vill alltid älska" med Carola är vacker .
    Tar gärna emot förslag från er andra,hur gjorde ni ? Vilken musik spelade ni? Dikter? Vill så gärna att allt blir så bra som det kan bli.

  • Svar på tråden Musik & vackra dikter till begravning
  • Sooli2

    Vi spelade "Handens fem fingrar" med Peter LeMarc samt "Jag fick låna en ängel" med Shirley Clamp. Vi sjöng också en psalm. Jag hade gärna läst en dikt för min son men förmådde mig inte så prästen läste en liten dikt.

    Hoppas ni får en fin begravning. Kram!

  • Nanna75

    Vi hade också Handens fem fingrar, den är så fin. Och så hade vi Himlen är oskyldigt blå (en version med Tommy Körberg), en vacker sång med Sinead O´Connor, och Over the rainbow med Eva Cassidy. Musiken gjorde väldigt mycket och blev mitt i all sorg en fin stund.
    Det viktigaste är att ni får bestämma själva så att ni får det som ni vill ha det.
     
    Beklagar er förlust.

  • Nurran

    Hej! beklagar sorgen djupt... men en låt som berör och som känns verklig är Du är vacker där du går med Susanne Alvengren..sök på youtube..finns med text oxå så du kan läsa vad hon sjunger..
    många styrkekramar till er

  • PVeraB

    spädbarnsfonden hade många väldigt fina dikter. Tårarna bara rullade när jag läste. Vi är lite i samma sits, ska begrava vår lillRagnar den 14 maj. Jag har inte ens börjat tänka på sånger å dikter men snubblade förbi ändå.

    www.spadbarnsfonden.se/Page.asp

  • MarijaMira

    Ja det finns mycket fint där, Jag har en fin dik(okänd)t som  prästen ska läsa. Inboxar dig den vid tillfälle. Beklagar din sorg.

  • Harling1985

    Vår Tindrasbegravning såg ut så här.

    Inledningsmusik: Everything Ido

    Sång: Tears in heaven

    Dikt: Minlillasyster

    Sång: Kärleken är

    Psalm 248

    Bön

    Griftetal

    Överlåtelsen

    Bibelläsning

    Herrensbön

    Välsignelsen

    Psalm 799

    Dikt: Endel utav texten till Ljuset inom dig utav Linda Almö

    Sång:Älskad från första stund

    Avslutningsmusik: Nu i ro slumra in

    Gravsättning

    Slutbön

    Hoppas ni hittar vad ni söker!!!


    Mamma till en Prins en Ängel och en Prinsessa
  • Jessie4

    Beklagar er förlust!
    Vid vår dotter Hannas begravning spelade vi Kärleken är med Jill Johnsson och Sleep tight med Celine Dion. Hennes skiva Miracle spelade vi också under avskedet. Min äldsta dotter sjöng Blinka lilla stjärna och så sjöng vi psalmen Gud som haver barnen kär. Jag läste även en dikt som jag hade skrivit.
    Även om det var en fruktansvärt svår stund så känner vi att det blev så fint och ljust som det kunde bli.

    Varma kramar

  • PVeraB

    nån bra pop-låt att ha? jag ska sitta med prästen på måndag.

  • joss85

    Hej!

    Ser att det inte är långt kvar till begravningen. Tänker på er och hoppas ni kommer få ett fint minne från cermonin. När vår lille Elliot skulle begravas tittade vi runt på psalmer och dikter och annat, men hittade inte något som kändes perfekt. Det slutade med att jag skrev två sånger till begravningen och det är jag jätteglad att jag gjorde. Det blev så personligt och fint. Om du inte är bekväm med att skriva musik så skriv en dikt eller sätt bara dina känslor på papper. Jag tycker i alla fall att sådant är jättefint att höra på minnesstunder och begravningar. man får fram kärnan på något sätt.

    Annars är ju psalm 248: Tryggare kan ingen vara väldigt fin. Den är ju egentligen inte avsedd för begravningar, men den är så fylld av hopp och förtröstan så jag tycker den passar. Sedan är det ju upp till er om ni vill inge känslan av total sorg eller om ni vill att begravningen även skall andas hopp. Det är upp till er.

    Se nu till att begravningen blir som ni vill, det är det viktigaste och jag hoppas verkligen att ni kommer minnas den dagen som något som hjälpte er i ert sorgearbete. Ni har en lång väg att vandra men jag kan idag känna att begravningen var otorligt viktig och meningsfull. Jag ser den som ett fint minne. Jag önskar bara att vi hade videofilmat den, för man är ju ärligt talat inte vid sina sinnes fulla bruk en sådan dag. Hade varit skönt att kunna återvända dit, även om det hade varit jobbigt. Ytterligare ett tips.

    Kram från Josefin


  • LillaJa85

    På min Love's Begravning sjöng en vän till mig En värld full av liv ifrån Lejonkungen och sen hade jag även velat ha När kärleken föds av Shirley Clamp.. 


    Hoppas ni får en underbar dag! 
    Tänker på Er, 
    Kramar
  • Liten måne

    Vi spelade dess tre på Frejas begravning:

    Ledmotivet bröderna lejonhjärta som intro när alla kom in



    www.lyricsmode.com/lyrics/k/karen_taylor_good/precious_child.html - Karen Taylor Good
    Precious Child

    Spelades under defileringen



    Och dikt vi hade
    Var inte ledsen lilla mamma
    jag var tvungen att gå.
    Den dagen hände det och då
    orkade mitt hjärta inte slå.

    Älskade pappa
    mitt liv blev så kort.
    Ta hand om varandra
    när jag flyger bort.

    Jag vet att ni gråter
    och det finns ingen tröst.
    Men lyssna till ert hjärta
    och ni kan höra min röst.

    Jag finns inte bland er
    men jag finns ändå.
    Jag hör era böner
    och jag älskar er så.

    Dikt vi har på vår gravsten som är skriven av en fl mamma

    Den vackraste av livets gåvor
    vi hade till låns för blott en stund.
    Men du finns kvar i våra hjärtan
    varje timma varje sekund.

    av Jenny Hallin


  • sangria

    Vi spelade just Carolas "jag vill alltid älska". Men häromdagen hörde jag Lilla fågel blå med Staffan Hellstrand och kände att jag önskat att jag kommit ihåg den sången när vi begravde vår son. Hoppas att allt blir så vackert som ni vill och många många kramar...

  • PVeraB

    nu har vi satt ordningen till begravningen. Tungt men jag tror det blir fint.
    psalm 219 Jag skulle vilja våga tro
    psalm 193 Gud som haver barnen kär
    psalm 197 nån vår psalm. Ville ha ngt ljust med

    sen ska kantorn sjunga 796 Du lilla barn (om att förlora ett barn)
    och inleda "du omsluter mig på alla sidor" som sen vi alla hänger på det är en sån psalm som man sjunger runt runt länge. Den är jättefin tycker jag.

    Minnen
    Stilla vill jag tacka mitt öde:
    aldrig mister jag dig helt.
    Som en pärla växer i musslan;
    så inom mig
    gror ditt daggiga väsen ljuvt.
    Om jag till sist en dag glömt dig -
    då är du blod av mitt blod,
    då är du ett med mig -
    det gudarna give.

    Små tingen
    Orkar du inte ett steg mer,
    inte lyfta ditt huvud,
    dignar du trött under hopplös gråhet -
    tacka då nöjd de vänliga, små tingen,
    tröstande, barnsliga.
    Du har ett äpple i fickan,
    en bok med sagor där hemma -
    små, små ting, föraktade
    i den tid, som strålande levande,
    men milda fästen under de döda timmarna

    En kärleksförklaring
    O dröm! Han flyger än.
    Han stiger, vilande på vinge spänd.
    Vad lyfter honom än?
    Vad är hans mål - hans väg, av ingen känd?

    Eviga stjärnor lik
    i rymder utav liv vilar han tryggt,
    ömkande jordens skrik -
    och högt flög den, som bara såg hans flykt.

    O albatross i skyn!
    En evig drift mot höjden driver mig.
    Jag såg dig - och min syn
    blev blind av tårar. Ja, jag älskar dig

    funderade på att ha en av gustaf fröding med. Men skit i gubbajävlar. Ge mig Karin Boye för hela slanten...

    livet är bra orättvist tycker jag

  • PVeraB

    marijamira
    Å, ser att det imorgon som är eran dag. Ska tänka på er. Hoppas det blir så fint som ni tänker er det i allt elände.

Svar på tråden Musik & vackra dikter till begravning