• numeraengelsk

    flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?

    Hejsan!


    Jag har nu bott i england sen oktober 2009. Är nu gravid och vi funderar på att möjligtvis flytta till sverige ett tag, jag är 21 fyller 22 i år, Sambon är 24 fyller 25 och engelsk medborgare. Jag jobbade från att jag tog studenten till juli 2009, och fick sedan a-kassa, vilket jag sedan "sa upp" när jag flyttade hit då jag enligt ams inte hade rätt till det för att jag inte kunde komma på möten i sverige. 
    Så till mina frågor, vad har vi rätt till egentligen om vi flyttar till sverige? Hur kommer man igång? Vi har lite sparade pengar, vilket skulle hjälpa oss med första månadernas hyra osv och möbler är inga problem, men sen då? Vi vill båda plugga eller han möjligtvis jobba, har han rätt till några pengar? Vi kommer förmodligen att gifta oss inom ganska snar framtid, bebisen är planerad att komma till hösten. 
    Kan han få jobb? han pratar bara engelska, men vill så gärna lära sig svenska och är villig att gå till sfi osv för att lära sig, han vill gärna jobba, eller möjligtvis plugga, 
    hur går vi tillväga med allt för att få in honom i systemet så att säga? 
    har jag rätt till föräldrapenning? barnbidrag? bostadsbidrag? Jag har inte en aning om bidrag alls då jag aldrig utnyttjat det förut så vet inte alls vad man har rätt till och inte, och så självklart hoppas jag att min sambo har rätt till bidrag också tills vi kommer på fötter?
    vad behöver vi göra? kan någon snälla vägleda mig lite i den här djungeln.
    Kommer det vara svårt för oss, eller för honom att få jobb eller plugga?
    mvh 
  • Svar på tråden flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?
  • Karin Hanna

    När barnet kommer så har din sambo rätt till studiestöd i anknytning till barnet. Min sambo är irlänsk å han ska plugga nästa vårtermin i sverige. Jag är gravid me och enligt min bror som jobbar på csn så har han rätt att få det. Det kanske hjälper lite ialla fall.

    Har ni arbetat och betalat skatt i england? då borde ni ha rätt att ta med er den engelska a-kassan i x antal månader. I irland så har jag rätt till att ta med mig a-kassan i tre månader utomlands. Om jag säger upp mig måste jag vänta i 9 veckor tills jag får några pengar men blir man uppsagd så borde man få det på en gång.

  • Michiyo

    Min kille har rätt till att plugga på sfi direkt.. gå till skatteverket och skriv in honom som svensk medborgare så får han ett eget personnummer inom 3 veckor ungefär (men det är ju om ni ska stanna längre än ett år). sen är det bara att ansöka till sfi på komvux eller vilken skola ni har så klart.. gå oxå in på försäkringskassan och ansök om bostadsbidrag etc etc.. eftersom du redna tillhör sverige så har du rätt till alla dessa grejer igen genom att du flyttar in igen.. (gick lätt för mig. gav killen min personnummer och skrev in honom på sfi och skaffade honom såklart ett id-kort och konto inga problem^^)

  • Rhoda Horswunce
    Michiyo skrev 2010-05-01 20:44:07 följande:
    Min kille har rätt till att plugga på sfi direkt.. gå till skatteverket och skriv in honom som svensk medborgare så får han ett eget personnummer inom 3 veckor ungefär (men det är ju om ni ska stanna längre än ett år). sen är det bara att ansöka till sfi på komvux eller vilken skola ni har så klart.. gå oxå in på försäkringskassan och ansök om bostadsbidrag etc etc.. eftersom du redna tillhör sverige så har du rätt till alla dessa grejer igen genom att du flyttar in igen.. (gick lätt för mig. gav killen min personnummer och skrev in honom på sfi och skaffade honom såklart ett id-kort och konto inga problem^^)
    Men vaddå skriv in som svensk medborgare? Vi var på skattemyndigheten för att regestrera att min sambo flyttat hit, men då sa de att vi skulle söka uppehållsrätt för eu-medborgare på migrationsverket, så då gjorde vi det men fick avslag då han inte har jobb här. Sfi har vi försökt söka till, men det gick ju inte då vi inte fick något personnummer på skattemyndigheten. Menar du att man kan få ett personnummer här utan att ha uppehållstillstånd/uppehållsrätt?

    Förlåt TS att jag lånar din tråd.
  • Örnie

    Man kan få personnummer utan att vara svensk medborgare om man har uppehållstillstånd.


    Huvudregeln är att EU-medborgare som flyttar till ett land ska försörja sig själva och inte ligga staten till last. Det gäller även svenskar som flyttar till andra EU-länder (jag har blivit påhoppad i en annan FL-tråd för att jag har påpekat detta, men jag anser att man ska vara medveten om att man kan bli utvisad om man inte uppfyller kraven). Därför kan en engelsman inte börja sitt liv i Sverige med socialbidrag. (Bostadsbidrag är säkert en annan sak, eftersom de flesta som får bostadsbidrag betalar avsevärt mer i skatt än de får tillbaka i bostadsbidrag - men detta gissar jag bara).
    Det var en gång en tysk som blev utvisad ur Sverige. Inte för att han levde på bidrag, utan för att staten gjorde bedömningen att man inte kan leva på låg inkomst som han gjorde - han var ett original som bodde i en koja i skogen. Så grundregeln är att man ska ha försörjningen tryggad som nyinflyttad EU-medborgare. Sen kan det säkert hända att EU-medborgare efter några år kan söka bidrag vid behov, utan att blir tvungna att lämna landet. Men då har de ju redan uppehållstillstånd.
    Möjligen kan det ju vara så ibland att svenska staten inte "bryr sig" om en nyinflyttad EU-medborgare går på soc. Men det är inget denne kan räkna med, eftersom det är emot reglerna.
    Det borde inte vara så otroligt svårt för en engelsman med en någorlunda bra utbildning att få jobb i Sverige, åtminstone inte ett extraknäck. Kan TS sambo inte söka ett jobb inom sitt yrkesområde och se hur responsen är?
  • Alexi

    En grej. För att få föräldrapenning finns två olika delar. En är lägstanivån, den får man om man är bosatt här, men ger bara ersättning på 180 kr per dag. Det andra är inkomstgrundad föräldrapenning där ersättningen grundas på ens inkomster och den måste man ha arbetat i 240 dagar före barnets beräknade ankomst för att få.

    Barnbidrag har barn som bor i Sverige rätt till. Det betalas ut från och med månaden efter barnets födelse, eller senare till exempel om barnet flyttar till Sverige.

    Här kan ni läsa lite om familjeförmåner för personer som flyttar inom EU:
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Regler/V%C3%A4gledningar/V%C3%A4gledning%202004:08.pdf

    och här om vad som gäller när man flyttar till Sverige för att få rätt till olika ersättningar:
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Regler/V%C3%A4gledningar/V%C3%A4gledning%202004:08.pdf

  • Michiyo
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-01 20:55:42 följande:
    Men vaddå skriv in som svensk medborgare? Vi var på skattemyndigheten för att regestrera att min sambo flyttat hit, men då sa de att vi skulle söka uppehållsrätt för eu-medborgare på migrationsverket, så då gjorde vi det men fick avslag då han inte har jobb här. Sfi har vi försökt söka till, men det gick ju inte då vi inte fick något personnummer på skattemyndigheten. Menar du att man kan få ett personnummer här utan att ha uppehållstillstånd/uppehållsrätt? Förlåt TS att jag lånar din tråd.
    Så här gjorde vi... min kille kom till sverige.. jag tog honom till skatteverket.. tog ett nummer.. sa till personen att jag tänker bokföra honom på min adress.. dom fråga om han skulle stanna längre än ett år och vi sa ja.. han skrev under och på posten kom hans personnummer.. sökte intet uppehållstillstånd eller något.. ja dom frågade vart han kom ifrån och vi sa som det var.. inga problem alls för oss.. vet inte om jag kanske bara hade en otrolig tur?
  • Londonvibes
    Michiyo skrev 2010-05-03 11:42:52 följande:
    Så här gjorde vi... min kille kom till sverige.. jag tog honom till skatteverket.. tog ett nummer.. sa till personen att jag tänker bokföra honom på min adress.. dom fråga om han skulle stanna längre än ett år och vi sa ja.. han skrev under och på posten kom hans personnummer.. sökte intet uppehållstillstånd eller något.. ja dom frågade vart han kom ifrån och vi sa som det var.. inga problem alls för oss.. vet inte om jag kanske bara hade en otrolig tur?
    Nä det är så det ska gå till. Men han måste även anmäla sig till Migrationsverket inom 3månader efter att han anlänt i Sverige, gör han inte det kan det ställa till en massa problem.
  • Matheo

    HellO!
    Hur gick det till för dig och din kille? fick han personnummer till slut?

    Jag och min flickvän har kämpat nu i några månader för hon ska flytta till Sverige.
    Vi får hela tiden avslag från MIG och skatteverket, varje gång kräver de kompletteringar av olika slags papperna. 
    Vi kommer från Polen. Jag har permanent uppehållsrätt i Sverige, studerar och jobbar, vi bor nu hos mina föräldrar, de jobbar också. Hon kan inte hitta ett jobb eftersom hon inte kan svenska, men hon kan engelska på kommunikations nivå. Hon vill börja läsa SFI men det går inte för att hon inte har Personnr. Meningslös. De sa att även om vi gifter oss så måste hon ha bevis att hon kan försörja sig i Sverige. Visste inte att det skulle vara så svår för en person från EU Land att flytta till en annan EU Land. Det konstiga är att det verkar vara så att de inte bryr sig om försörjning av folk som kommer från utanför EU Länderna :/:/:/
    Börjar bli förbannad..... 

  • carro14

    Det ar inte alls att bara ga till skattemyndigheten och fa personnummer. Har man inget jobb maste man ha en privat sjukforsakring utan tak pa beloppet. En san forsakring finns inte hos nagot forsakringsbolag i hela varlden!!! 

Svar på tråden flytta tillbaks till sverige, sambon är engelsk, vad har vi rätt till?