• bebbe8­2
    Äldre 20 Apr 11:47
    35964 visningar
    4 svar
    4
    35964

    Kåvepenin 1g 4tabletter/i 10dagar mot bihåleinflammation??

    Har åkt på bihåleinflammation och fick idag utskrivet kåvepeninn 1g i 10dagar, väger 69kg. Är de normal dosering??tyckte själv då jag kom hem att de lätt mycke i sommras åt jag kåvepeninn 800g i 10dagar mot tandinfektion. Men jag har aldrig haft bihåleinflammation förut så jag har ingen erfarenhet vilken styrka man brukar få mot bihåleinflammation. Vill bara inte överdosera då man är gravid eftersom de inte känns bra att äta massa läkemedel med bebis i magen..men ibland måste man!!vad har ni för erfarenhet??

  • Svar på tråden Kåvepenin 1g 4tabletter/i 10dagar mot bihåleinflammation??
  • Philip­pa
    Äldre 20 Apr 11:52
    #1

    Litar du inte på läkaren som undersökt dig så rekomenderar jag dig att boka tid hos en ny läkare för ny bedömning.

  • stinal­ottala­rsson
    Äldre 20 Apr 12:01
    #2

    Jag har ganska nyss avslutat min kåvepeninkur mot bihåleinflammation, den andra i år. Jag åt fyra tabletter à 800 mg om dagen i tio dagar. Min barnmorska, jag är gravid i v 33, tyckte att det lät som mycket, men vi litade på doktorn. Däremot har inte mitt gått över, jag har gått och dragits med detta i nästan ett år nu och skulle så klart ha tagit tag i det ordentligt innan jag blev gravid, men det är lätt att vara efterklok. Nu kan jag inte göra något åt det förrän efter förlossningen, och jag kan inte ta något annat penicillin förrän jag har slutat amma...så det är bara att stå ut, men det är ju inte direkt så att jag sprudlar av energi i vanliga fall, med jobb, färdigställande av husbygge, barn och hushåll utan att dessutom gå med en infektion som inte vill ge med sig Så fick jag gnälla av mig lite, dags att jobba igen...

  • Menhir
    Äldre 20 Apr 13:42
    #3

    Vid både tandinfektioner och bihåleinfektioner använder man dubbel dos.

    Personligen använder jag 800mg x2 morgon o kväll även om det är lite gammeldags, de mer nyutbildade sprider ofta ut en lägre dos på 3 tillfällen men jag tycker mig ha sett en sämre effekt av det.

    Alltnog: om du använder 800mg eller 1g spelar inte så stor roll, det krävs mer för att överdosera Kåvepenin. Risig i magen lär du bli i vilket fall så ladda upp med yoghurt och annat "magvänligt".

    Menhir, leg tandläkare (som skrivit ut antibiotika i de doserna under 12 år nu)

  • Skogsf­lickan
    Äldre 21 Apr 13:13
    #4

    Jag fick kåvepenin när jag var gravid i v 30.

    Fick dosen 1,6g 3 ggr om dagen=4,8g per dygn.

Svar på tråden Kåvepenin 1g 4tabletter/i 10dagar mot bihåleinflammation??