• Äldre 20 Apr 13:59
    1919 visningar
    1 svar
    1
    1919

    Livrädd ! Vad ska jag göra ?

    För 3 ½ år sedan fick jag en liten dotter. 14 dagar efter bf.


    Jag hade längtat så länge och hon var så efterlängtad. Jag var rädd för förlossningen men tog ändå allt med ro när de satte igång. Äntligen skulle hon komma till oss.
    Förlossningen var lång dragen men jag kämpade på bra utan smärt lindring. 
    Jag fick morfin för att jags kulle få sova men började kräkas istället. 
    Jag var öppen 8 ½ cm men blev inte mer öppen så de satte dropp för att påskynda förloppet. Efter ca 40 minuter fick jag panik av smärtan jag var då öppet 9 cm och de sa åt mig att börja krysta men min dotters hjärtslag gick ner för att tillslut helt försvinna.
    De blev katastrof snitt. Alla sprang omkring drog i mig och skrek körde mig in i op salen och tröck en mask framför ansiktet på mig.
    Sen vaknade jag och fick veta att jag fått en dotter.
    Som hade varit medtagen då hon kom ut men tack och lov mådde bra nu. Jag hade förlorat mycke blod och de var nära att både hon och jag dog.
    Jag längtar oerhört efter en till bebis. Men jag e så rädd för förlossningen.
    Samtidigt tycker jag de  är hemskt att jag ska missa den underbara chansen att få ett syskon till min dotter bara för att jag e så rädd. Vad kan jag göra ?
  • Svar på tråden Livrädd ! Vad ska jag göra ?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 20 Apr 19:17
    #1

    Kära!
    Det du har varit med om är inte bara att lägga åt sidan eller hantera på en ytlig nivå. Jag beklagar att du och din bebis fick en sådan start. Det är verkligen begripligt för mig att du knappt vågar bli med barn igen. Men det finns mycket du kan göra för att våga föda igen. Du kan få din revansch! Du kan våga föda igen.

    Mödravården och psykologverksamheten har ett fint samarbete på många orter där just akutsnittade får träffa en psykolog tillsammans och bearbeta den tidigare förlossningen. Erfarenhetsmässigt vet man att just långdragna förlossningar som avslutas i katastrofsnitt kan upplevas som särskilt traumatiska. Att träffa andra som varit i en liknande situation tillsammans med en kunnig psykolog kan hjälpa dig att bli mer komplett med din tidigare upplevelse. Ring mödravården på din ort och be om en sådan kontakt. Du kan även få hjälp genom att gå igenom förlossningen tillsammans med din barnmorska - bara att få mer kunskap om exakt vad det var som hände kan hjälpa. Det spelar ingen roll om det var ett tag sedan/år du födde.

    Mindfullness handlar om att vara i nuet - att inse att det enda som egentligen finns är nu. Genom att träna dig på att andas och slappna av, meditera och avväpna dina rädslor, bl a med hjälp av strategier, kan du komma till insikt om att varje förlossning är en ny resa. Det som hände behöver inte hända igen, men genom att ha förberett dig väl både fysiskt och mentalt kan du möta det som händer, oavsett vad det är, på ett bra sätt. Vi vet ju aldrig hur det kommer att bli, vi kan bara förbereda oss till tänderna och sedan försöka våga följa med. Ju mer din partner kan förbereda sig tillsammans med dig desto bättre. Jag vet att många som haft svåra minnen har upplevt sig hjälpta av min bok "Innan du föder - en inspirerande guide till den nya psykoprofylaxtekniken". Kanske kan den hjälpa dig också?

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Livrädd ! Vad ska jag göra ?