• Verkli­gen
    Äldre 21 Apr 21:42
    63922 visningar
    28 svar
    +1
    28
    63922

    Hur göra ägarbyte utan reg.bevis???

    Oh lord. Fick en impuls idag att sätta ut min bil på annons.
    Jag fick napp snabbare än jag trodde och möjligheten finns att det blir affär på Fredag, men jag hittar inget registeringsbevis. Börjar undra om jag aldrig haft ett eller vad...
    Beställde idag men det tar 5 dagar eftersom mitt e-leg inte fungerade. Alltså får jag hämta ut rekommenderat.

    Kan man inte hämta ut det på nåt kontor eller lösa på annat sätt? Vill ju få bilen såld...=(


    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Svar på tråden Hur göra ägarbyte utan reg.bevis???
  • Verkli­gen
    Äldre 22 Apr 09:44
    #3
    Rabarbapuppa skrev 2010-04-22 09:03:17 följande:
    Tror det är del 2 av regbeviset som är det du behöver för just ägarbytet. Och det är just den delen som kommer via rek eftersom det är en värdehandling.Det är lite allvarligt att du slarvat bort den delen faktiskt, för det innebär att vem som helst kan bli ägare till din bil om man "hittar" det. Nu kanske det är bortslarvat i din bostad någonstans, så det är väl ingen panik kanske. Men hur du ska få detta att gå fortare vet jag inte exakt, men deras servicetelefon är: 0771-25 25 25Ring o fråga! (och berätta om din situation)Mig veterligen har inte Transportstyrelsen något fysiskt "utlämningsställe" för dylika dokument utan du får nog vänta på posten tyvärr.Alt. är att köparen lägger handpenning på bilen och han får helt enkelt vänta med att genomföra köpet tills ni kan skriva på./Puppa
    Tack för ditt svar. så vitt jag vet fick jag aldrig såna papper hemskickade när jag köpte den här bilen. Brukar ha stenkoll på mina papper men har inte sett röken av dom. =( Får hoppas att man kanske kan göra affären i början av nästa vecka istället. Drygt med sånt strul.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 22 Apr 10:37
    #6
    ddum skrev 2010-04-22 09:51:02 följande:
    Om du INTE fått ett sådant papper så är du (i lagens mening) inte ägare till bilen.
    Men jag står ju som ägare enligt vägvärket. Då måste pappret vara på villovägar. Jaja, inte mycket att göra åt, bara invänta det nya.
    Lär meddela spekulanten som skulle komma i morgon. Vet inte hur man ska göra då om dom ska kolla ändå och vi skriver papper nästa vecka.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 22 Apr 12:15
    #9
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-22 10:54:30 följande:
    Tack för ditt svar. Tror närmaste Transportstyrelse fanns i Eskilstuna. Lite väl låbgt tyvärr då jag bor i Västerås.

    Hoppas personen som ska kolla på bilen är intresserad för då kanske hon kan lägga handpenning och skriva på köpekontraktet och så gör vi klar affären när resten av papprena kommer. Bilen stannar här så länge såklart. Visst borde väl det fungera?
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 22 Apr 19:17
    #12
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-22 19:06:01 följande:
    Visst ska köparen lägga handpenning om dom vill försäkra sig om att affären är klar.Var noga med att rita ner alla detaljer kring köpet på papper gällande handpenning osv om köparen inte känns 100 seriös.Och av egen erfarenhet så hade jag inte emottagit någon handpenning ifrån en person som är utlands född.Nej jag är inte rasist är själv utlands född men tyvär har ja för många tråkiga erfarenheter för att det skall vara någon slump.
    Jag tog hem ett köpekontrakt från Blocket som ser bra ut, det står tydligt om handpenning osv..
    Var en tjej och kikade idag men dom ville pruta så jäkligt. Och jag vette tusan vart gränsen går för att det ska vara dumt att släppa bilen. Kommer en väldigt intresserad i morrn och hon är medveten om reg.beviset att det kommer nästa vecka. Men vad svårt det är för mig att sätta pris på bilen. Är ingen biltjej dorekt..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 24 Apr 23:13
    #15
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-24 22:59:55 följande:
    Bra att du har valt ett seriöst kontrakt. rent spontant skulle jag säga ca 10-15 % är ok att pruta,om inte köparen kan peka på en speciell punkt som denne inte var medveten om innan han/hon åkte för att titta på bilen. Men står det ex att det ingår nya hjul i annonsen men dessa är dåliga med nästan inget mönster kvar ja då finns det väl själ för högre procent. Får man fråga lite mer om vad de är för bil skick,ålder,trafik status, begärt pris samt ditt högsta bud så ger jag gärna en vink om vad som är skäligt att pruta.
    Det är en Mazda 323 F 2.0 Sport från 2003. Har gått 10200 mil. Nya vinterdäck med dubb och sommardäck i nyskick. Liten spricka i nederkant på vindrutan och några småskador i plåten knappt synbara. Det skrev jag med i annonsen så ingen blir sur för det. Den är i fint skick. Vi fick dock lämna in den på verkstad förra veckan pga vänstra sidan av framvagnen men det är åtgärdat så nu går den som en klocka. Lätt bästa bilen jag haft.
    Jag skulle vilja ha 55 000:- men kan gå ner lite..
    Sen är jag ingen bilexpert..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 25 Apr 18:25
    #17
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-25 15:00:15 följande:
    Tack för ditt svar..=) Jag satte ner den till 52 000 eftersom jag behöver bli av med den snabbt pga lite pengabrist. Ringde en från Åland som kommer på Tisdag. Hoppas hoppas! Hon intresserad iaf och ville att jag skulle ha alla papper i ordning.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 25 Apr 20:16
    #19
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-25 20:13:10 följande:
    Oj, det där hade jag ingen aning om och hade inte ens tänkt på. Kan det inte vara så att personen har svenskt personnummer ändå?
    Hur går man tillväga med det där för det lät på tjejen som att om hon vill ha bilen så tar dom den på en gång. Jag hoppas bara mitt reg.bevis del 2 hinner komma tills Tisdag. Beställde det i Onsdags på förmiddagen.

    Vilken tur att du skrev det där. Nu vart det mycket att tänka på..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 25 Apr 20:47
    #21
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-25 20:41:56 följande:
    När dom har bestämt sig för att köpa bilen så begär idhandling och fråga dom om dom har svenskt person nummer om inte se ovan om dom har det så är det bara att fylla ihandlingarna som vanligt. Finns det lån på bilen ? För gör det det så kan vissa bolag kräva att krediten löses innan bilen får exporteras. Be gärna till tänkta köparen om lite uppgifter innan ankomst så slår du en signal till polisen eller skatteverket så får du ett snabbt svar på om denne har svenska papper
    Tack för svaret..
    Jag betalade bilen kontant så inga lån.. Jag får slå en signal till den där personen i morgon och höra mig för..=)
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 25 Apr 21:50
    #23
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-25 21:06:40 följande:
    Tack så mycket. Jag uppskattar det!
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 1 May 20:10
    #25
    Fikabröds Kungen skrev 2010-05-01 17:12:48 följande:
    Hur har det gått med bilen ? Vart den såld till Åland ?
    Nej tyvärr. Dom kunde inte komma.. Går segt med att sälja den, verkar som jag får sätta ner den ytterligare i pris..
    Tips på hur man kan bli av med den på annat sätt än Blocket?
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkli­gen
    Äldre 2 May 11:47
    #27
    Fikabröds Kungen skrev 2010-05-02 10:45:51 följande:
    Ska kolla upp dom sidorna..Tack..=)
    Jag vill dock inte ha nån bil, tänkte klara mig utan ett tag..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
Svar på tråden Hur göra ägarbyte utan reg.bevis???