• Äldre 23 Apr 01:52
    26990 visningar
    37 svar
    37
    26990

    Pass till barn under 1 år?

    Eftersom det nationella ID-kortet kostar lika mycket som pass så väljer nog de flesta pass.  ID-kortet gäller bara i några länder i Europa.

    Länk

    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Fakta-om-ID-kort/

  • Äldre 23 Apr 01:54
    #21
    carola1977 skrev 2010-04-21 23:06:05 följande:
    Pass brukar behövas. Id-kort brukar man väl inte ha som barn, men det kanske går att skaffa. Brukar väl vara banker som fixar sådant så kolla med dem, men jag skulle skaffa pass.
    Nationellt ID-kort gäller som pass i ett antal länder i Europa och utfärdas av polisen.

    Läs här

    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Fakta-om-ID-kort/
  • Äldre 23 Apr 01:58
    #22
    emma enhörning skrev 2010-04-22 19:12:38 följande:
    Menar du det? Att de skulle kunna neka? Vår äldsta flicka är fem år, hennes pass gjordes när hon var tio månader och ingen har någonsin sagt något... Vi reser kanske tre gånger  per år. Men de tittade ganska länge sist vi åkte i och för sig. Tre små bäbisflickor i passen, men en 4-åring, en 2-åring och en bäbis i verkligheten. Hon fick tänka om lite... Men som sagt, hon sa inget om det. Provisoriskt pass går inte att få för barn va?
    Jag tror att man kan få provisoriskt pass även för barn.  I alla fall står det inget om att det inte skulle gå.

    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Provisoriskt-pass/

    Jag har aldrig hört om någon som nekats att resa in i ett land pga att barnet inte var likt sig på bilden.  Vi har haft bebisbilder i våra barns pass utan problem.  Oftast kollar man mest på de vuxnas pass och ser om det överenstämmer med barnens efternamn etc.
  • Äldre 23 Apr 02:00
    #23
    071001 skrev 2010-04-22 21:36:59 följande:
    Jag har aldrig vågat chansa på att bara ha med id-kort. Det funkar alltså verkligen?
    Nej, det ska vara det nationella id kortet och det kostar ju lika mycket som pass!
  • Äldre 23 Apr 02:02
    #24
    Sessilou skrev 2010-04-22 21:35:26 följande:
    Jo jag vet men vi bor inte på hotell så d e lugnt. Har själv åkt på mitt id-kort dit...dem fnyser lite, men vaddå....eu-regler! men frågan är alltså...kan man överhuvudtaget göra id-kort till barn under 15 år? det skulle bli så mkt billigare. får kolla med banken.
    Det skulle jag inte chansa på.  Då ska det vara nationellt id kort och det kostar ju lika mycket som ett pass!

    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Fakta-om-ID-kort/
  • Äldre 23 Apr 20:27
    #29
    Candra skrev 2010-04-23 17:42:42 följande:
    Vad kostar det för så små?
    Ja, 400 kr för vuxna och barn. Passen gäller ju numera 5 år för alla, även vuxna.
  • Äldre 23 Apr 20:34
    #31

    Nationellt id kort gäller "bara" i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.  Det kostar dessutom lika mycket som ett pass!

  • Äldre 23 Apr 20:36
    #32
    evaoregon skrev 2010-04-23 20:34:19 följande:
    Nationellt id kort gäller "bara" i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.  Det kostar dessutom lika mycket som ett pass!
    Det gäller också i 5 år, lika länge som pass..
  • Äldre 23 Apr 20:42
    #35
    brünnhilde skrev 2010-04-23 20:37:08 följande:
    Men det får lättare plats i plånboken .
    Ja, det kan ju vara en fördel.  {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Pass till barn under 1 år?