• Anonym (ingen talare)

    Ohyfsat att inte hålla tal på dopet?

    Skulle ni tycka det var hemskt oartigt/ohyfsat om man inte höll tal på sitt barns dop? Min son ska döpas inom kort och jag avskyr verkligen att hålla tal, blir illamående bara av tanken.. Känns så fånigt att vara nervös trots att det bara blir släkt och nära vänner..Men funderar ändå på att hoppa över talet..skulle du reagera på om värdparet/värden inte höll tal på sitt eget barns dop?

  • Svar på tråden Ohyfsat att inte hålla tal på dopet?
  • April Mamma

    Tal?
    Har varit på många dop men inget direkt tal....

    Det tal som vi har hållt har varit tex Välkommna, varsågod och ta för er av maten osv.
    Sedan när man öppnar presenterna....Det tycker jag är asjobbigt..har inga problem att prata inför folk annars men just då =)

  • Stårschan

    Jag har heller aldrig varit med om att någon hållit tal på dop. (Men så har jag å andra sidan heller aldrig varit med om ett så storstilat dop att det krävt ett värdpar. I min värld har man inte sådant på annat än bröllop, men jag är väl bonnig...)


    Don't confuse an open mind with one that's vacant
  • Smulan1979

    Jag har aldrig lyckats hamna på ett dop med tal. Skulle varit vårt bröllop som var kombinerat med dop för dottern då

    Jag skulle nog reagera om det var tal Men det kan ju vara trevligt. Är det en väldigt formell tillställning? Alltså jag tror inte att någon kommer att reagera negativt.

  • Anonym (ingen talare)

    Tack för input alla, vad skönt att höra att det inte är ett "måste". Nej, speciellt formellt blir det väl inte men är själv van vid att det hålls tal i alla möjliga sammanhang så därför kändes det som att det förväntades av mig..men då kanske jag skippar det med gott samvete : )

  • Anonym

    Vid dopkaffet, varför inte bara säga något i stil med "tack för att ni ville komma på vårt barns dop" och sen tacka för eventuella dopgåvor och hoppas att alla kommer att ha en trevlig eftermiddag. Det räcker gott.

Svar på tråden Ohyfsat att inte hålla tal på dopet?