Inlägg från: Jaccan |Visa alla inlägg
  • Jaccan

    hur rengöra förgasare på en eu scooter?

    Hej!

    Det är lite pyssel att plocka isär en förgasare, göra rent och få ihop på rätt sätt igen, så har man inga förkunskaper alls bör man nästan lämna bort jobbet.

    Nu vet jag inte exakt hur mycket du måste ta bort på din moppe för att komma åt förgasaren men som sagt sadel och säkert någon plastkåpa.

    Börja med att lossa allt som är kopplat till förgasaren så som:

    Bränsleslang

    Gasvajer (vajern går alltid in högst upp på förgasaren så lokalisera den och släpp på skruven som håller fast vajern + trotteln inkl fjäder i förgasaren.) Bara att dra rakt upp när skruven är loss, men kom ihåg hur den satt så att du får tillbaka den åt samma håll igen)

    Lossa slangen mellan luftburken och förgasaren, brukar sitta med någon slangklämma

    Lossa slangklämman mellan förgasaren och insuget

    Nu är det bara att lira ut förgasaren.

    Lägg upp den på någon arbetsbänk och se till att ha rent.

    Ta bort flottörhuset (ser ut som en platslock) på undersidan av förgasaren och kontrollera flottören och nålen och gör rent om det behövs

    Skruva ur munstycken, lågfart och huvudmunstycke och blås rent ´

    Det är bara att plocka bort så mycket du kan från förgasaren och kolla så att inget kärvar eller verkar trasigt. Alla lösa metalldelar kan du gärna lägga i ett fotogenbad över natten. Blås sedan rent och torrt allt innan ihopmonteringen. Gör även rent trotteln som du tog bort i början.

    Ang justering:

    Jag antar att du inte har trimmat din moppe, och då behöver man sällan göra några större justeringar. Munstycken och höjden på trottelnål är ju anpassat efter hur din motor ser ut original.

    Men någonstans har du en luftskruv och en tomgångsskruv. Tomgångsskruven brukar vara något större och fjäderbelastad. Dom brukar vara av spårtyp, dvs en platt mejsel passar.

    För att grundinställa luftskruven brukar man skruva den i botten och sedan ut 1.5-2 varv.

    Tomgångsskruven ställer man så att motorn får en tillfredsställande tomgång vid arbetstemperatur.

    Tändstiftet skall vara gyllenbrunt efter en fullgasrepa då förgasaren är korrekt inställd.

    Ett tips: Byt även bränslefilter..

  • Jaccan

    Nej jag förstår, det är dyrt med verkstäder tyvärr.

    Om du själv skruvar loss förgasaren och och ger dom den löst och bara låter dom plocka isär och göra rent den blir det nog lite billigare iaf.

  • Jaccan

    Ska man gör rent den riktigt så ska man plocka isär den totalt och rengöra allt försig.. Inte bara leta upp den och spraya in nått rengöringsmedel och tro att det är bra.

  • Jaccan

    Stockholm tyvärr.. Annars hade jag kunnat ställa upp.

    Men du säger att du ständigt får problem med skit i förgasaren? Vad beror det på då? Dåligt bränslefilter? Skit i tanken? Du kan ju inte hålla på och rengöra förgasaren stup i kvarten.

  • Jaccan
    lillamye skrev 2010-04-30 10:31:10 följande:
    nej e ju de jag menar att jag är less på att få skit hela tiden,men verkstaden sat att man kan få skit där hur många ggr som helst,men sen sa min pappa att jag ska sluta tanka 95 då det blir beläggning av den att jag ska tanka ren 98 istället,men men nu står moppen på går är så less och funderar på sälja den, orka ej be svärfar ta den på släp varje gång heller,
    Det ska inte vara något problem att tanka vanlig 95, det enda bränslet som levereras separat ut till mackarna är Shells V-power, men det är liksom att elda för kråkorna. 

    Visst kan man få skit i förgasaren men något är ju galet?! Skit i tanken som sköljs med? Bränsleslangar? Bränslefilter? Luftfilter eller bälgen mellan luftfiltret och förgasaren? Är allt det Ok Ska det fan inte komma ner något skit i.
Svar på tråden hur rengöra förgasare på en eu scooter?