• asopaso

    Jag får inte lån bara p.g.a mina kredit förfrågningar!!!

    Som rubriken skriker är det så att jag får avslag om jag ansöker om lån bara för att jag har "för många" kredit förfrågningar. fast jag har fast anställning, inga betal anmärkningar och inga skulder...vem och var ska man vända sig?

  • Svar på tråden Jag får inte lån bara p.g.a mina kredit förfrågningar!!!
  • Mammis73

    Hur kan du ha så många förfrågningar om du inte har nå skulder ? Jag vet inte var man kan höra av sig men förfrågningarna försvinner efter ett tag . Ta kontakt medd in bank pesonligen så kan ju dom kolla upp att du inte har några skulder trots många förfrågningar o bevilja dig ett lån .

  • ddum
    Mammis73 skrev 2010-04-24 07:52:58 följande:
    Hur kan du ha så många förfrågningar om du inte har nå skulder ?
    Bankerna resonerar som så att Kreditförfrågningar oftast innebär att man har vilade krediter som man SKULLE kunna utnyttja, och därmed ådra sig skulder.
  • CallGirl

    Ja de vilande krediterna kan gör att det ser ut som att du har skulder då de räknar på den kredit man skulle kunna ta. Kolla därför så att du inte har konto hos postorderföretag om du tagit något på avbetalning etc. Du bör ju dessutom veta vilka företag som tagit kreditupplysningar på dig.

    Annars brukar ett personligt bankmöte vara att föredra. Då får du möjlighet att förklara din ekonomi mer. Vi har exempelvis ett blancolån av en anledning vilket våran bankperson förstod varför vi tagit.

  • asopaso
    Mammis73 skrev 2010-04-24 07:52:58 följande:
    Hur kan du ha så många förfrågningar om du inte har nå skulder ? Jag vet inte var man kan höra av sig men förfrågningarna försvinner efter ett tag . Ta kontakt medd in bank pesonligen så kan ju dom kolla upp att du inte har några skulder trots många förfrågningar o bevilja dig ett lån .
    tack för svaret. jag hade krediter som jag betalade tillbaka. nu är det förfrågningarna som är kvar. de ska vara kvar till 3 år. istället för att de ser på mig som en bra medborgare som tagit kredit och lämnat tillbaka det,istället tänker de negativ!!!!
  • asopaso
    CallGirl skrev 2010-04-24 09:36:43 följande:
    Ja de vilande krediterna kan gör att det ser ut som att du har skulder då de räknar på den kredit man skulle kunna ta. Kolla därför så att du inte har konto hos postorderföretag om du tagit något på avbetalning etc. Du bör ju dessutom veta vilka företag som tagit kreditupplysningar på dig. Annars brukar ett personligt bankmöte vara att föredra. Då får du möjlighet att förklara din ekonomi mer. Vi har exempelvis ett blancolån av en anledning vilket våran bankperson förstod varför vi tagit.
    tack!! jag har inga vilande krediter som jag kan uttnyttja! jag försökte tar bort några förfrågningar och kontaktade kreditgivarna, till och med kontaktade UC kreditupplysningen. men de säger att jag bör vänta minst 1-1,5 år tills jag ska kunna ansöka.tycker synd om mig själv!!!{#lang_emotions_smile}
  • Anna undrar
    ddum skrev 2010-04-24 09:32:32 följande:
    Bankerna resonerar som så att Kreditförfrågningar oftast innebär att man har vilade krediter som man SKULLE kunna utnyttja, och därmed ådra sig skulder.
    Stämmer det verkligen? Jag tror att de ser skillnad på beviljade kredit och kreditförfrågningar?
    TS, har du stängt alla krediter också? En kredit du fått på tex IKEA finns kvar även när du betalt krediten, dvs du reggas som att du har ett lån hos IKEA.
    När jag insåg det för nåt år sen stängde jag krediter för säkert 50 tusen på IKEA, Mio, Onoff osv, krediter som för länge sen var betalda men som ändå fanns kvar, färdiga att utnyttja igen om jag velat.
  • ddum
    asopaso skrev 2010-04-24 10:59:50 följande:
    tack för svaret. jag hade krediter som jag betalade tillbaka. nu är det förfrågningarna som är kvar. de ska vara kvar till 3 år. istället för att de ser på mig som en bra medborgare som tagit kredit och lämnat tillbaka det,istället tänker de negativ!!!!
    Även om du betalat tillbaka dem så  är kreditavtalen fortfarande kvar. Det vill säga att nästa gång du handlar på någon butik som har ett finansieringsavtal med en av de parter du tagit kredit hos så kommer den att godkännas utan ny kreditprövning.

    Om du kontaktar finansbolagen och _avslutar_ krediterna och därefter pratar med banken så bör det finnas en bättre chans att få det godkänt.
  • asopaso
    ddum skrev 2010-04-24 11:06:07 följande:
    Även om du betalat tillbaka dem så  är kreditavtalen fortfarande kvar. Det vill säga att nästa gång du handlar på någon butik som har ett finansieringsavtal med en av de parter du tagit kredit hos så kommer den att godkännas utan ny kreditprövning.Om du kontaktar finansbolagen och _avslutar_ krediterna och därefter pratar med banken så bör det finnas en bättre chans att få det godkänt.
    okej,här får man nytta!!! det visste jag inte.. nu ska jag kolla det..
  • ddum
    asopaso skrev 2010-04-24 11:29:08 följande:
    okej,här får man nytta!!! det visste jag inte.. nu ska jag kolla det..
    Tänk dock på att från det att du avslutar en kredit så kan det ta några veckor innan det syns i en kreditrapport.
  • Helennnna
    Anna undrar skrev 2010-04-24 11:05:41 följande:
    Stämmer det verkligen? Jag tror att de ser skillnad på beviljade kredit och kreditförfrågningar?TS, har du stängt alla krediter också? En kredit du fått på tex IKEA finns kvar även när du betalt krediten, dvs du reggas som att du har ett lån hos IKEA. När jag insåg det för nåt år sen stängde jag krediter för säkert 50 tusen på IKEA, Mio, Onoff osv, krediter som för länge sen var betalda men som ändå fanns kvar, färdiga att utnyttja igen om jag velat.
    En halv gammal tråd men jag måste bara fråga... jag tog avb. på ellos och hm för ett år sedan. jag betalade av allt på några veckor. Från vilket datum är förfrågningen kvar?, från det datum jag frågade om avb. eller från det datum jag betalat av allt? Inget jag bryr mig sådär jätte mycket om men det kan ju vara bra att veta för framtida behov vill säga.
Svar på tråden Jag får inte lån bara p.g.a mina kredit förfrågningar!!!