• Alisa

    Dotter 1,5 år, svårborstad.. Behöver råd.

    Hej!

    Min dotter är snart 1,5 år och en envis rackare. Tandborstningen har aldrig blivit bra, tycker jag själv. Ofta skojar vi till det och borstar på varandra, men jag är osäker på om det blir en "ordentlig" genomgång på tänderna. Några gånger har jag hållit henne och borstat även när jag sett att hon inte vill... bara för att få det gjort. Samtidigt som jag inte vill att hon ska hata tandborstning åren framöver.

    Så, vad ska jag tänka på? Att tandborstningen blir ordentlgit gjord, eller att försöka få det till en vana även om det blir lite halvbra, så kommer den "ordentliga" tandborstningen efter hand?

    Kan tillägga att det finns synliga beläggningar på tänderna 

  • Svar på tråden Dotter 1,5 år, svårborstad.. Behöver råd.
  • Barntandläkaren

    Hej!
    Du har bra idéer vad gäller tandborstning, men de där synliga beläggningarna vore bra om du fick bort. Det kan lätt bli karies på framtänderna ifall det finns beläggningar.
    Det är bättre att borsta lite än inget alls.
    Börja alltid att borsta vid tandköttskanten på yttersidan av alla tänder så har du åtminstone kommit åt på de viktigaste ställena, därefter om det går på tuggytan och insidan. Det viktigaste när barnet är så litet är att tandborsten blir en del av den dagliga rutinen och att det är du som bestämmer, men gör det inte till en för stor strid så här i början. Lycka till!

Svar på tråden Dotter 1,5 år, svårborstad.. Behöver råd.