• PeGw
    Äldre 26 Apr 15:20
    15412 visningar
    21 svar
    21
    15412

    Bra sällskapshund!?

    Jag och min sambo har länge funderat på att skaffa en liten hund!
    Mest till sällskap men även för att komma ut och promenera mer...

    Jag har fastnat mest för rasen Papillon då jag hade en sån när jag bodde hemma. Sambon har fastnat för dansk gårdshund.

    Ni som har mycket erfarenhet av hundar.. Vilka raser passar bäst för att ha till sällskap? Har ju en liten kille på 2 år så måste ju vara bra med barn.

    Tacksam för svar! =)

  • Svar på tråden Bra sällskapshund!?
  • PeGw
    Äldre 26 Apr 15:23
    #3
    angeni skrev 2010-04-26 15:21:27 följande:
    Vi har just snöat in oss på shetland sheepdog, för att de verkar passa som familjehund. Lagom aktivering och pälsvård krävs.
    Aa, den rasen har jag också tittat på lite, lagom stor med! :)
    Men dom är väl mest tänkta till att ha som fågelhund så kanske blir svårhanterlig tänker jag?
  • PeGw
    Äldre 26 Apr 15:25
    #4
    Jezamine skrev 2010-04-26 15:22:15 följande:
    Så måste barnet även vara bra för hunden.En hund blir vad du gör den till.
    Tyvärr stämmer inte alltid det. Tjejkompisen och hennes sambo skaffade en hund. Minns tyvärr inte vilken ras det var men en av de mindre sorterna..
    När dom hade haft honom i 3 månader började han hugga efter deras dotter gå på henne i ansiktet och då, sålde dom tillbaka honom till uppfödaren.
    Tidigare hade han varit hur bra som helst mot henne.
  • PeGw
    Äldre 27 Apr 13:29
    #14
    hmcc skrev 2010-04-26 17:55:02 följande:
    Jag har både pappis och sheltie så jag tycker det är supertrevliga raser.Om jag var uppfödare skulle sälja nån pappis till nån med en tvååring om dom inte har väldigt mycket hundvana.En sheltie modell större skulle passa bättre...dansksvenksarna är lite "underliga" och många har väldigt mycket jakt i sig (då kan dom aldrig vara lösa) så en sån skulle jag inte skaffa.
    Du menar att du inte skulle sälja en papillon till någon med en tvååring om dom inte hade mycket hundvana??
  • PeGw
    Äldre 27 Apr 13:30
    #15
    hundpuss skrev 2010-04-26 16:03:55 följande:
    Rent generellt är det ju hundarna i grupp 9 som kan passa bäst som sällskapshundar,men det är mycket beroende av vad ni vill göra med hunden. Vad vill ni träna? Kanske agility eller lydnad?Tycker ni pälsvård är kul eller värsta scenariot ni kan tänka er?Försök tänka ut vad ni kan erbjuda hunden, inte tvärtom. Då har ni en bra start inför hundletandet.Gå gärna på utställning, prata med rasklubbar och besök uppfödare, gärna flera av samma ras. Då kan ni bilda er en uppfattning.Men kom ihåg att alla hundar blir vad man gör dom till, samt att det är otroligt individuellt vilka hundar som är bra runt barn, oavsett ras.Min cavalier är inte överförtjust i barn, trots att rasen i stort ofta nämns som den perfekta familjehunden.Men vill ni ha en glad familjemedlem som hänger med på det mesta kan säkerligen papillon passa utmärkt, de är pigga små hundar som gillar det mesta i aktiveringsväg.
    Tack för tipsen! :)
  • PeGw
    Äldre 27 Apr 13:31
    #16
    SeTa skrev 2010-04-26 21:31:02 följande:
    Visst finns det alltid individer som inte är friska men överlag hugger inte en hund ett barn utan förvarning. Barnet kan ju gjort något som föräldrarna missade, eller så missade de bara hundens signaler. Men det är ju synd om barnet, förståss.
    Hon var väl antagligen på honom för mycket och en dag fick han nog och började försöka hugga henne! Men nu i efterhand har jag fått höra att det måste ha varit nåt fel i huvudet på honom för hans syster var tydligen sån med!
Svar på tråden Bra sällskapshund!?