• mirre2

    Hur ser polyper ut ?tror min dotter har det i näsan

    Såg igår in i min dotters  näsa då hon sa att det är jobbigt att få luft från näsan och hon e ständigt förkyld och täppt i näsan.såg STORA "uväxter i näsan" som ser ut som "kulor" i den ena näsborren täpper den till nästan hela näsan.Goglade på nätet att ser man polyperna så tydligt så e dom enorma stämmer det? ska till vc nu klockan 14 men dem sa att dem kan kolla men dem kan inget göra`:O..låter det som polyper? Hon har visligen astma (påstår läkaren inte gjort några riktiga underökningar)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-27 12:43
    kanske tilläga hon sover med munnen öppen sover väldigt oroligt vaknar varje natt minst 3 gånger kanske hänger det ihop med detta.Hon e 6år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-27 18:50
    DEt är hennes näsmusslor,som är jätte svulna ska få remis till öron/näs och hals så ska dem utreda va det beror på kan vara polyper bakom såg tydligen lite "mystiskt" ut i hennes öron också.

  • Svar på tråden Hur ser polyper ut ?tror min dotter har det i näsan
  • Birgitta2

    Polyper brukar väl ligga BAKOM näsan och täppa till? Om du verkligen SER utväxter så kan det vara brosk. Det hade jag, och det tog de bort under en operation. Men det är jobbig eftervård. Nå, jag är ingen läkare, så kanske vore det bra om du ta henne till vc och kolla?

  • mirre2
    Birgitta2 skrev 2010-04-27 12:44:31 följande:
    Polyper brukar väl ligga BAKOM näsan och täppa till? Om du verkligen SER utväxter så kan det vara brosk. Det hade jag, och det tog de bort under en operation. Men det är jobbig eftervård. Nå, jag är ingen läkare, så kanske vore det bra om du ta henne till vc och kolla?
    ok  men  googlade på nätet att såg man polyperna så e dem enorma.detta liknar inte brosk men är ingen läkare heller.Har tid till vc nu klockan 14  men dem sa i telefonen att dem kan bara titta men inget göra är ju jätte jobbigt för Josefina och inte kunna andas genom näsan
  • Birgitta2
    mirre2 skrev 2010-04-27 12:47:40 följande:
    ok  men  googlade på nätet att såg man polyperna så e dem enorma.detta liknar inte brosk men är ingen läkare heller.Har tid till vc nu klockan 14  men dem sa i telefonen att dem kan bara titta men inget göra är ju jätte jobbigt för Josefina och inte kunna andas genom näsan
    OM hon har riktiga polyper som är så pass stora, så be att bli remitterad till öron-näsa-hals-kliniken. Det är där de plockar bort polyper. Mina ungar har också haft det bakom svalget, och de blev borttagna just i den ålder ditt barn är i.
  • mirre2
    Birgitta2 skrev 2010-04-27 12:49:14 följande:
    OM hon har riktiga polyper som är så pass stora, så be att bli remitterad till öron-näsa-hals-kliniken. Det är där de plockar bort polyper. Mina ungar har också haft det bakom svalget, och de blev borttagna just i den ålder ditt barn är i.
    okej ja de ska jag säga till han på Vc
  • mirre2

    Birgitta2 : vilken färg har bråsk? för detta Josefina har är som en kula och är röd (likadant i bägger näsorna men mycke större i den andra) 

  • Frostmoln

    "Polyper" hos barn är egentligen inte riktiga polyper, dvs utväxter i näsan utan det är en förstorad körtel som ligger bakom näsan. Det kan ju vara därför hon är täppt. Däremot tror jag att det du ser när du tittar i näsan kan vara hennes näsmusslor, vilket alla har, dvs helt normalt. Men, du lär ju få klara besked på VC!

  • mirre2
    Frostmoln skrev 2010-04-27 13:01:50 följande:
    "Polyper" hos barn är egentligen inte riktiga polyper, dvs utväxter i näsan utan det är en förstorad körtel som ligger bakom näsan. Det kan ju vara därför hon är täppt. Däremot tror jag att det du ser när du tittar i näsan kan vara hennes näsmusslor, vilket alla har, dvs helt normalt. Men, du lär ju få klara besked på VC!
    Tack för svaret Ja de kan ju vara näsmusslor oxå men  dem ska väll inte vara så stora att dem täpper hela näsan så man inte kan andas genom näsan,Ja jag får ju snart svar
  • Teskedsmamman

    Min son har opererat bort polypen och det är körteln som befinner sig i näshålan, för att se den måste man spegla upp genom svalget.

    Däremot så kan hennes andningsproblem på nätterna säkert härledas til lstor polyp. Min kille snarkade sig igenom nätterna och hade emellanåt andningsuppehåll, detta har helt försvunnit efter operationen.


    3 killar & pojke v25 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • mirre2

    DEt är hennes näsmusslor,som är jätte svulna ska få remis till öron/näs och hals så ska dem utreda va det beror på kan vara polyper bakom såg tydligen lite "mystiskt" ut i hennes öron också.

  • Majki01

    mirre kan du ge mig tillåtelse till din sida?:) kunde inte ens svara på ditt gb inlägg:(

  • mirre2
    Majki01 skrev 2010-04-28 20:56:16 följande:
    mirre kan du ge mig tillåtelse till din sida?:) kunde inte ens svara på ditt gb inlägg:(
    har jag nån spärr :O de förklarar ju att ingen varit på min sida PÅ flera månader ska försöka  lista ut hur man gör bara
  • Mrs Bura

    Hej Mirre2,

    Jag googlade igår och hittade denna tråd..min son har samma problem, har varit tät i näsan länge nu, mest i den ena och i den ser man precis det du såg, som "kulor" på sidorna av näsväggen, inte så långt in..var på vc härom dagen och läkaren sa att det var jättesvullet..speciellt på ena sidan. Fick nässprej och remiss till öron näsa hals..Hur gick det för din dotter?

    Mvh
    Mrs Bura 

  • Mamma till 5 underbara barn

    Hej mrs Bura har byttan nick som du ser :) vi fick remis till öron och näsa det va helt normalt lite svullna bara fick nässpray och det va tydligen helt normalt blev dom inte mer svullna så behövdes inget göra. Detta e nu ca 2 år sen och hon har inget problem med det längre :)

  • Mrs Bura

    Aha, vad skönt att det inte var ngt..men har den där "kulan" försvunnit? Vi har också fått ett spray, Nasonex, men jag tycker inte svullnaden har minskat..var det sådant ni fick också, med kortison? När märkte ni att det blev bättre då? Så det var inte på tal om förstorade näsmusslor eller ngt sådant hos doktorn? Eller allergi? Sonen fick ta blodprver för allergi på VC också. Vi får se..

Svar på tråden Hur ser polyper ut ?tror min dotter har det i näsan