• Miss Maya
    Äldre 28 Apr 17:35
    35784 visningar
    24 svar
    24
    35784

    1 1/2 åring med dålig balans, något att oroa sig över?

    Dottern är ganska snart 19 månder. Hon har gått sedan hon var 14 månader. Dock är hennes balans inte bra än. Stöter någon emot henne lätt, ramlar hon, ute, på helt plana ytor ramlar hon lätt om det råkar vara en liten sten där, eller en liten pluttig grop som andra inte skulle reagera på. Eller så ramlar hon utan direkt anledning.

    Jag har noterat detta själv och nu har dagis anmärkt på detta flera gånger, senast idag och nu börjar jag känna mig lite fundersam. De sa att hon inte alls är i närheten av att ha samma balans som de andra barnen i hennes ålder och jag arbetar själv med små barn och är benägen att hålla med.

    Är det normalt? Finns det någon annan med barn som haft dålig balans länge? Borde det kollas upp?

  • Svar på tråden 1 1/2 åring med dålig balans, något att oroa sig över?
  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 17:54
    #1

    *puffar*

  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 18:17
    #3
    viseversa skrev 2010-04-28 18:09:24 följande:
    Ta ut henne i skogen och låt henne klättra på stenar och stubbar så övar hon kanske upp balansen!
    Ojoj, jag ser många blåmärken och utslagna tänder framför mig. Men det är kanske en idé. Hon var ganska sen med att börja klätta också. Det lossnade först för en månad sedan då hon upptäckte att hon kunde klättra upp på sin matstol.
  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 18:22
    #6
    viseversa skrev 2010-04-28 18:21:52 följande:
    Ha,ha man får vara där och hela tiden vara beredd på att fånga upp henne. Men dom får bra balans av att klättra. Min unge är som en bergsget. Visst hade hon mycket blåmärken i början. men jag lät henne klättra iallafall och nu är jag imponerad över hennes extrema balans. Vi var faktiskt i skogen idag och hon klättrade upp på höga stenar utan problem =)
    Min dotter känns tvärtom väldigt klumpig. Långt ifrån smidig och det är jobbigt att komma upp eller så ramlar hon.
  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 18:26
    #9
    viseversa skrev 2010-04-28 18:23:58 följande:
    Det kommer inte vara så alltid. Som sagt sätt hennes balans på prov så tror jag hon kommer bli bättre.
    Vi får väl hoppas det iom att det inte bara är jag som noterat det, utan även dagis.
  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 22:05
    #11
    Lantani skrev 2010-04-28 18:26:04 följande:
    Sonen har också ganska dålig balans och har ibland svårt att komma upp när man är ute och han har skor på sig. Är det en liten stenkant eller så så trillar han oftast, men jag tycker ändå att hans balans blivit mycket mycket bättre. Han började gå vid 14,5 månads ålder kan tilläggas och började väl klättra vid 16 månader, nu är han snart 18 månader.
    Har någon någongång anmärkt något angående detta? Här är det ju uppenbarligt tydligen. När jag tänker efter har andra också sagt att: Här var balansen inte den bästa, typ.
  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 22:07
    #12
    3 barns mor skrev 2010-04-28 22:00:56 följande:
    hej har en dotter som är 3.5 år och som har dåligbalans. har nu vart vid ortoped och han hittade inget fel mer än att hon går inåt med ena foten så han skrev remiss till sjukgymnast för barn som vi va hos för ca 2 veckor sedan och hon kom fram till att hon ligger efter i sin balans ca 1 1/2 år varför visste inte hon men vi fick tips på olika saker man kan träna på och blir det inte bättre så kommer remiss till nevrolog eller nåtsänt skrivas. vid hennes ålder ska man kunna gå i trappa utan att hålla isig tex men det kan hon inte. dottern är tydligen savg i sin rygg och ben. träningstips klättra , stanna i nerförsbackar. gå trappor utan att hålla i sig och klättra upp på saker utan att ta hjälp. sen bära saker i ryggsäck på ryggen för dom balanserar bättre med tyngd tex dottern går bättre med tunga skor än lätta. sen ska man inte hålla dom i handen om dom behöver hjälp vid trappor eller klättring utan i stället lägga sin hand på deras axel. sen gunga mycket ska va bra.   sen använda 3 hjulig sparkcykel. nu vet jag ju inte om tipsen är rätt för ditt barn men det va det jag fick.
    Aha, intressant! Ja jag hörde också det här med att gunga idag! Och hon älskar verkligen att gunga. Jag tycker det är så tråkigt bara.

    Kanske ska köpa henne en liten ryggsäck som hon kan ha på sig ute. Hur länge ska ni avvakta innan ni ev får en remiss till en neurolog?
  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 22:15
    #14
    solstrålen 76 skrev 2010-04-28 22:11:56 följande:
    Hon kanske ser dåligt Jag tycker absolut du ska kontakta en barnläkare för att se att det inte är något och oftast är det ju inget men det skadar aldrig att kolla. sen tycker jag det var ett bra förslag om skogen och några blåmärken gör ju ingen skada.
    Ja, det slog mig också idag. Hon kanske inte ser bra? Men å andra sidan tycker jag hon är ganska uppmärksam och ser saker på långt håll och så. Hon sätter sig ibland på sitt bord som står några mter från TVn för att just titta på tv. Det borde hon inte göra om hon ser dåligt kan jag tycka. Men ska ringa BVC imorgon. Hon var ju på 1 1/2 års kontroll idag, men jag var inte med där och glömde alldeles be hennes pappa nämna detta. Klantigt.
  • Miss Maya
    Äldre 28 Apr 22:27
    #16
    solstrålen 76 skrev 2010-04-28 22:25:51 följande:
    Hon kan ju se bra på långt håll men kanske inte på nära håll
    Hmm, ja det tål att tänkas på verkligen... Hur undersöker de om små barn har synfel? Vet du det?
  • Miss Maya
    Äldre 2 May 17:44
    #18
    gryning2 skrev 2010-05-02 16:58:11 följande:
    TS: Känner igen det du skriver. Min 2½ åriga son är också klumpig i motoriken och snubblar lätt. Hans dagmamma säger också att han är sen med detta. T.ex. så fixar han knappt att sparka sig fram på sin Bobby Car än fast jag ser att jämnåriga ofta fixar detta lätt och t.o.m. kan cykla på trehjuling. Han kan inte hoppa jämfota heller eller hoppa i en säng/studsmatta utan att ramla ur. Dock var min sambo väldigt sen med detta som barn också men kom ikapp så småningom. Jag tycker man ska se till helheten på barnet. Min son pratar bra, är social och fin i lek med andra barn och han kan sjunga hur många barnvisor som helst med text och allt. Jag tror han lägger sitt krut på annat än motoriken. Vi försöker träna med honom genom att vara ute i skogen och gå i terräng och vara i lekparker så han kan klättra och röra sig. Jag tror inte du behöver oroa dig om hon är normal på alla andra sätt.
    Tack för ditt svar!

    Ja, jag kan ju inte säga annat än att hon är normal i övrigt. Hon har varit ganska bekväm av sig vad gäller grovmotoriken, vända sig, krypa, gå osv. Hon tyckte det var extremt jobbigt och tog god tid på sig.
Svar på tråden 1 1/2 åring med dålig balans, något att oroa sig över?