• PGS

    Ett alternativt pappaforum

    Spårar ett visst missnöje med FL.

    Testa det nya forumet på www.coolapappor.se

    Bättre? Kanske, kanske inte. Men det är ju ett alternativ att testa om inget annat.

    {#lang_emotions_cool}

  • Svar på tråden Ett alternativt pappaforum
  • Patrik 782

    Hej alla där ute

    Jag har ett problem som jag hoppas någon, kan hjälpa mig att förstå .

    Jag ska försöka vara kortfattad men ändå få med större delen av historien.

    efter 5 års förhållande blev min flickvän trots p-piller( vad jag vet) med barn.
    Till historien hör att jag deklarerat redan från början av vårat förhållande, att jag inte vill  ha fler barn.
    Jag har en son sedan tidigare som fyller tretton i höst, själv passerade jag 40 förra året.

    Hur som helst så fanns tid till abort, jag deklareda tydligt igen att jag inte vill ha fler barn.
    Dock så valde hon att behålla barnet och vi separerade.
    2/7 föddes en söt liten flicka, 

    Jag har träffat tösen sporadiskt fram till för ett par veckor sedan. Då valde jag att ta ut mina 10 första dagar v.33 & 34.
    Jag pratade med modern om detta och fick då till svar att jag måste träffa henne mera först
    Vilket jag nu gjort dom senaste veckorna. Men inte får jag träffa henne mer för d. Nu heter det visst att barnet behöver tryggheten från modern. D kan jag till viss del förstå, men man ska väl ändå som fader ha samma rättigheter. eller?
    Ska jag som pappa inte kunna träffa min dotter ens nån timme på egen hand utan att det ska riskera att barnet far illa av det.

     Men det är ju tydligen BARA upp till modern att bestämma.

    Vi har ju delad vårdnad

    Tydligen så ser vissa kvinnor på ett jämnlikt samhälle väldigt skevt.

    Det känns som rena diktaturen, varför har inte jag samma rätt att träffa mitt barn?

    mvh. Patrik

    Ps. svårt att få till d kortfattat med det skrivna ordet, men svarar gärna på frågor om det underlättar

  • Shades

    I teorin har pappan samma rättigheter men i praktiken krävs det en hel del, om kvinnan börjar krångla, för att mannen skall få lika mycket tid med sitt barn.

    Om jag förstår det rätt så har du nu ändrat dig och vill ha mer tid med din dotter. Eftersom ni har delad vårdnad har ditt ex ingen egentlig rätt att neka dig tid med dottern eftersom det är trygghet från en förälder barnet behöver och inte just moderns trygghet.

    Frågan är just hur långt du vill dra det och hur mycket du är villig att kämpa, för om kvinnan vill ställa till förtret i denna frågan så står en stor del av resurserna på hennes sida (oavsett hur jämlikt systemet hävdar sig vara).

    Det bästa vore såklart om ni kunde koma överens men annars får du ta till andra medel och det är nog bättre att börja snarast för ju längre tid som går utan dig i flickans liv desto större chans är att du förlorar henne.  

  • ett par
    Patrik 782 skrev 2012-08-15 15:39:49 följande:
    Hej alla där ute

    Jag har ett problem som jag hoppas någon, kan hjälpa mig att förstå .

    Jag ska försöka vara kortfattad men ändå få med större delen av historien.

    efter 5 års förhållande blev min flickvän trots p-piller( vad jag vet) med barn.
    Till historien hör att jag deklarerat redan från början av vårat förhållande, att jag inte vill  ha fler barn.
    Jag har en son sedan tidigare som fyller tretton i höst, själv passerade jag 40 förra året.

    Hur som helst så fanns tid till abort, jag deklareda tydligt igen att jag inte vill ha fler barn.
    Dock så valde hon att behålla barnet och vi separerade.
    2/7 föddes en söt liten flicka, 

    Jag har träffat tösen sporadiskt fram till för ett par veckor sedan. Då valde jag att ta ut mina 10 första dagar v.33 & 34.
    Jag pratade med modern om detta och fick då till svar att jag måste träffa henne mera först
    Vilket jag nu gjort dom senaste veckorna. Men inte får jag träffa henne mer för d. Nu heter det visst att barnet behöver tryggheten från modern. D kan jag till viss del förstå, men man ska väl ändå som fader ha samma rättigheter. eller?
    Ska jag som pappa inte kunna träffa min dotter ens nån timme på egen hand utan att det ska riskera att barnet far illa av det.

     Men det är ju tydligen BARA upp till modern att bestämma.

    Vi har ju delad vårdnad

    Tydligen så ser vissa kvinnor på ett jämnlikt samhälle väldigt skevt.

    Det känns som rena diktaturen, varför har inte jag samma rätt att träffa mitt barn?

    mvh. Patrik

    Ps. svårt att få till d kortfattat med det skrivna ordet, men svarar gärna på frågor om det underlättar
    Killen här.

    Hej Patrik.
    Jag vill till att börja med tipsa dig om en väldigt bra site, www.pappaliv.se och samtidigt poängtera att du bör nog uttrycka att barnet har lika stor rätt till en pappa som mamma, istället för att säga att DU har rätt till barnet, sätt barnets behov i fokus så kommer du längre i din strävan att hävda ditt barns behov och rättigheter.
    Tyvärr så vet jag alldeles för väl vad jag talar om, får du problem så får du höra av dig med PM.

    LYCKA TILL
Svar på tråden Ett alternativt pappaforum