• Äldre 4 May 11:22
    2307 visningar
    1 svar
    1
    2307

    Hjälp vad skall jag göra, jag vågar inte föda!

    Detta är andra gången som jag skriver om råd angående förlossningsrädsla. Det är nu så att jag är i vecka 5 och jag mår skit. Jag vill ju verkligen ha barn och jag och min sambo har planerat det en längre period. Däremot så gick det på första försöket så det kom ändå som en shock. Mitt problem är bara att jag knappt sover om nätterna, jag drömmer mardrömmar om den stundande förlossningen. Jag har läst allt jag har kommit över gällande förlossningsrädsla och diverse böcker som sägs "bota" förlossningsrädsla. Jag börjar ångra att jag försatt mig i denna sits. Nu kommer jag liksom inte undan. Har funderat på att abortera barnet även om detta skulle vara frukstansvärt då jag verkligen vill ha barn, men jag vågar helt enkelt inte föda ett barn. Jag bor i Göteborg och här har vi ju inte direkt bra sjukvård. Jag är väldigt svårbedövad och är faktiskt rent av rädd för att ta en epidural pga att jag var tvungen att ta ryggmärgsprov i februari i år och de fick testa 3 gånger innan de lyckades, tyvärr så råkade de punktera hinnan så jag var i princip handikappad pga FRUKTANSVÄRD huvudvärk i ca 2-3 veckor (låg stundtals inlagd på sjukhus pga att jag inte kunde ta hand om mig själv pga smärtorna). Är livrädd att detta skall ske igen eftersom jag fortfarande har problem med smärtor i ena benet och huvudvärk som kommer och går. Jag har som om inte detta är nog även ett trångt bäcken enligt min gynekolog. Detta blev ju helsnurrigt och rörigt, men jag vet inte vad jag skall ta mig till. Min pojkvän vet att jag är livrädd, det är han som tröstar mig på nätterna, MEN han säger hela tiden att han hellst ser att jag föder vaginalt för att det är det bästa både för barnet och mamman. Jag vill ju självklart också föda naturligt, men jag vågar helt enkelt inte. Vad skall jag göra? Kommer min barnmorska förstå mig? Eller avfärdar de enbart detta som normalt "trams" som går över? Kan tilläggas att jag vart förlossningsrädd så länge jag kan minnas.

  • Svar på tråden Hjälp vad skall jag göra, jag vågar inte föda!
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 5 May 18:36
    #1

    Kära!
    Jag känner din oro. Det gör mig verkligen ont att du ska behöva vara så rädd! Vad bra att du skriver igen! För mig betyder det att det finns en del i dig som VILL våga föda, som ber om hjälp - och det finns!

    Jag skulle vilja berätta om en kursledare hos oss (i Göteborg!). Hon gick vår kurs, AnnasProfylax, för att VÅGA bli GRAVID. Hon var så rädd att bara tanken på att bli gravid och föda förlamade henne.

    Hon inte bara vågade bli gravid efter kursen, idag har hon flera barn, arbetar som kursledare hos oss, som doula och har börjat sin utbildning till barnmorska!!! Hon fick revansch på alla sätt och är idag en ren inspiration för andra.

    Varför inte göra som hon?

    Gå vår kurs, eller någon annan som kan ge dig trygghet (i Göteborg finns både AnnasProfylax, Magplasket och till exempel Bodils Freys kurser som också är bra). Se till att du och din partner känner att ni har EGNA strategier så att du inte behöver känna dig så beroende av yttre medicinsk smärtlindring. Det du var med om är tyvärr ganska vanligt - en av fem får svår migränliknande huvudvärk av epiduralen.

    Och vet du vad! I Göteborg har vi under förra året utbildat en stor del av personalen i AnnasProfylax!! Tänk vilket fint stöd du kan få - och se till att du får det!

    Varma hälsningar
    Anna


    Förlossningsrädsla
Svar på tråden Hjälp vad skall jag göra, jag vågar inte föda!