• Anonym (orolig)

    Förlossningsrädsla

    Hej!
    Jag undrar vad det finns för böcker och annan hjälp att tillgå för att kunna bli hjälp i sin rädsla inför en förslossning. Jag är gravid och vill kunna glädjas över detta och känna mig lugn och att det ordnar sig men känner att jag har en stark rädsla och bara fasar inför förlossningen.

    Till saken hör också att jag var utsatt för ett våldtäktsförsök för fyra år sedan och efter det har jag harft problem när "vanliga" gynundersökningar ex. för cellprov skall göras. Jag har helt enkelt svimmat av.

    Fick lite hjälp med detta hos en gynekolog i höstas och var där och "tränade" för att den värsta rädslan skulle släppa och att jag inte skulle svimma av. Efter ett par gånger lyckades han genomföra en undersökning utan att jag svimmade men jag har fortfarande stort obehag och är orolig hur det ska gå i en förslossning när jag har sådana problem med att göra en undersökning. Det förstar mycket av glädjen jag vill känna. Och detta tycker jag känns jobbigt.

    Mvh

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • Förlossningspedagogen

    Kära!

    Tack för din fråga. Ja, hur förbereder man sig när man varit med om något så traumatiskt? Jag beklagar att du har varit med om ett våldtäcktsförsök och jag kan verkligen förstå att det förtar en del av din glädje i att vänta barn!

    Det verkar som om du är medveten om att förlossningen fungerar som en katalysator för det vi har varit med om. Eftersom du redan har börjat träna på att hantera den rädsla som gör att du svimmar vid gynekologiska undersökningar, säger jag så här: Fortsätt med den träningen och höj ribban för din övriga mentala och fysiska förberedelse!

    1. Om du och din partner har möjlighet att gå en profylaxkurs (AnnasProfylax finns både som webbkurs och fysisk kurs på flera orter - se www.annasprofylax.se)
    2. Träna varje dag på andning och avslappning, helst tillsammans med din partner.
    3. Skriv ner alla dina rädslor i detalj och försök hitta strategier för var och en. Be någon om hjälp om du inte lyckas komma upp med svar.
    4. Skriv ner hur du SKULLE VILJA känna dig under förlossningen och tänk på dessa nyckelord varje dag, varje gång du tränar. Skriv in orden i skärmsläckaren på dator eller på en lapp k.
    5. Skapa en målbild när du är hemma igen med din bebis. Tänk att ALLT HAR GÅTT BRA och du känner dig glad och lycklig när du tänker tillbaka på förlossningen! Gör målbilden så levande som möjligt.
    6. Träna krystning extra mycket och visualisera att bebisen kommer ut fint och lugnt.
    7. Berätta för personalen vad du har varit med om och be om att få en barnmorska som är med dig HELA TIDEN. Det brukar gå bra när man varit med om det som du har varit med om.
    8. Min bok "Innan du föder" är bra om du vill fördjupa din kunskap och få tillgång till många verktyg. Jag kan även rekommendera Susanna Helis bok "Föda utan rädsla".

    Fundera över om du ska ha med dig en extra vän eller doula som kan stötta dig under hela förlossningen. Det kan jag varmt rekommendera. Du kan hitta doulor bl a på ODIS.nu, Föda hemma föreningen och profylaxgruppen.com.

    Du behöver träna mer än andra, men du kan få en fin upplevelse!

    Varmt lycka till!

    Anna

  • Anonym (orolig)

    Hej!
    Ett stort tack för svaret!!!!
    Nu känner jag mig genast lugnare när jag har verktyg att jobba med!! =)
    Tar verkligen till mig dessa.

    Mvh

Svar på tråden Förlossningsrädsla