• Anonym

    Hur 17 får man hjälp med sköldkörtelproblem i det här landet? (Långt och desperat)

    Jag skrev en tråd tidigare om mina symtom men nu har jag förstått att de verkligen handlar om sköldkörteln så jag vill ändra min fråga.
    Jag har sköldkörtelsjukdom i släkten, min syster med flera andra släktingar, och när jag fick mina värden trodde jag att jag äntligen skulle få hjälp.

    S-TSH (Dxl)  5,5 mE/L     referensintervall 0,4-3,5
    S-TPO-ak      91 kE/L       referensintervall  <34

    (T3 och T4 har jag inte fått några klara besked om.) Problemet är att mitt S-TSH verkar variera och ligger ibland inom de normala värdena men alltid i det övre intervallet, t.ex. 3,9 med gränsvärde 4.

    Det här gör att läkarna inte ens vill överväga behandling. Om jag inte hade haft några symtom skulle det förstås inte spela någon roll för mig men jag mår verkligen uselt. 
    Det här är några av mina symtom:

    - Extrem trötthet (jag har svårt att sova och måste ta sömntabletter men är lika trött hur mycket jag än sover)  

    - B12-brist (jag får injektioner varje månad men det hjälper inte längre)

    - Frusenhet (jag fryser hela tiden och sover numera i kofta och varma kläder under ett lager av filtar)

    - Ledvärk (jag skickades till reumatolog när värken blev för svår och fick reumamedicin (Orudis retard) som jag tar varje dag)

    - Karpateltunnelsyndrom (läkaren konstaterade bara att jag plötsligt fick det men kunde inte förklara varför)

    - Muskelsvaghet/spänningar

    - Svullnader (bland annat under fötterna som gör otroligt ont, särskilt när jag gått/stått en längre stund, jag har inlägg men det hjälper inte när hela fotsulorna börjar svullna)  

    - Hjärtklappning (det får jag nästan dagligen och ofta utan ansträngning, jag kan plötsligt bli matt, yr och svag medan hjärtat slår som 17)

    Det jag undrar är om det inte spelar någon roll att jag mår så här dåligt bara för att mina värden är lite förhöjda eller precis på gränsen? Läkarna vet att jag har de här symtomen, en del av dem är ju t.o.m. synliga/mätbara och de har inga problem med att sjukskriva mig och skriva ut smärtstillande (eller antidepressiva som jag vägrar ta) men jag vill ju bara bli bra!

    Jag vill inte sitta hemma och går till jobbet ändå men det är tungt. När jag har jobbat en hel dag är jag så trött att jag måste sitta på en stol och laga mat. Hushållet förefaller och jag måste tacka nej till alla akvtiviteter efter jobbet.

    Jag försöker göra så mycket som möjligt med mitt barn, (jag är ensamstående), på helgerna men efter jobbet är det kört och det känns nästan som det värsta av allt. Han har t.ex. en fritidsaktivitet efter dagis som vi inte kunde fortsätta med p.g.a. det här och jag har så dåligt samvete för det. Jag släpade mig dit tills jag inte fixade det längre och då är jag ändå vanligtvis en fysiskt och mentalt stark person.  
    Ska vi behöva leva så?

    Jag är 39 år, smal, har aldrig rökt och tycker om att röra på mig (jag älskar att vara ute i skogen och gå långa promenader men det finns inte en chans just nu och det gör mig så låg). Mina värden är perfekta förutom sköldkörteln, antikroppar och B12. (Kortisol etc är inte kollat.)

    Vad är det egentligen som krävs för att få hjälp?
    Jag blir ju inte bättre bara för att mina läkare visar mig ett papper där det står att jag är (relativt) normal.
    Jag har frågat förut och gör det igen eftersom jag är desperat: Kan ni tipsa mig om en bra läkare eller avdelning som verkligen kan det här om sköldkörteln så vore jag oerhört tacksam! (Bara sjukhus/mottagning räcker om ni inte vill skriva ut namn på personer.)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-08 09:13
    Jag bor i Stockholm.

  • Svar på tråden Hur 17 får man hjälp med sköldkörtelproblem i det här landet? (Långt och desperat)
  • Pimpinellan

    Gå privat är mitt råd. Jag fick utan vidare Levaxin utskrivet när jag hade 3,5 i TSH. Visserligen har jag svårt att bli gravid och fått missfall,men jag mådde inte bra f.ö heller. Vissa ska ligga lägre än referensintervallet p.g.a de symtom de faktiskt har. Stå på dig! Hoppas nån har en mer exakt läkare att rekommendera-jag bor tyvärr långt ifrån.

  • Mikaela01

    Bo Wikland, hötorgscity kliniken i sthlm, googla och skriv ett brev till honom, han är väldigt hjälpsam!!!
    Lycka till

  • Zinara

    Bragee Smärtmotagningar, dom är jättebra. Gick 6 år utan diagnor på VC efter att jag kom till Bragee tog det bara några månader innan jag hade diagnos på mina 2 sjukdomar.

  • SaramedM
    Mikaela01 skrev 2010-11-02 10:50:24 följande:
    Bo Wikland, hötorgscity kliniken i sthlm, googla och skriv ett brev till honom, han är väldigt hjälpsam!!!
    Lycka till
    Han är inte kvar, det är flera år sen han gick i pension men han var jättebra

    TS; inboxa mig, jag har en bra läkare du måste f¨å hjälp!
  • Anonym (Sanjoterapeut)

    Jag var till en sanjoterapeut.


    Problem med bla sköldkörteln, har ätit ett homeopatmedel som heter macaforte i 7 veckor nu, känner mig stabilare! Gå till en homeopat och hör vad dom har att säga.


    Efter vad jag fattat så är ett prov på sköldkörteln svåravläst? Det är 4 olika prover och även om de håller sig inom normala värden så kan det vara högt i en och lågt i de andra och DET kan orsaka olika tillstånd, trots att i det stora hela så är värdet normalt..
    invecklat!! Jag vet hoppas du förstod vad jag menade? Läkarna har ofta inte tillräcklig kunskap i just hormonlära så ibland kan det vara bra att även söka sig utan för den "västerländska" läkarmetoden..

    Bara ett tips! Allt är värt att pröva om det hjälper! :)

    Lycka till!

  • SaramedM
    Anonym (Sanjoterapeut) skrev 2010-11-02 11:39:31 följande:

    Jag var till en sanjoterapeut.


    Problem med bla sköldkörteln, har ätit ett homeopatmedel som heter macaforte i 7 veckor nu, känner mig stabilare! Gå till en homeopat och hör vad dom har att säga.


    Efter vad jag fattat så är ett prov på sköldkörteln svåravläst? Det är 4 olika prover och även om de håller sig inom normala värden så kan det vara högt i en och lågt i de andra och DET kan orsaka olika tillstånd, trots att i det stora hela så är värdet normalt..
    invecklat!! Jag vet hoppas du förstod vad jag menade? Läkarna har ofta inte tillräcklig kunskap i just hormonlära så ibland kan det vara bra att även söka sig utan för den "västerländska" läkarmetoden..

    Bara ett tips! Allt är värt att pröva om det hjälper! :)

    Lycka till!


    Nej, Ts ska ha medicin, inte vatten!

    Det Ts behöver är någon som skriver ut Levaxin till henne ingenting annat
  • Zazza

    hej ts.. ojoj vad jag känner igen mig...

    har kämpat i massor av år för att få hjälp.. vet själv att det är sköldkörteln det är fel på.. dom flesta av mina prover lgegr precis i gränsson men t3 och t4 är ej bra men får ändå ingen hjälp..

    är såå extremt trött.. sover uruselt, är aldrig pigg, ont i leder m.m.. en övervikt som ej går att få bukt på och massor mera.. är såå slut som människa både psykiskt och fysiskt.. orkar inget.. iblandkänns det som jag inte ens orkar leva längre pga hur jagmår.. senast idag försökte jag få hjälp.. ringde endokrin där jag gtt för men behövde remiss ringde min husläkare som ej förut ville skriva remis.. men sköterskan vägrade be läkaren omd et så jag måste boka en ny läkartid men fick ej göa det id ag utan skulel ringa en morgon och bok tid..  måste till jobbet å jag hoppas dte finns ens enare tid på dan jag kan få.. sen skulle hon gå på lååång semester så då får jag ingen tid..

    någon som vet någon annastans man kan vända sig.. känenr att min hälsa och livssituatione j är hållbar...

    kramar till ts hoppas du får hjälp...

  • Mikaela01
    SaramedM skrev 2010-11-02 11:04:10 följande:
    Han är inte kvar, det är flera år sen han gick i pension men han var jättebra

    TS; inboxa mig, jag har en bra läkare du måste f¨å hjälp!
    Jo det är han, han jobbar ett par dagar i veckan, jag är hans patient just nu!
  • Mikaela01
    Zazza skrev 2010-11-02 11:50:57 följande:
    hej ts.. ojoj vad jag känner igen mig...

    har kämpat i massor av år för att få hjälp.. vet själv att det är sköldkörteln det är fel på.. dom flesta av mina prover lgegr precis i gränsson men t3 och t4 är ej bra men får ändå ingen hjälp..

    är såå extremt trött.. sover uruselt, är aldrig pigg, ont i leder m.m.. en övervikt som ej går att få bukt på och massor mera.. är såå slut som människa både psykiskt och fysiskt.. orkar inget.. iblandkänns det som jag inte ens orkar leva längre pga hur jagmår.. senast idag försökte jag få hjälp.. ringde endokrin där jag gtt för men behövde remiss ringde min husläkare som ej förut ville skriva remis.. men sköterskan vägrade be läkaren omd et så jag måste boka en ny läkartid men fick ej göa det id ag utan skulel ringa en morgon och bok tid..  måste till jobbet å jag hoppas dte finns ens enare tid på dan jag kan få.. sen skulle hon gå på lååång semester så då får jag ingen tid..

    någon som vet någon annastans man kan vända sig.. känenr att min hälsa och livssituatione j är hållbar...

    kramar till ts hoppas du får hjälp...
    Som jag skrev innan här så rekommenderar jag Bo Wikland, hötorgscity kliniken, kontakta honommed ett personligt brev så kommer han garanterat att höra av sig!!
  • Mikaela01
    Mikaela01 skrev 2010-11-02 12:19:04 följande:
    Som jag skrev innan här så rekommenderar jag Bo Wikland, hötorgscity kliniken, kontakta honommed ett personligt brev så kommer han garanterat att höra av sig!!
    Hör av dig till mig om du har några fler frågor, jag har själv varit i samma sits....håller ff på med levaxin höjningar och kämpar, jag är väldigt insatt och hjälper gärna till!
    Lycka till!
Svar på tråden Hur 17 får man hjälp med sköldkörtelproblem i det här landet? (Långt och desperat)