• Vallmo75

    Korea eller Colombia?

    Vi har fått besked om att vi får starta upp och samla papper till Colombia nu om vi vill. "Problemet" är att vi på grund av en massa tråkiga omständigheter stått så pass länge i kö hos AC att vi till hösten förmodligen även kommer att få skicka papper till Korea. Väntetiden för BB från Colombia är mellan 6 mån och 1 1/2 år, snittväntetiden för BB i Korea är 5 mån i nuläget. I bästa fall skulle vi alltså kunna vara föräldrar nästa vår om vi skickade till Colombia NU, i sämsta fall kan det dröja till vintern 2011-2012. Har förökt göra en + och - lista men blir inte klokare av det:


    Colombia:
    + Uppstart NU!
    - Lång vistelsetid i landet
    - Osäkert hur lång BB-väntan
    - Snart är min man över 39 år= äldre barn?
    Korea:
    + kort vistelsetid
    + Låg adoptionsålder
    - Uppstart???
    Till skillnad mot många som skriver här om att det gått så smidigt för dem och att de fått starta upp tidigare än de trott så har vi lyckats göra allt fel: vi har stått i "fel" köer, vi har haft "fel" medgivandeålder, vår utredare glömde bort oss(!) vilket medföljde att vi fick vårt medgivande 3 mån sent vilket i sin tur gjorde att vi missade ytterligare  en uppstartsomgång för Colombia som var tidigt i våras, bland annat. Ibland känner jag att vi har harvat så länge i kön att det vore skönt att bara få skicka in någon gång= Colombia, å andra sidan kan jag känna att om vi nu stått så pass länge i kön så kan vi lika gärna stå ytterligare en eller två månader= Korea. Magkänslan säger mig INGENTING förutom att om vi hade varit menade för Colombia så hade vi redan kunnat skicka dit för över ett år sedan.... Vad säger ni alla kloka därute? Hur hade ni gjort?
  • Svar på tråden Korea eller Colombia?
  • Ålen

    Förstår att det är ett svårt beslut. Vad säger din magkänsla? Jag hade nog tagit det som kom i min väg först dvs säga Colombia. Vem vet när vi verkligen får komma igång med ansökan till Korea?! Det man hör och läser är att det går mycket snabbare i Colombia just nu, många familjer får barn på 2-3 månader. Men man kan ju aldrig veta hur det ser ut framåt. Å är det verkligen ett minus med lång vistelsetid i landet? Tänk att du får en unik möjlighet att lära känna ditt barns land och sedan kan förmedla det med både bilder och minnen!! Lycka till med ert val, vilket ni än gör så blir just det landet rätt för er!!!

  • Namaste72

    Vilket delikat problem om man säger så . Jag hade valt det land som vi kunde skicka till fortast, för man vet aldrig vad som händer. Har ni ansökan i landet så är den iaf DÄR och ni väntar faktiskt barn. Som sagt, vem vet när ni får starta upp med Korea?

    Om det inte är några praktiska problem (som vovvar/katter som behöver passning) så är ju en lång vistelsetid ofta inget problem...

    Hur ser det ut kostnadsmässigt?


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • vem vet

    I er situation hade jag valt Colombia på grund av att det minus du satt på Korea (Uppstart???) i mina ögon är ett jätteminus. Dock tycker jag mig utläsa av din text att magkänslan nog säger Korea.

    Hur lång kötid har ni i AC? Är ni säkra på att ni är så pass långt framme i kön så att ni inte blir omsprungna av alltför många som har ett bra könummer (som tillexempel redan har ett barn från Kina och nu är redo för syskon och då väljer Sydkorea istället för Kina)? Det är nog inte helt ovanligt. Dessutom finns ju fortfarande par som väljer att hoppa av den långa kinakön och hoppar över till Sydkorea, och de har ju ett bra könummer.

  • Vallmo75

    Tack alla ni som tagit er tid & svarat!


    Vi klurar vidare..... och ja, det är ju verkligen ett delikat problem detta att kunna välja, å andra sidan har vi stått i kön i 3,5 år nu och den väntan har inte känts som en räkmacka kan jag lova!
  • Gnista

    Jag skulle valt det land där man kunde startas upp först. Adoptionsvärlden är så föränderlig, vem vet hur det ser ut om sex månader? Vietnam som stängde är ju kanske det tydligaste exemplet, Kina ett annat, som ändrade sina krav på föräldrarna radikalt.

    Vistelsetiden i Colombia ser jag bara fördelar med. Vi som adopterat två barn därifrån har skaffat oss en unik inblick i landet och om människorna som vi kan förmedla till våra barn om de i framtiden vill veta mer om sitt ursprung.

  • Simba79

    Jag tolkar ditt inlägg som att du helst vill vänta in att ni får skicka till Korea. Och är det så ni känner så är det så ni ska göra. Möjligheten finns ju alltid att skicka till ett annat land (t.ex. Colombia) i höst om ni av någon anledning inte kan starta upp i Korea som planerat. 


    Det viktigaste är att ni fattar ett beslut som känns rätt för er! 
  • Hjärtat längtar

    Efter vad jag har fått uppfattning om tar det lång tid att få BB i colombia, vet inte om jag har fel. 


    Men jag skulle välja den väg som fortast ger er ett barn och det tror jag är Korea!
  • Ålen
    Hjärtat längtar skrev 2010-05-09 22:22:23 följande:
    Efter vad jag har fått uppfattning om tar det lång tid att få BB i colombia, vet inte om jag har fel.  Men jag skulle välja den väg som fortast ger er ett barn och det tror jag är Korea!
    Inte om du väljer de privata barnhemmen men däremot är det 3-4 års väntan om man väljer att gå via ICBF. Väljer men det senare alternativet har man ingen kötid i Sverige å andra sidan sett.
Svar på tråden Korea eller Colombia?