• Wiken

    Hamnar man i Ketos med Modifast?

    Ska byta ut alla mål och enbart dricka modifast. Kommer jag hamna i Ketos?

  • Svar på tråden Hamnar man i Ketos med Modifast?
  • Anonym (Tess)

    Tveksamt. I ketos hamnar man om man äter under 150 gram kolhydrater/dag och med Modifast äter man visserligen 120 gram men i viktminskningssammanhang så är under 50 gram det optimala. Däremot går man ju såklart ner i vikt och eftersom det är en LCD och inte en VLCD så kommer du antagligen må kanon efter de första dagarna ändå eftersom du äter mer kalorier än under en VLCD.

  • Anonym (Mr. X)

    Tror inte det, jag gjorde det iaf inte. Har ingen koll på om argumentet ovan stämmer men jag kollade upp lite om ketos och tydligen får man i sig för mycket kolhydrater för att kunna gå in i ketos. Tror att max är 20 gram/eller så. Har ingen koll på exakta siffror men tror att det var för mycket kolhydrater helt enkelt.

    Första 2-3 dagarna var jobbiga, fick huvudvärk och det var inget vidare men sen släppte det och jag mådde skitbra, var aldrig hungrig, däremot kunde jag bli sugen på något och då fick jag tänka på annat ett par minuter.

    Gick ner 5kg första veckan och fick en kick (även om jag visste att det mesta var vatten men det skulle ju ut ändå) men andra veckan blev det bara 1kg och samma tredje, då kände jag att det inte var värt det, 1kg kan jag gå ner genom att lägga om kosten pyttelite.

    Man märker verkligen vilken social grej maten är.

  • Anonym

    Jag har druckit 4 påsar/dag med modifast och det hände ingenting, men mycket viktig du får mycket vätska i dig, 2 liter om dag, MINST!
    Annars får du kontakta med din läkare för tips och råd....

  • Anonym

    Oj förlåt, glömde skriva att jag har druckit 4 påsar modifast och minst 2 liter vatten om dag i 3 månader, innan GBP operation...
    Hur kom det sig du vill börja dricka Modifast?

  • Cinza

    I de vetenskapliga studier som gjorts har ketoner kunnat uppmätas i urinen även vid LCD.

  • Anonym (Tess)
    Cinza skrev 2010-05-09 16:31:27 följande:
    I de vetenskapliga studier som gjorts har ketoner kunnat uppmätas i urinen även vid LCD.
    Ja, eftersom man äter mindre än 150 gram/dag. Men man får inte den starka ketosen som är viktig i viktminskningssammanhang med lågkaloriediet som man får med en VLCD på 50 gram. Och då menar jag den uppiggande effekten och starkare fettförbränningen. Men det behövs inte heller på 800 kalorier.
  • Wiken

    Jag har ca 25 kilos övervikt och vill gå ner dessa. Har gått ner 9 hittills...men nu vill jag gå ner 10 kilo lite snabbt. Har fått för mig eller läst till mig att när man hamnar i ketos så går man fortare ner. Modifast choklad är ju riktigt god men frågan är då om det är värt det om man ändå inte hamnar i ketos?

  • Anonym (ssk-student)
    Wiken skrev 2010-05-10 13:20:45 följande:
    Jag har ca 25 kilos övervikt och vill gå ner dessa. Har gått ner 9 hittills...men nu vill jag gå ner 10 kilo lite snabbt. Har fått för mig eller läst till mig att när man hamnar i ketos så går man fortare ner. Modifast choklad är ju riktigt god men frågan är då om det är värt det om man ändå inte hamnar i ketos?
    Jag har ingen personlig erfarenhet så jag kan bara berätta vad jag lärt mig i skolan (ssk-utbildningen) och de studier som vi läst visar ingen större skillnad i viktnedgång mellan VLCD och LCD. Däremot så var de mindre biverkningar vid LCD. Testa en vecka eller två och se hur det går.
  • tuisu

    hur orkade du va det inte jobbigt jag är inne på min 3:dag .....


    Anonym skrev 2010-05-09 16:26:38 följande:
    Oj förlåt, glömde skriva att jag har druckit 4 påsar modifast och minst 2 liter vatten om dag i 3 månader, innan GBP operation... Hur kom det sig du vill börja dricka Modifast?
    Anonym skrev 2010-05-09 16:26:38 följande:
    Oj förlåt, glömde skriva att jag har druckit 4 påsar modifast och minst 2 liter vatten om dag i 3 månader, innan GBP operation... Hur kom det sig du vill börja dricka Modifast?
Svar på tråden Hamnar man i Ketos med Modifast?