• silvergirl

Är jag ensam om att tykca att man kan förlåta en otrohet?!

Ens sak som förvånar mig är att varje gång någon stackare blivit bdragen eller tror det, och skriver om det i känsliga rummet så får den personen bara svar av typen "vilket as, lämna honom", "har han inte redan varit otrogen så har han ändå tänkt vara det, lämna!" osv.
    Tror inte det hjälper någon i en uppriven situation. Vissa verkar ju ta andras råd på stort allvar och att alla ska hetsa ts att lämna för ett sådan brott när dom inte ens känner personen eller dennes partner är ju lite konstigt.
    En människa är väl mer än otroheten? Hur kan man gå från underbar make/maka till ett otroget svin på bara en dag? Den underbara persoenn finns ju kvar där, också.
    Jag säger inte att otrohet är bra eller okej, bara att om relationen är bra i övrigt och man är lycklig med den andra parten så finns det en del att jobba på.
    Ett försök är man skyldig sig själv om inte annat.
    Man kan göra så mycket här i livet, bra och dåliga saker, i vått oh torrt ställa upp och finnas för varnadra, någon gång svika. Visst det är smärtsamt, man allt bra man gör för varandra då, betyder det ingenting?
    har inte varit utsatt för otrohet eller varit otrogen. Men är ganska säker på att om jag 89-årig pensionär, får veta attm min kille varit otrogen en enda gång för 70 år sedan när vi  hade varit ihop något år, så skulle jagi nte kunna bry mig mindre. Ett lyckligt liv och något enstaka snedsteg, big deal?
    Flera år långt förhållande bakom rygen däremot det är nog inte möjligt att reparera..

• Svar på tråden Är jag ensam om att tykca att man kan förlåta en otrohet?!
  • mumbuulu

Håller med dig. Om min partner är otrogen så suddar det inte ut alla hans positiva sidor. Kött är bara kött. 

• Hannah76

Det är väl upp till var och en?

Tror omständigheterna runt omkring påverkar också. Vem var partnern otrogen med? Hur länge höll det på? Hur många? Hur är förhållandet i övrigt? Osv osv osv.

• silvergirl
    Hannah76 skrev 2010-05-11 11:55:14 följande:
    Det är väl upp till var och en?Tror omständigheterna runt omkring påverkar också. Vem var partnern otrogen med? Hur länge höll det på? Hur många? Hur är förhållandet i övrigt? Osv osv osv.
    Ja, och det är precis det jag menar. Det jag reagerar på är alltså att alla här på familjelivs forum tycks ha noll tolerans mot otrohet i alla dess former. Här har man byggt ett liv, har barn ihop och dom enda råd man får är att lämna? Vill man det så är det ju rätt, men man ska inte göra det bara för att man är stolt, arg eller kränkt, för sådana känslor kan lägga sig och man kan förstå den andra parten också, om man PRATAR. Många som fått en bättre relation efter en otrohet också..
  • SunnyBunny

De flesta som säger att de har nolltolerans mot otrohet och skulle lämna förhållandet direkt är såna som inte varit med om otrohet eller inte vet om att det har hänt. När man själv sitter i situationen är det en annan sak. Jag var själv sån innan det hände mig. Jag förlåt den gången trots att jag alltid sagt att personen skulle flyga ut genom dörren.

• Rhoda Horswunce

Det var klokt skrivet tycker jag. Jag är en sådan där människa som direkt tänker "vilket svin, hoppas verkligen att hon lämnar honom" när jag läser här inne om någon kvinna vars man varit otrogen (tror dock aldrig att jag skrivit så till någon, men det beror nog mest på att det redan funnits 300 sådana inlägg i tråden och jag inte velat vara tjatig). Jag vet faktiskt inte varför jag tänker så. Jag ska fundera mer över ditt inlägg och försöka ta till mig det.

• silvergirl
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-11 12:15:44 följande:
    Det var klokt skrivet tycker jag. Jag är en sådan där människa som direkt tänker "vilket svin, hoppas verkligen att hon lämnar honom" när jag läser här inne om någon kvinna vars man varit otrogen (tror dock aldrig att jag skrivit så till någon, men det beror nog mest på att det redan funnits 300 sådana inlägg i tråden och jag inte velat vara tjatig). Jag vet faktiskt inte varför jag tänker så. Jag ska fundera mer över ditt inlägg och försöka ta till mig det.
    Vad trevligt! alltid kul at väcka lite tankar!
  • Jenny1

Det är lätt att sitta och säga hur man skulle reagera och tänka om otrohet när man inte varit utsatt för det! Kom igen när ni blivit bedragna, så kan vi prata om t ex vilket otroligt svek det är att vara otrogen...

• mumbuulu
    Jenny1 skrev 2010-05-11 12:40:49 följande:
    Det är lätt att sitta och säga hur man skulle reagera och tänka om otrohet när man inte varit utsatt för det! Kom igen när ni blivit bedragna, så kan vi prata om t ex vilket otroligt svek det är att vara otrogen...
    Ja för din situation är ju representativ för alla andras. Du vet att ingen här har blivit bedragen?
  • Jenny1

Ts har det uppenbarligen inte! Och då kan det nog vara svårt att uttala sig om hur man skulle reagera - för det vet man inte förräns det inträffar.
    Men alla har vi ju vår egen gräns för vad otrohet är, och hur toleranta vi är.
    Undrar om ts man vet hur tolerant syn på otrohet hon har?

• silvergirl
    Jenny1 skrev 2010-05-11 12:40:49 följande:
    Det är ju det jag menar. Jag sitter inte och säger till andra hur de ska reagera, inte att man måste förlåta heller, men man kan ialla fall överväga båda möjligheterna.
Svar på tråden Är jag ensam om att tykca att man kan förlåta en otrohet?!