• DearKa­rma
    Äldre 13 May 09:32
    9468 visningar
    11 svar
    11
    9468

    Välling utan palmolja?? Finns inte det????

    Jag tror jag blir tokig!
    Finns det verkligen ingen välling som inte innehåller palmolja?? Inte ens HiPP! ?
    Vill inte ge mitt barn ngnting med palmolja, av hälso och miljösynpunkt.

  • Svar på tråden Välling utan palmolja?? Finns inte det????
  • La Lola
    Äldre 13 May 10:37
    #1

    Gör egen?


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Leni82
    Äldre 15 Jun 08:15
    #2

    Jag är i samma situation och letar välling utan palmolja, maltodextrin och emulgeringsmedel. Så trist att all vanlig babyvälling i livsmedelsaffärerna innehåller detta.

    Har på en ekologisk butik på nätet hittat välling utan dessa ämnen. Det ena märket är Utrekram och det andra är Holle.

    Jag har dock inte hittat dessa i ngn butik nära mig än, men antar att det kan finnas i hälsokosten eller liknande.

    Ngn med fler tips på välling utan sådana här ämnen?

  • anna77­7
    Äldre 15 Jun 09:35
    #3

    Skippa vällling?

  • Lenche­n77
    Äldre 15 Jun 09:40
    #4

    Varför är palmolja dåligt?

  • Leni82
    Äldre 15 Jun 22:11
    #5

    Jo, jag är i o för sig i stadiet att jag helst inte vill ge välling.
    Däremot kan jag inte amma så min dotter får modersmjölksersättning och den innehåller också dessa konstiga ämnen så kan jag hellre hitta en välling som inte gör det så ger jag hellre det än ersättning. FInns ju knappt ngn gröt heller som inte innehåller dessa ämnen... och då blir man främst rekommenderad att ge sådana grötar.

    Ngt tips på vad man kan ge i stället?

  • Äldre 15 Jun 22:30
    #6

    Vad är det som är farligt med palmolja? (Ja, det innehåller mättat fett, men mängden som används i välling är väl knappt att räkna med, speciellt om man ser till att barnet i övrigt får i sig bra fetter.)

    Emulgeringsmedel behöver inte innebära konstiga kemikalier - det är helt enkelt ett ämne som har egenskapen att få vatten och olja att blanda sig utan att det skär sig. Många emulgeringsmedel är naturliga och man kan utvinna dem ur t ex växter.

    (för källa: www.fragadietisten.se/tillsatser/tillsatser-i-barnmat)

    Maltodextrin är inte heller ett per definition skadligt amne. Det är kolhydrater, långa kedjor som bryts mer till kortare. Kan göras med vilka kolhydrater som helst, t ex potatis- eller majsstärkelse, vilket jag misstänker är fallet i vällingen. Finns i massor av vår mat, inte bara i bodybiuilders' proteindrinkar.

    (sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin , www.allergimat.com/dietist.asp)

    Sen är det klart att man kan välja bort välling (här äts det bara gröt, vi har liksom inte hittat någon plats för vällingen), men ibland känns det som att folk är rädda för saker i innehållsförteckningen som de tycker låter "farligt", utan att egentligen sätta sig in i vad det är...


    Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
  • Äldre 15 Jun 23:13
    #7

    Palmolja är helt vidrigt ur miljösynpunkt eftersom det avverkas regnskog för att anlägga oljepalmsplantager. Läs mer här: http://www.wwf.se/v/ekologiska-fotavtryck/1127730-palmolja-ett-hot-mot-regnskogen-och-orangutangen

    TS: Här finns recept på egen barnmat:

    http://www.alternativbarnmat.se/

  • Kärlek­sknop
    Äldre 15 Jun 23:19
    #8
    Leni82 skrev 2010-06-15 22:11:34 följande:
    Jo, jag är i o för sig i stadiet att jag helst inte vill ge välling.
    Däremot kan jag inte amma så min dotter får modersmjölksersättning och den innehåller också dessa konstiga ämnen så kan jag hellre hitta en välling som inte gör det så ger jag hellre det än ersättning. FInns ju knappt ngn gröt heller som inte innehåller dessa ämnen... och då blir man främst rekommenderad att ge sådana grötar.

    Ngt tips på vad man kan ge i stället?
    Du kan inte byta ut modersmjölksersättning mot välling, det är inte alls samma sak ur näringssynpunkt.

    Välling är som mer lättflytande gröt.
    Good girls close their eyes, bad girls gets a blindfold.
  • Äldre 15 Jun 23:24
    #9

    Just det, här finns både välling och gröt utan palmolja eller andra onödiga tillsatser.

  • Äldre 15 Jun 23:28
    #10
  • if1
    Äldre 29 Mar 16:31
    #11

    Läs Svenska Dagbladet!
    www.svd.se/matforetag-tagna-pa-sangen-om-farliga-palmoljan

    www.wwf.se/palmolja
    Kolla på Google på palmolja!

Svar på tråden Välling utan palmolja?? Finns inte det????