• mamma till 2 frön

    Som pedagog fick jag inte ställa frågor på föräldramöte!

    Vi hade nyligen föräldramöte på skolan inför f-klass. Jag och en annan förälder som också är lärare undrade hur de arbetade med matematik då de verkade arbeta så metodiskt med språkbiten. Pedagogen kunde kunde inte svara på frågorna varpå vi började fråga lite om det material man använde mm. Vi lät säkert lite kritiska och ifrågasättande men det blir man ju om man inte får svar och upplever att man inte riktigt vet vad man gör. Vi har haft våra äldsta barn i samma f-klass några år innan och var då lite kritiska till huruvida man mötte barnen där de befann sig eller om man körde på med samma till alla barn oavsett nivå.  Den pedagog som höll i mötet hade blivit lämnad själv med detta möte då den som har huvudansvaret var sjuk. Hon som fanns som ansvarig för mötet är ej färdigutbildad och arbetar bara delvis i gruppen de har idag, således vet hon inte riktigt hur de arbetar. Jag menar absolut inte att f-klass ska vara skola men anser att man ändå måste ha ett strukturerat upplägg och tänk om hur man arbetar. 


       Till dilemmat: När jag kom för att hämta mitt barn på fritis och samtidigt hade med mig ett material som man arbetar med på min skola för att låna ut till pedagogerna, ombads jag komma in i ett klassrum för samtal. Jag blev då uppläxad för att jag ställt frågor och ifrågasatt verksamheten. Det var inte bra för det hade kommit föräldrar efter mötet som frågat vad de sysslade med. Om jag hade något jag undrade över hade jag ju kunnat komma och fråga vid något annat tillfälle. Det var fel forum. Jag måste erkänna att jag blev mer än paff. Min intention var att få veta hur de tänker arbeta inget annat. 
       Är det verkligen jag som gjort fel. Har jag inte rätt att ifrågasätta/fråga för att jag är lärare. Har jag inte samma rätt som förälder att vara förälder och fråga. Hur tänker man när manställer en outbildad person som dessutom inte arbetar speciellt mycket i gruppen att hålla i ett föräldramöte där man uppmanar föräldrarna att ställa frågor?? Varför ställde man inte in? 
       Känner mig faktiskt orättvist behandlad och vet inte riktigt hur jag ska agera.
      
  • Svar på tråden Som pedagog fick jag inte ställa frågor på föräldramöte!
  • Kazeer

    Nej, det är klart du inte har gjort fel. Du är en förälder, som troligtvis har lite mer ingående kunskap om skolans värld än många andra föräldrar, och naturligtvis måste du ifrågasätta om du känner att något är oklart. Du värnar ju om att dina barn ska få den bästa utbildning de kan få. Det är ju jättebra om de andra föräldrarna får veta om något inte fungerar som det ska.

    Det var säkert jobbigt för den personen, som stod där och skulle besvara frågor hon inte hade svaren på. Men det är ju inte ditt fel. Har man ordnat ett föräldramöte måste man ju vara beredd på att det kommer frågor, även obekväma sådana.

    Jag är också lärare och jag har en känsla av att jag kommer att ställa väldigt höga krav på mina barns lärare ... precis som vissa föräldrar till de barn jag undervisar gör.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SIN74

    Är själv pedagog och har inte kännt att mina frågor varit besvärande på de föräldramöten jag varit på. Däremot kan jag förstå deras känsla. Det är tuffare att stå på andra sidan och ta emot frågor. Särskilt då odinarie inte är där. Snyggast hade väl varit att hon sagt att just de frågorna kan jag tyvärr inte svara på och lämnat vidare de frågorna till berörd personal så de fått svara.

  • Lady Dahmer
    du har verkligen inte gjort nåt fel! Snarare tvärtom!

    Är själv pedagog och misstänker att jag kommer bli en av dessa jobbiga föräldrar när min unge ska börja förskola, men va FAN det finns så jävla mycket inkompetens i förskolorna nu för tiden och det är ju just de jobbiga och krävande föräldrarna som får saker att hända.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • norgesessan

    Självklart har du inte gjort fel...
    Och med tankte på att hon knappt visste nåt så var det väldigt konstig reaktion att bemöta dig på det sättet...
    Alla har vi rätt till att ställa frågor...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

    Och fel forum??? När annars ska man fråga? Sånt gör man ju i grupp med dom andra föräldrarna, så det kan bli lite debatt om det ifall nåt är fel. Dessutom är det många föräldrar som inte vet vad som behövs, då är det ju bra att dessa också får vara med..


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Milliemolly

    Är själv också pedagog och tycker att den här outbildade kunde på ett snyggt sätt kasnke hänvisat till den sjuka kollegan, bett att få återkomma med svar osv.

    Sedan kasnek det är ett känsligt ämne att få ett material.................det kanju tolkas som att du är missnäjd med det som de har nu.

    Vi följer ju kursplan/läroplan och har ju en lokal pedagogisk planering, i den kan ju förekomma många olika slags material.

  • mamma till 2 frön

    Tack för att ni stärker min egen känsla. Förstår inte varför och hur jag kunde bli syndabock mitt i detta. Materialet jag hade med mig var efter att jag på mötet blev tillfrågad om jag inte kunde låna ut det och det kändes helt ok för mig. De bad dessutom att få behålla det ett tag efter att de skälltut mig. Har bestämt mig för att ta ett snack till med berörda pedagoger för som det är nu känns det inte bra. Dessutom känns det mycket underligt att träffa min dotters förskollärare på förskolan då jag vet att de pratat med dem. Jag råkade ju nämligen nämna hur duktiga de är och hur målmedvetet de arbetar med vardagsmatte på förskolan. Har märkt att både fritidspersonal och förskolepersonal har varit lite aviga och det förstår jag ju nu varför. Dilemmat är ju att jag inte vet vad de sagt och inte vet hur jag ska bemöta detta.  Gissar att de inte höjt mig till skyarna precis{#lang_emotions_wink}

  • Tuffen

    Jag är också lärare och har ifrågasatt bemötandet av 'duktiga' (ni vet vad jag menar, hittar inget bättre ord just nu) elever i förskoleklass. Jag tror inte heller att jag är höjd till skyarna av min sons lärare... MEN, man FÅR vara besvärlig om man anser att något är mindre bra. Lycka till, ts!

  • Jose

    Hur hade du själv tyckt att en föräldrer skulle reager utifrån ditt "lärarjag".
    Tycker inte du, som lärare, att föräldrar har rätt att ställa frågor och motfrågor? Jag förstår inte ens hur du kan undra om det är du som gjort fel. Det är det ju självklart inte!
    Hade jag varit du hade jag tagit upp detta med rektor och skolledning. Annars finns ju alltid skolinspektionen. Sedan verkar dom ju vara ovanligt korkade så jag hade iallafall inte velat ha mitt barn där.
    Ett stort lycka till!

  • Mamma till tre kottar

    Skolan har inte rätt att sätta munkavle på föräldrar - oavsett vilket yrke de har. Mycket bra att du tar upp dessa frågor då det är viktigt att de som ansvarar för verksamheten vet vad de håller på med.

  • mamma till 2 frön

    Hade ett långt samtal med berörd pedagog då jag poängterade att jag ställde frågor som de tyvärr värderade och la in mer i än vad jag sa. Jag var nog ganska hård men efter ett tag när allt sjunkit in och jag kunde se på "mötet" med distans så blev det ju ännu mer tydligt att jag uppmärksamt en brist hos dem och det sved. De har bett om ursäkt för sitt bemötande av mig och lovat att det aldrig ska upprepas. Rektor hade uppmanat dem att kontakta mig för att reda ut allt, vilket var bra. Rektor har även sett till att de ska få tillfällen till samarbete och annat med andra pedagoger i förskoleklasser runt i kommunen, vilket känns toppen. Min känsla är att även rektor såg deras brister, främst på hur de reagerade med att gå i försvar och anfall. Har pratat i annat ärende med rektorn så hon vet var jag står i min pedagogiska syn och den delade vi i det ärendet. Nu väntar vi spänt på höstens skolstart och ser fram emot att få se förändringar.

  • VardagsKvitter

    Jag tycker inte att du gjorde fel alls!
    Att hålla föräldramöten, speciellt när man inte är beredd på att hålla det, kan vara tufft och stressigt.

    Pedagogen kanske hade svar på frågan men blev ställd mot väggen och visste inte vad hon skulle svara. Vi brukar göra så att föräldrarna får lämna in anonyma lappar innan föräldramötet. Detta ger oss en chans att förbereda oss på frågorna och hinna kolla upp om det är något som vi sjäkva inte vet utan måste rådfråga chefen om, samt ger även lite blygare föräldrar en chans att komma med frågor och förslag till förbättringar :)


  • Jose
    mamma till 2 frön skrev 2010-07-17 20:13:43 följande:
    Hade ett långt samtal med berörd pedagog då jag poängterade att jag ställde frågor som de tyvärr värderade och la in mer i än vad jag sa. Jag var nog ganska hård men efter ett tag när allt sjunkit in och jag kunde se på "mötet" med distans så blev det ju ännu mer tydligt att jag uppmärksamt en brist hos dem och det sved. De har bett om ursäkt för sitt bemötande av mig och lovat att det aldrig ska upprepas. Rektor hade uppmanat dem att kontakta mig för att reda ut allt, vilket var bra. Rektor har även sett till att de ska få tillfällen till samarbete och annat med andra pedagoger i förskoleklasser runt i kommunen, vilket känns toppen. Min känsla är att även rektor såg deras brister, främst på hur de reagerade med att gå i försvar och anfall. Har pratat i annat ärende med rektorn så hon vet var jag står i min pedagogiska syn och den delade vi i det ärendet. Nu väntar vi spänt på höstens skolstart och ser fram emot att få se förändringar.
    Vad HÄRLIGT att läsa!!:) Hoppas att allt gått rikitgt bra!!
  • äppelmos

    du gjorde helt rätt! man ska våga fråga och ha krav för det handlar om ditt barns tid, utveckling mm!!!! stå på dig!

Svar på tråden Som pedagog fick jag inte ställa frågor på föräldramöte!