• Äldre 14 May 21:42
    6953 visningar
    3 svar
    3
    6953

    Hur patinerar man möbler i shabby chic-stil?

    Vi har köpt en "herrgård" på landet och därför byter vi ut våra moderna möbler mot gamla som vi vill renovera.
    Bl.a. har vi köpt en skänk som är grundmålad i vitt men som vi vill ha målad svart matt med patinering.
    Hur gör vi? Vad behöver vi?

    Vi har också en gammal avlutad sekretär som vi ska vitmåla i shabby chict. Hur gör vi det?

  • Svar på tråden Hur patinerar man möbler i shabby chic-stil?
  • Ari Gold
    Äldre 16 May 15:16
    #1

    Det bästa om du vill ha möbler med lite gammal sliten stil som passar in i ett gammalt hus - är att köpa gamla möbler som är lite slitna  och nöta.

    Det går att slipa och fixa till möbler i efterhand men det ser lätt konstruerat ut. Det funkar att göra så med någon enstaka grej i varje rum uppblandat med äkta slitet men som grund bör du leta efter äkta möbletr för ett äkta intryck.


  • Äldre 16 May 15:41
    #2

    Tack, men om du läser mitt inlägg ordentligt igen så ser du att det är gamla möbler jag har som jag ska måla.

    Men jag behöver alltså vet HUR jag ska måla, vilken sorts färg och verktyg jag skall använda osv.

  • Ari Gold
    Äldre 16 May 16:28
    #3

    Ja det framgår att det är gamla saker du ska måla men det gör inget skillnad för mitt svar. Det går inte att ersätta äkta patina med konstgjord patinering.

    Som färg föreslår jag äggoljetempera för en gamm,eldags stil. Nötningar kan du ta fram med sandpapper, eller genom att göra en slask av pgiment, olja och torkmedel som du stryker på och torkar av.

    Men som sagt kan jag inte rekommendera en sådan konstgjord patina annat än på enstaka föremål. Vill du ha saker som ser "shabby chic" slitna ut bör du i första hand leta efter saker som fått en naturlig patina genom ålder och användning.


Svar på tråden Hur patinerar man möbler i shabby chic-stil?