• Suck och suck

    Hur spelar man Mickelspelet???? HJÄLP!

    Har köpt det här Mickelspelet som man hade när man var liten, med två rävar och massa får. Det är ingen instruktion med och jag har glömt hur man spelar det.
    Kommer ihåg att rävarna ska hoppa över fåren och fånga dem och att fåren kan stänga in rävarna,
    men hela plattan är ju fylld med får från början.

  • Svar på tråden Hur spelar man Mickelspelet???? HJÄLP!
  • Suck och suck

    Okej, tack, ser en instruktion! Men har redan problem.

    "Fåren börjar
    flyttar ett får, fåret får bara flytta så ett steg i riktningarna ritade på spelplanen men det måste hoppa över ett annat får
    sen är det rävens tur räven han får flytta i vilken riktning han vill
    När sen han ska ta ett får hoppar han över fåret han kan ta många får om det är så att fåren står på varannan markering,eller hål
    Fåren måste ta med sig så många får över in i rävens bo som möjligt men man måste fylla hela rävens bo för att ha klarat sig
    Det viktigaste är att komma ihåg att fåren bara får hoppa framåt om de hoppar över en kompis
    Tänk på att inte lämna något stakars får på efter kälken
    Man kan även blåsa räven om man stänger in honom i ett hörn och lyckas ställa dubbla rader med får runt honom så han inte kan hoppa över och äta upp dem , det är mycket svårt men det går om räven inte är uppmärksam."

    Fåren börjar, Hur då? Planen är ju full av får om man tar alla. Varifrån ska fåren börja??? Hur många får ska det vara???

  • Suck och suck

    Helt otroligt! Jösses vad jag googlar på nätet,
    jag hittar en textförklaring till om rävspelet:

    "Innehåll Spelplan 2 rävar - röda spelpjäser 20 får - vita spelpjäser Vad spelet går ut på Den ena spelaren sköter fåren, den andra de båda rävarna. Fåren ska ta sig tvärs över spelplanen till "hagen", dvs fyrkanten inramad i rött. Rävarna ska försöka fånga så många får som möjligt på vägen. Spelförberedelser Vid spelets början placeras rävarna nederst i hörnen på den fyrkant som är utmärkt med en röd ram. Alla fåren ställs upp på motsatt sida. Räven börjar alltid spelet. Spelet kan börja Spelpjäserna flytta ett steg i sänder. Fåren får bara flyttas framåt eller åt sidan. Rävarna får flyttas i vilken riktning som helst, även bakåt. Alla pjäserna måste dock följa de svarta linjerna eller kanten på spelplanen. Fåren fångas genom att räven hoppar över spelpjäsen, som tas bort. Räven kan hoppa över flera får i samma drag, om det finns ett tomt hål att hoppa i mellan fåren. Räven fångas, om fåren lyckas tränga in den i ett hörn, där räven inte har möjlighet att hoppa. Vem vinner? Fåren har vunnit, om så många lyckats ta sig över på andra sidan att de fyller "hagen". I annat fall vinner rävarna. "

    men det jag inte blir riktigt klok på är hur fåren ska stå,
    men jag antar att de ska stå på en fyrkant samt framför den delvis.

    Jag blir så trött! har hittat en till tråd där någon frågar.
    Handlare har själva brädspelet i butikerna, men de verkar inte ha någon aning om var de ska hitta spelreglerna att sälja.
    Folk får förvirrat fråga på nätet!

  • Nadezjda

    Om räven blockerar ett hörn av hagen och inte vill flytta på sig även om fårägaren bjuder på ett får s a s, kan man då blåsa räven dvs ta den?

Svar på tråden Hur spelar man Mickelspelet???? HJÄLP!