• Anonym
    Äldre 21 May 13:07
    8448 visningar
    51 svar
    51
    8448

    Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?

    Hmm, fick inte riktigt till rubriken där
    Jag har sagt upp mig och nu slutat på ett företag där jag började i april 2009. Det året fick jag ingen semesterersättning och ska alltså få det nu för perioden april 09-mars 10. Men jag ska ju även få ut för april-maj 10 iom att jag nu slutar.
    Förra året tjänade jag 44.500 kr före skatt (april-dec)
    I år har jag tjänat 12.000 kr jan-april. Under maj har jag bara jobbat ett pass och fick då 676 kr före skatt.
    Sammanlagt har jag ju då fått knappt 57.200 kr som semesterersättningen ska grundas på. I mina papper står det att min sem.ers. är på 13,2%.
    Enligt min mening ska jag då få ut 57.200 kr * 0.132 = 7.550 kr. Tänker jag rätt här eller är det något fel?
    Chefen var irriterad och menade att enligt hennes dator ska jag bara ha 4.500 kr ungefär. Hur hon kom fram till det visste hon inte mer än att "hennes dator säger det och den visar inte fel"
    Vem av oss har rätt??

  • Svar på tråden Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?
  • Äldre 23 May 16:28
    #31
    Anonym skrev 2010-05-23 15:37:52 följande:
    Men finns det någonstans där JAG kan styrka detta att jag (bör??) ha rätt i min uträkning ang pengarna? Tror inte hon kommer visa nån uträkning, mer än att hänvisa till sin dator. Känns som att hon försöker luras för att slippa betala ut pengarna. Kanske ska besöka skatteverket och visa mina lönespecar och berätta att hon har personal svart
    Du hade något sorts avtal om jag fattade det rätt där det står att du har rätt till 13,2 %. Visa henne det. Och så kan du ta alla dina lönespecar, summera ihop allt i excel eller liknande och visa henne beräkningen. Så att man får det svart på vitt, och så att man tydligt kan hänga med i hur du räknat. Säg att du kommer att kontakta facket om hon inte betalar ut detta, för du har rätten på din sida.
  • Äldre 23 May 16:29
    #32
    Anonym skrev 2010-05-23 15:37:52 följande:
    Men finns det någonstans där JAG kan styrka detta att jag (bör??) ha rätt i min uträkning ang pengarna? Tror inte hon kommer visa nån uträkning, mer än att hänvisa till sin dator. Känns som att hon försöker luras för att slippa betala ut pengarna. Kanske ska besöka skatteverket och visa mina lönespecar och berätta att hon har personal svart
    Jag känner henne inte förstås, men jag tror att anledningen är att hon inte verkar ha ngn koll. Hon vet inte vad hon håller på med.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 May 17:39
    #33
    saxon skrev 2010-05-23 16:28:22 följande:
    Du hade något sorts avtal om jag fattade det rätt där det står att du har rätt till 13,2 %. Visa henne det. Och så kan du ta alla dina lönespecar, summera ihop allt i excel eller liknande och visa henne beräkningen. Så att man får det svart på vitt, och så att man tydligt kan hänga med i hur du räknat. Säg att du kommer att kontakta facket om hon inte betalar ut detta, för du har rätten på din sida.
    Ja, på de lönespecar jag fick förut (handskrivna) stod det 13,2%. När vi hade den här diskussionen påstod hon att jag egentligen bara ska ha nåt på 10% i semesterersättning. Såg sen på fackets hemsida att den alltid ska vara på minst 12%. Så där har hon helt fel, ja.
  • Äldre 23 May 17:58
    #34

    Kan det vara så att de 4500 kr som din chef hävdar att du ska ha ut i själva verket är dina 7550 kr minus inkomstskatten?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:00
    #35

    Nej, hon sa före skatt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 May 18:33
    #36

    Hittade anställningspappret nu, timanställning var det. Och så hittade jag skattepapprena från skatteverket där det stod att jag tjönat 44.500, så det kan hon inte säga nåt om

  • Birgit­ta2
    Äldre 24 May 09:43
    #37

    Räknar man in ob-tillägg i semesterersättningen? Eller är det grundlönen man räknar på?

  • Trilli­an
    Äldre 24 May 09:47
    #38
    Birgitta2 skrev 2010-05-24 09:43:00 följande:
    Räknar man in ob-tillägg i semesterersättningen? Eller är det grundlönen man räknar på?
    Ob ingår i semesterlön, det är den lön man faktiskt tjänat som räknas. Det är när det kommer till fk och a-kassa den delen av lönen plötsligt inte räknas.
  • Birgit­ta2
    Äldre 24 May 10:00
    #39
    Anonym skrev 2010-05-23 18:33:03 följande:
    Hittade anställningspappret nu, timanställning var det. Och så hittade jag skattepapprena från skatteverket där det stod att jag tjönat 44.500, så det kan hon inte säga nåt om
    Ring facket och lämna inkomstuppgifterna. Be dom räkna ut semesterersättningen. Undrar de varför så säg som det är. Även om du inte är medlem i facket så kan de kanske hjälpa dig ändå.
  • Anonym
    Äldre 24 May 10:39
    #40
    Birgitta2 skrev 2010-05-24 10:00:06 följande:
    Ring facket och lämna inkomstuppgifterna. Be dom räkna ut semesterersättningen. Undrar de varför så säg som det är. Även om du inte är medlem i facket så kan de kanske hjälpa dig ändå.
    Facket brukar inte vilja hjälpa dem som inte är medlemmer. Jag har försökt förut  för några år sen när jag hade problem med ett jobb och min kollega var medlem men inte jag..
    Jag har även vid tillfällen försökt få svar på lite allmäna frågor och har alltid blivit frågad om personnummer och vid mailkontakt har de även skrivit att jag måste vara medlem. Antar att det beror på att det är olika för olika avtal.

    Borde finnas någon annan man kan vända sig till med generella frågor.
Svar på tråden Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?