• Lathun­darna
    Äldre 24 May 19:58
    14380 visningar
    36 svar
    36
    14380

    Gratis bildredigeringsprogram - vilket är bäst?

    Är en total nybörjare, men börjar få lite kläm på PhotoScape (PhotoShop är bara att glömma, alldeles för avancerat {#lang_emotions_embarassed}). Men så ser jag runt om i olika bloggar hur mycket man faktiskt kan göra, och blev rekommenderad Paint.NET av en. Försökt ladda ner, men det går inte. Är väl kanske inte den mest tekniskt lagda heller {#lang_emotions_dreamer}
    Det jag vill kunna göra är väl i stort sett väldigt basic, jag vill kunna "blurra ut" ansikten (istället för att kladda över dem med färg), jag vill kunna göra en bild svartvit med detalj i färg, lägga in en vattenstämpel som inte tar över hela bilden, och så vidare.

    Lust att hjälpa till med tips och råd? {#lang_emotions_smile} Fotar med en Nikon D80 så det vore ju kul om de bilder som faktiskt blir bra gick att hitta på lite med {#lang_emotions_dreamer}

  • Svar på tråden Gratis bildredigeringsprogram - vilket är bäst?
  • Lathun­darna
    Äldre 25 May 01:33
    #2
    inze skrev 2010-05-24 23:08:13 följande:
    Vad är det som inte fungerar med att ladda ner Paint.NET? Här fungerar det att ladda ner för mig i alla fall: www.dotpdn.com/downloads/pdn.html  (kommit dit via www.getpaint.net/) Den svenska språkfilen finns här: forums.getpaint.net/index.php?/topic/2525-swe.../ + att du måste ha www.microsoft.com/downloads/details.aspx?disp...
    Jag fick nåt antivirusprogram som hängde hela datorn när jag försökte ladda ner {#lang_emotions_undecided} Sitter och försöker lära mig mer inne på PhotoScape just nu då jag upptäckt lite funktioner. Men jag vill kunna göra bildkollage av stora bilder, och det verkar inte funka där. De blir pyttesmå. Eller så är jag inte tillräckligt modig för att testa alla knappar {#lang_emotions_dreamer}
  • Lathun­darna
    Äldre 25 May 13:05
    #5
    inze skrev 2010-05-25 06:31:38 följande:
    Om du menar kollage via Bildsida eller Kombinera så kan du ändra och göra betydligt större bilder än "pyytesmå" i alla fall.
    Hur sjutton då?
    hemljuvahem skrev 2010-05-25 01:47:29 följande:
    Pröva gimp.. det är gratis och det finns massa kul effekter, lite åt photoshop-hållet. Dock har jag inte hunnit sitta så mycket själv med det men ja, det är helt klart värt med tanke på att det är gratis
    Fast PhotoShop är som sagt lite överkurs, så det bör i så fall vara en barnversion av det
  • Lathun­darna
    Äldre 25 May 17:18
    #7
    hemljuvahem skrev 2010-05-25 16:56:19 följande:
    Ja det är det säkerligen (: Men pröva vettja!
    Ska absolut spana in det
  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 12:44
    #11

    Oj! Nu blev det plötsligt en väldans massa att kolla upp, kul! Ju enklare desto bättre, men ju fler grejer att kunna göra med bilderna desto roligare

  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 15:53
    #13
    saltabanditen skrev 2010-05-26 15:44:13 följande:
    Om jag ska rekommendera en enda sak blir det att kunna arbeta med layers. Det gör att du kan greja och fixa samtidigt som du har orginalet kvar. Ångrar du dig är det bara att radera och börja om, annars måste du hålla på med att spara kopior osv. 
    Känns som att jag sparar allt med "Spara som" just nu {#lang_emotions_undecided} Ska sätta mig ner och börja kika igenom alla tips jag fått nu, ska bli spännande att se om det finns nåt som 'passar'
  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 17:15
    #15
    saltabanditen skrev 2010-05-26 15:56:56 följande:
    Berätta hur det går! Jag är odrägligt nyfiken på hur jag en gång i en gudsförgäten tid upplevde det.
    Hahaha, jag lovar
  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 17:30
    #16

    Hm... Okej. Har laddat ner Gimp och fått upp det och hela köret - men jag fattar ingenting {#lang_emotions_embarassed} Hur sjutton använder man det?! Det kommer ju upp 3 smårutor på skärmen istället för ett enda "samlat" program {#lang_emotions_undecided}

  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 17:49
    #18
    saltabanditen skrev 2010-05-26 17:41:03 följande:
    Det ser lite annorlunda ut, men du vänjer dig. Öpnna en bild eller skapa en ny och maximera fönstret så ser det mer enhetligt ut.
    Haha, fattar ändå inte mycket Här snackar vi nybörjare i krälstadie
  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 18:11
    #20
    inze skrev 2010-05-26 18:06:17 följande:
    Håller du på med GIMP kan du kanske ha hjälp av: docs.gimp.org/2.6/sv/ www.multimedia.skolutveckling.se/Kurser/Bild/.../
    Tack! Det där behövs verkligen
  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 22:49
    #21

    Oh-my-god vad jag inte fattar nånting trots filmer och pilinstruktioner {#lang_emotions_undecided} Det enda jag lärt mig på 3 timmar är hur jag blurrar ut ett ansikte, typ {#lang_emotions_undecided}

  • Lathun­darna
    Äldre 27 May 15:44
    #23
    saltabanditen skrev 2010-05-26 23:06:02 följande:
    Tålamod, tålamod. Rom byggdes inte på en dag. Du är duktig om du lyckas åstrdadkomma en fylld cirkel eller ett färgat streck.
    Men jag har inget tålamooood {#lang_emotions_djavulsk}
  • Lathun­darna
    Äldre 27 May 22:19
    #25
    saltabanditen skrev 2010-05-27 19:20:16 följande:
    Har det blivit något färglatt streck idag då?
    Näe, bara mer utsmetat. Har inte hunnit med att sitta så mycket än tyvärr. Men det kommer - var så säker {#lang_emotions_sunny}
  • Lathun­darna
    Äldre 28 May 21:11
    #26

    Yey! Det blev färgad cirkel ikväll

  • Lathun­darna
    Äldre 29 May 11:09
    #28
    saltabanditen skrev 2010-05-28 23:08:11 följande:
    Vad vacker det blev! Grattis! Vet du vad du kan göra härnäst? Skapa ett till lager, gör en rosa cirkel och flytta runt cirklarna i olika positioner!
    Men vad komplicerat du ska göra det
  • Lathun­darna
    Äldre 29 May 11:44
    #30

    I will give it a try, men jag lovar inget

  • Lathun­darna
    Äldre 16 Jun 10:33
    #32

    Höll som bäst på att lära mig både Gimp och Photoscape när datorn bestämde sig för att begå självmord. Så nu får vi se om min bror kan rädda de bilder som inte hunnit brännas ut och om det går att byta ut lite delar för att pimpa upp lådan till värstingen - eller om det är goodbye totalt. Riktigt surt

  • Lathun­darna
    Äldre 16 Jun 19:21
    #34
    saltabanditen skrev 2010-06-16 18:22:01 följande:
    Nej vad tråkigt!
    Jag håller tummarna för att du kan rädda både dator och bilder.

    Hur går det annars med skapandet?
    Det gick hyfsat. Saknar det som fasen, det var en bra sysselsättning när man ville relaxa lite. Tyvärr tar det typ 3-5 veckor innan jag ens vet om det gått att rädda bilderna och det går att använda burken igen (brorsan är nåt sånt där datageni som bygger ihop med hjälp av delar och har sig), och jag som har så extremt bra tålamod kan ju verkligen vänta. Blä. Sambon ska fixa lite med laptopen imorgon, men sen hoppas jag på att kunna lägga in Photoscape även i denna burken. Kan ju fortfarande fota hur mycket jag vill, men måste skaffa externt "nåntingtjotahejti" för att kunna spara bilderna säkert och för att kunna bränna av dem på säkerhetskopia. Jäkla meck det skulle bli.
  • Lathun­darna
    Äldre 16 Jun 20:10
    #36
    saltabanditen skrev 2010-06-16 19:26:42 följande:
    Lagen om alltings jävlighet...

    Visst är det roiligt! Finns inget så avslappnande tycker jag.

    Vad tycker du om photscape? Själv har jag aldrig testat det.
    En olycka kommer sällan ensam heter det ju. Jodå, när jag väl satte mig in i det så var det inte så farligt svårt. Hittade fler och fler finesser jag gillade. Det enda jag tyckte var trist var att jag aldrig begrep hur jag skulle göra när jag använde mallarna för att lägga in många foton på samma för att få det att bli större utan att det för den delen skulle bli suddigt. Och nu dröjer det ju innan jag får snoka reda på hur man gör *Sur*
Svar på tråden Gratis bildredigeringsprogram - vilket är bäst?