• Anonym (Hjärnskakning)

    Barn med hjärnskakning - hur länge tog det innan ditt barn blev sig självt?

    Dottern på 20 månader ramlade från vagnen för ca 2 veckor sedan. Fick en rejäl bula, men svimmade inte av eller kräktes eller så. Vi var dock till akuten på dagen då allt var okej och hon var aktiv, åt och så. På eftermiddagen vaknade hon och ville inte stå själv, kunde inte fokusera blicken ordentligt och var inte alls sig själv. Efter en ny tur till akuten så konstaterade de i alla fall att det inte var en svår skallskada då hon blivit piggare när de kom dit och gick och lekte själv.

    Några dagar gick och hon var sig själv. På fredag var hon lite klängigare än vanligt men inget speciellt så. På lördag vaknade hon upp med låg feber men var mycket trött och ville inte äta eller dricka. På kvällen försvann febern, men hon fortsatte vara trött, hängig, ville vara i famnen, åt och drack dåligt. Jag sökte läkare både måndag och fredag förra veckan, men kopplade inte alls fallet och hennes mående. Hon hade ju varit okej i flera dagar. Förräns förra veckan då någon frågade: Men hon har inte hjärnskakning då?

    Det gnagde i mitt huvud under natten och på lördag var vi åter till akuten där de gjorde datortomografi för att utesluta blödning då symtomen hade kommit för flera dagar efter fallet. Men allt såg bra ut, tack och lov.

    Hon är mycket bättre än förra veckan, men fortfarande trött. Idag somnade hon 9.45 på golvet med huvudet på en kudde. Tror jag hon aldrig gjort innan. Hon är inte lika trött över hela dagarna nu utan är aktiv och leker, men sedan slår tröttheten till och pang så orkar hon inte. Och hon sover gärna mer än tre timmar dagtid vilket inte heller är normalt.

    Hur länge har det tagit för era barn med hjärnskakning att återhämta sig? Idag är det precis två veckor sedan hon slog huvudet.

  • Svar på tråden Barn med hjärnskakning - hur länge tog det innan ditt barn blev sig självt?
  • Anonym (snart läkare)

    Jag har just läst på ordentligt då min son slog i huvudet rejält i fredags.

    Barn får sällan sk subduralhematom, som däremot äldre el alkisar kan få efter ett slag mot huvudet. De kan vara akuta el kronsika och ofta är man då medvetandepåverkad direkt efter fallet för att successivt bli mer medvetandesänkt.

    Det barn kan få är sk epiduralhematom , men då är man symtomfri för att snabbt bli medvetandesänkt inom några timmar efter fallet.

    Barn som INTE svimmat av kräkts eller varit påverkade i anslutning till skallskada riskera i mkt få fall få komplikationer.

    Jag kopplar INTE samman ditt barns symtom med fallet. Man får inte feber osv av det, det låter mer som om hon fick en vanlig infektion några dagar senare vilket är vanligt den åldern.

    Så de dessutom inget på datortomografin så kan du vara helt lugn.

    Man kan vara seg och trött flera veckor, månader efter man slagit i huvudet. Men rent defintionsmässigt så hade ert barn inte en hjärskakning eftersom det definiteras som medvetandeförlust kortvarig.

    Bara se tiden an tycker jag. Man kan inte göra mer än så just nu och hon kommer repa sig.

    Fundera inte mer över detta nu!

    Du skall se dottern blir som vanligt snart. Är du bekymrad så prata igen med BVC eller ring en sjuksköterska där ni varit.
    Rent undersökningsmässigt så är det inget allvarligt. Och det kommer blir bra ska du se!

  • Anonym (Hjärnskakning)
    Anonym (snart läkare) skrev 2010-05-25 12:01:11 följande:
    Jag har just läst på ordentligt då min son slog i huvudet rejält i fredags. Barn får sällan sk subduralhematom, som däremot äldre el alkisar kan få efter ett slag mot huvudet. De kan vara akuta el kronsika och ofta är man då medvetandepåverkad direkt efter fallet för att successivt bli mer medvetandesänkt. Det barn kan få är sk epiduralhematom , men då är man symtomfri för att snabbt bli medvetandesänkt inom några timmar efter fallet. Barn som INTE svimmat av kräkts eller varit påverkade i anslutning till skallskada riskera i mkt få fall få komplikationer. Jag kopplar INTE samman ditt barns symtom med fallet. Man får inte feber osv av det, det låter mer som om hon fick en vanlig infektion några dagar senare vilket är vanligt den åldern. Så de dessutom inget på datortomografin så kan du vara helt lugn. Man kan vara seg och trött flera veckor, månader efter man slagit i huvudet. Men rent defintionsmässigt så hade ert barn inte en hjärskakning eftersom det definiteras som medvetandeförlust kortvarig. Bara se tiden an tycker jag. Man kan inte göra mer än så just nu och hon kommer repa sig. Fundera inte mer över detta nu! Du skall se dottern blir som vanligt snart. Är du bekymrad så prata igen med BVC eller ring en sjuksköterska där ni varit. Rent undersökningsmässigt så är det inget allvarligt. Och det kommer blir bra ska du se!
    Fast läkaren på akuten kopplade ihop det med detta. Det finns liksom inte så många andra möjligheter. Hon hade inte snuva, inte hosta, inte röd i halsen, inte i öronen, inte urinvägsinfektion. Och det var FÖRSTA gången jag var rejält oroa för henne. Hon var på dagis en och en halv dag förra veckan och båda de dagarna var inte bra. Efter vilan på dagen så vaknade hon och var alldeles hysterisk och otröstlig. Inte så att hon vaknade upp och skrek utan när någon rörde vid henne och skulle ta upp henne. Detta skedde alltså två dagar på dagis och sedan även även dagen efter, när vi var hemma.

    När jag tänker efter känns det logiskt att hennes huvud inte orkade med all den aktivitetn och alla intryck. Men jag vet inte.

    De har i alla fall sagt att det är så att hon har fått en hjärnskakning. Vi är även rekommenderade att vara hemma hela denna vecka. Vi är också remitterade till barnmottagningen om några veckor så vi ska se att hon återhämtat sig och är normal igen.
  • lövet2

    Vi har haft 5 lindriga hjärnskakningar bland barnen. Alla har verkat fullt återställda efter ca en vecka, förutom att de har kunnat få lite ont i huvudet när det blivit för mycket lek och stoj.

  • Anonym (snart läkare)
    Anonym (Hjärnskakning) skrev 2010-05-25 13:17:06 följande:
    Fast läkaren på akuten kopplade ihop det med detta. Det finns liksom inte så många andra möjligheter. Hon hade inte snuva, inte hosta, inte röd i halsen, inte i öronen, inte urinvägsinfektion. Och det var FÖRSTA gången jag var rejält oroa för henne. Hon var på dagis en och en halv dag förra veckan och båda de dagarna var inte bra. Efter vilan på dagen så vaknade hon och var alldeles hysterisk och otröstlig. Inte så att hon vaknade upp och skrek utan när någon rörde vid henne och skulle ta upp henne. Detta skedde alltså två dagar på dagis och sedan även även dagen efter, när vi var hemma. När jag tänker efter känns det logiskt att hennes huvud inte orkade med all den aktivitetn och alla intryck. Men jag vet inte. De har i alla fall sagt att det är så att hon har fått en hjärnskakning. Vi är även rekommenderade att vara hemma hela denna vecka. Vi är också remitterade till barnmottagningen om några veckor så vi ska se att hon återhämtat sig och är normal igen.
    men dåså-då har du ju fått all hjälp du kan få plus har en planerad uppföljning.
  • Anonym (Hjärnskakning)
    Anonym (snart läkare) skrev 2010-05-25 15:07:42 följande:
    men dåså-då har du ju fått all hjälp du kan få plus har en planerad uppföljning.
    Ja, men jag funderar mest på hur länge återhämtningen tagit för andra barn. Hon är ju uppenbart tröttare än förut, men ändå aktiv.
  • Mariliv

    Hej! Hur har det gått för er? Har en son som ramlat för några dagar sedan. Han är vad jag skulle kalla personlighetsförändrad men då han är så lugn och leker så lugnt är det inga problem som stör någon och ingen som tänker på att det skulle vara nåt fel.

    Mår väldigt dåligt över det och undrar hur det gått för er?

    Mvh, mariliv

Svar på tråden Barn med hjärnskakning - hur länge tog det innan ditt barn blev sig självt?