• Äldre 26 May 12:25
    6138 visningar
    13 svar
    13
    6138

    Ni som fått barn efter 40, har ni gjort något speciellt för att bli gravida?

    Är deppig efter ett misslyckat FET o nu fundrerar jag på hur vi går vidare. Vi tänker försöka på egen hand fram till hösten. Hur han ni andra 40+ lyckats bli gravida o fått barn?Som sagt, har ni haft någon speciell diet? Undvikit kaffe, te etc? Gått ner i vikt? Ätit naturläkemedel etc? Vill har alla tips jag kan få.

    Vi har en son på 1,5 som vi fått genom IVF, men vill så gärna ha ett barn till.

  • Svar på tråden Ni som fått barn efter 40, har ni gjort något speciellt för att bli gravida?
  • Birgit­ta2
    Äldre 26 May 15:34
    #1

    Min syrra fick barn när hon var 42. Hon lade av med p-pillerna och sa att "händer det så händer det". De försökte liksom inte bli med barn, men blev det ett barn skulle det vara mycket välkommet. Det tog ett halvår bara innan lilla spermien prickade rätt. I övrigt levde hon som vanligt. Lagt av med rökningen naturligtvis, men åt och drack som vanligt.

    Tilläggas bör att hon fått barn på naturlig väg innan så det var bara den nedåtgående fertiliteten hon behövde oroa sig för.

  • midsom­maräng
    Äldre 27 May 20:22
    #2

    Jag fick barn när jag var 38 och 41. Träning, GI metoden (minska ned på kolhydrater), sparsamt med vin och kaffe tror jag hjälpte mig att bli gravid. Har även en bekant som blev gravid vid 42 års ålder efter att hon gått ned lite i vikt och börjat träna. Lycka till !

  • annbom
    Äldre 11 Jun 18:37
    #3

    Lchf diet

  • Äldre 12 Jun 12:19
    #4

    Jag fick upprepade missfall (tidiga) när vi försökte. Alla sorters piller och dylikt har slunkit ner genom min strupe...Xiara, slemlösande you name it. Det jag upplevde gjorde skillnaden var Membrasin. Det är ett (dyrt) hälsokostpreparat som innehåller omega-7 speciellt för slemhinnor.
    Efter att jag började äta dem tog det 6 månader innan liten blev till. Jag hade 4 missfall, 2 i början av Membrasin ätandet.

    Sedan fick jag äta B-vitaminer, trombyl och progesteron under sista och lyckade graviditeten.

    Min lätt förvirrade sambo säger att det blev bebbe när vi sa "nu ger vi upp och skiter i det här"-  men den går inte jag på. Vi blev gravida men fick missfall gång på gång.

    Nu är jag 42 och vill inte ha fler, jag var trots allt +40 när jag fick min sista lilla bebis.

  • annbom
    Äldre 13 Jun 00:28
    #5

    Jag kanske ska berätta att jag är/var 46 när min minsting kom för 5 månafer sedan

  • Äldre 13 Jun 14:06
    #6

    Nu har jag inte fått barn men plussade för en knapp vecka sedan.

    Vi har försökt sedan juni förra året och jag blev gravid på andra försöket dvs i juli, fick dock ett tidigt mf. Sen hände ingenting under hela hösten och våren. Vi bestämde oss då för att prova preesed (glidmedel) och jag blev gravid direkt på första försöket i april - fick dock mf igen. Blev gravid igen på andra försöket i maj med preesed utan någon mens emellan  - hoppas det ska hålla i sig. Kanske är en slump men ville i alla fall dela med mig. Jag är 40 och fyller 41 om ngr månader.

  • Äldre 13 Jun 16:28
    #7
    vinkan1 skrev 2010-06-13 14:06:08 följande:
    Nu har jag inte fått barn men plussade för en knapp vecka sedan.

    Vi har försökt sedan juni förra året och jag blev gravid på andra försöket dvs i juli, fick dock ett tidigt mf. Sen hände ingenting under hela hösten och våren. Vi bestämde oss då för att prova preesed (glidmedel) och jag blev gravid direkt på första försöket i april - fick dock mf igen. Blev gravid igen på andra försöket i maj med preesed utan någon mens emellan  - hoppas det ska hålla i sig. Kanske är en slump men ville i alla fall dela med mig. Jag är 40 och fyller 41 om ngr månader.
    Jag provade också preseed,utan resultat. Finns inte det vi inte provade...
  • Äldre 30 Jun 11:37
    #8

    Jag känner flera som efter ett års försök fått rådet att börja äta vetegroddsolja och alla blev gravida inom 3 månader. Det sägs att man även ska äta det för att få fostret att hänga kvar bättre. Man ska också äta folsyra både innan och efter lyckad befruktning av samma anledning som ovan.

  • Fröken Persik­a
    Äldre 16 Jul 14:40
    #9

    Jag blir 46 om nån vecka och gravid i v. 5. Detta är min sjätte graviditet efter fyllda 40 varav jag fött två friska barn   (5 och 1 år) och haft 3 missfall. Vi tappade hoppet om fler barn efter 2007 då flera läkare sa att det var högst osannorlikt att vi skulle få fler och jag var helt knäckt.
    2008 gick jag ned 17 kilo i vikt och använde hårmedlet "Rogaine for men" eftersom jag tappat en del hår. Vet inte om nåt av detta gjorde att jag blev gravid men vi fick en efterlängtad flicka....

  • crijo
    Äldre 16 Jul 17:42
    #10

    Det finns alltid äggdonation och embryoadoption.

  • Lyckop­rinses­san
    Äldre 23 Jul 23:23
    #11

    Jag testade det mesta för att bli gravid, läs min presentation

  • Äldre 26 Jul 20:51
    #12

    Hej!
    Jag är beräknad till 6/3 med första barnet.
    Fyller 41 nästa månad och träffade den stora kärleken sent i livet samt har gått ner 80 kg så nu tror jag att min tid har kommit.
    Ska på inskrivning 1/8 och tidigt ultraljud 28/8.
    Är idag i vecka 9 (8+1).

    Vi har inte gjort så mycket mer än skippat kondom och hoppats på det bästa. Jo iofs har vi motionerat och ätit bra mat samt så har ju min viktminskning troligtvis gjort sitt.

  • Äldre 27 Jul 11:55
    #13

    Vinkan1 - Jag ska prova Preeseed! Vi har försökt skaffa syskon ett halvår och har använt (sparsamt) med vanlig babyolja. Hoppas inte det kan ha förstört våra chanser? Ngn som vet?

Svar på tråden Ni som fått barn efter 40, har ni gjort något speciellt för att bli gravida?