• Trinity78

    Halloween är INTE samma sak som Alla helgons dag! Firas ALLTID 31/10

    Många blandar ihop Halloween och Alla helgons dag men det är inte samma sak. Halloween firas alltid 31/10 medan Alla helgons dag är en rörlig helgdag som infaller på lördagen under tiden mellan 31 oktober och 6 november.

    Ursprungligen var Alla helgons dag en fast helgdag den 1 november men vid en helgdagsreform år 1772 ändrades detta till att istället vara första söndagen i november. Första november förlorade då sin status som helgdag men behöll ändå sin benämning i almanackan. Sedan dess har det alltså de flesta år funnits två skilda dagar med denna beteckning. Efter motioner i riksdagen om öka antalet helgdagar under hösten flyttades Alla helgons dag år 1953 från sitt tidigare plats till dagen innan, och blev samtidigt allmän helgdag (lördag var annars en arbetsdag på den tiden). Samtidigt ändrades namnet på 1 november till att vara Allhelgonadagen.

    Dagen före Alla helgons dag kallas allhelgonaafton eller möjligen alla helgons afton. I anglosaxiska länder firas denna dag som halloween - en förvrängning av det ursprungliga All Hallows Eve - med barnupptåg av olika slag, en sed som under senare år vunnit viss spridning även i Sverige. Halloween firas på den ursprungliga allhelgonaaftonen, dvs. den 31 oktober. Kopplingen till Alla helgons dag har dock gjort detta datum något osäkert, och det förekommer på många håll att man istället firar halloween på fredagen före denna helg.

    Alla helgons dag är traditionellt en dag i Sverige då man minns sina döda i stillhet. Det uppskattas inte (speciellt av äldre) om det kommer barn och ringer på då.

  • Svar på tråden Halloween är INTE samma sak som Alla helgons dag! Firas ALLTID 31/10
  • Trinity78

    Nu kom besserwissermonstret fram igen... Jag såg en trailer på TV3 för deras "Halloweenhelg" som är... NÄSTA helg! Grr! Jag skrev faktiskt ett mail till dem och upplyste dem om skillnaderna (ja jag vet, jag är en pain in the ass) men jag tycker faktiskt att det är väldigt synd att de inte kollar upp när Halloween faktiskt är, utan spär på folks förvirring om skillnaderna mellan Halloween och Alla Helgons Dag! De borde ha haft Halloweenhelgen denna helg (29-30 okt) istället vilket skulle varit mer korrekt. Jag tycker naturligtvis samtidigt att det är kul att de har en Halloweenhelg men det är som sagt synd att de inte kollar vad som är vad först.

  • Sweet76

    Ja Trinity,

    Jag hoppades de skulle visa Halloween filmen denna veckan..men det finns ingenting på TV:n...Vilken tråkigt helg...(Bara 24 och The Chronicles och De visar The Chronicles jättesen....)

  • hailey

    Det känns lite som att om dom visar halloween filmer nästa helg då är det ju över.
    Då kan man ju visa kalle anka veckan efter jul om det ska vara så.

  • Sweden

    Lite mer fakta! Alla helgons dag var den 13:e maj innan den flyttades till den 1:a november nan gang pa 1600-talet. Man tror att den katolska kyrkan flyttade dagen sa den skulle infalla i mitten av host-festivalerna man hade pa den tiden for att locka fler folk till kyrkan.

    Motsvarigheten till Sveriges Alla helgons Dag kan jamforas med All Souls Day vilken i manga lander, tex i Mexico firas den 2:a november. Da minns man de doda och ber man over de som nyss dott sa de ska komma in i himlen. All Saints Day firas den 1:a november och ar en dag da man i kyrkan hedrar alla modiga helgon och martyrer. Pa medeltiden pa All souls Day bakade man "soul cakes" vilka barnen i byn gick dorr till dorr och tiggde. Om de fick en kaka bad de en bon over den som gav kakans doda slaktingar. Det ar det man tror "trick-or-treating" kommer ifran.

  • Kagi

    I linje med det Sweden skriver: kyrkan har lagt flera av sina högtider samtidigt på året som gamla hedniska högtider. På så sätt har man med hjälp av jul, Alla helgons dag och liknande konkurrerat ut gamla hedniska sedvänjor. En parentes, men intressant tycker jag.

    Jag känner mig själv skeptisk till att importera Halloween till Sverige. Känns väldigt kommersiellt och krystat. Men om man är några familjer som går ihop och bestämmer att barnen får klä ut sig och knacka på hos varandra, så ok. Något allmänt "trick-or-treatande" är jag mer negativ till. Att lägga det firandet samma helg som Alla helgona tycker jag är synd, för jag tycker att det i sig är en så fin högtid som inte borde störas av spöken och monster... Man kan väl även i Sverige fira 31 oktober, om man nu måste?

  • Sanna Marie

    Jag bryr mig inte om vad alla säger utan firar alltid halloween på alla helgons dag.
    För mig är det en helgdag då man är ledig och ska vara tillsammans med familjen.

    Firandet består för mig att tända ett ljus för min döda pappa. Jag vill även smycka med oranga och svarta detaljer.....tycker det är så vackert med pumpor och alla ljusen.
    Jag brukar även vara uppklädd och sminka mig mer än vanligt.
    Äter god mat - flickorna får godispåsar - och kvällen kan ibland avslutas med en skräckis.

    Förstår inte varför folk blir så upprörda för det.
    Vill ni fira halloween idag den 31 oktober så gör det då. Blir så less på folk som ska kommentera som om man inte visste vilket datum det är.
    För mig är all helgona dagen så sorgsen ändå.....min pappa har varit död i 8 år.....det är fruktansvärt tråkigt väder....jag tror inte solen har varit framme på 2 veckor......då känns det harmoniskt att göra dagen lite harmonisk och festlig.
    Kram på er alla!

  • Juice

    Tydligen så är visst Halloween och allhelgona samma sak, iaf enligt Nordiska museet:

    Halloween, eller egentligen All Hallows Even som betyder alla helgons afton, är namnet på allhelgonaafton, den 31 oktober, i anglosaxiska (engelskspråkliga) länder.

    Kom till USA med invandrare från Irland
    Traditionen att fira Halloween kom till USA med irländska invandrare på 1840-talet. Halloweens ursprung kan spåras i den uråldriga förkristna keltiska nyårsfesten Samhain, som firades 31 oktober som en markering att sommaren var slut och vintern började. Samhain betraktades som en gränsöverskridande natt då de döda antogs återvända till jorden. Därför tändes eldar för att vägleda dem och skrämma bort häxor, som ansågs vara särskilt aktiva denna natt. Även olika naturväsen, som till exempel älvor, menades vara i farten. För att blidka alla sorters väsen som var ute denna natt satte man ut mat och dryck till dem.

    Denna natt ägnade man sig också åt skämt och upptåg, som en markering av övergången till den långa vintern. Utklädda och maskerade gick man från hus till hus och tiggde ihop till ett kalas. Om man inte fick någonting straffades värdfolket genom att man ställde till med upptåg.

    Sägnen om den irrande själen som hade kol i sin rova för att lysa upp vägen
    För att lysa upp mörkret bar man ljusförsedda rovor utskurna till ansikten. De kallades ?Jack o´lanterns? och enligt sägnen föreställde de den irrande själen efter smeden Jack som varit för ond för att komma in i himlen och som inte heller släpptes in i helvetet, eftersom han hade överlistat Djävulen. För att lysa upp sin osaliga vandring på jorden hällde han glödande kol i rovorna

    Mer finns på www.nordiskamuseet.se/makeframeset.asp%3A//www.nordiskamuseet.se/publication.asp%3Fpublicationid%3D3218&Cat=&catName=&publicationid=3218

  • Linda1976

    Vet ni vad Radiocity sa imorse!!! Att i GöteborgsPosten så stod det att Halloween I SVERIGE firas kommande helg, men i USA idag... ÖH???????

  • Trinity78

    Juice: nja, inte riktigt. SVENSKA Alla Helgons Dag och AMERIKANSKA/ENGELSKA Alla Helgons Dag (Halloween/All Hallows Eve) har olika traditioner och har utvecklats olika pga kulturella skillnader. Den första firas i stillhet och den andra med fest och stoj. Vi kan ju inte bara byta ut våra urgamla Allhelgonatraditioner mot de amerikansk/engelska trots att de kommer från samma grund och botten. Då kan vi ju lika gärna flytta julklappsöppnandet till Juldagen också, eftersom de gör så både i Storbritanninen och USA.

    Linda1976: Dumma ignoranta %¤#&@

Svar på tråden Halloween är INTE samma sak som Alla helgons dag! Firas ALLTID 31/10