• BlommyNess12

    18 åring åka på festival?

    Jag frågade igår min lillasyster om hon ville följa med mig på festival nästa sommar, det är då tre månader tills hon fyller 19 år. Hon sa "jamen visst, självklart, vad kul vi ska ha"

    Sen pratar min mamma med mig och säger att hon absolut inte kommer få åka på festival.
    Men vadå, säger jag, hon är ju nästan 19 år då, det får väl hon bestämma själv.
    Men nej, så länge hon bor under hennes tak är det tvärt nej.
     
    Tycker ni det är ok att göra så?
    Jag blev faktiskt upprörd över det och tyckte då att min mamma var lite överdriven, vi skulle ju åka bort, två systrar, i två dagar, alla är vuxna, jag tycker inte det är nån big deal, och jag tycker verkligen inte att hon ska försöka bestämma såna saker?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden 18 åring åka på festival?
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

    Löjligt av eran mamma. Hon är inget småbarn. Hon är myndig och får åka vart hon vill.

  • BlommyNess12

    Jo det tycker jag också, men min syrra blev besviken som fan, och orkar inte tjafsa om det.

  • BängtRagnhild

    Vad löjlig din mamma är i detta fallet... Jag var 17 första gången jag åkte på festival och det var inte med en syster. Hon är ju myndig för gudruns skull!


    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Rhoda Horswunce

    Nej, jag tycker inte att det är ok. När man är 18 måste man få bestämma över sig själv, och dessutom har hon ju dig med sig som kan ta hand om henne om hon skulle dricka sig för full eller något liknande.

  • Rockan

    Klart en 18-åring ska få åka på festival!!!

    Min pappa tog med mig till Roskilde som 16-åring

  • BlommyNess12

    Tack för era svar, ville bara veta om det var jag som tänkte fel, jag har ju bara småbarn inte tonårsbarn!

  • Alcarinque

    Har man fyllt 18 så är man ju myndig med allt vad det innebär så det är ju inte mycket att orda om (när jag var 18 hade jag bott hemifrån i tre år så jag skulle nog aldrig komma på tanken att förbjuda min 18-åriga dotter att åka på festival).


    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Alcarinque
    BlommyNess12 skrev 2010-05-27 15:43:45 följande:
    Tack för era svar, ville bara veta om det var jag som tänkte fel, jag har ju bara småbarn inte tonårsbarn!
    Åh sorry, missade vart tråden låg Jag har inte heller vuxna barn.
    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • BlommyNess12
    Alcarinque skrev 2010-05-27 15:43:51 följande:
    Har man fyllt 18 så är man ju myndig med allt vad det innebär så det är ju inte mycket att orda om (när jag var 18 hade jag bott hemifrån i tre år så jag skulle nog aldrig komma på tanken att förbjuda min 18-åriga dotter att åka på festival).
    Nej, orda och orda om, man även om min syrra skulle åka trots vad min mamma säger, så måste hon ju ändå bo där sen efteråt också.. Och det blir nog inte kul.
  • La Lola

    Jag kan på sätt o vis förstå din mamma.
    Men din lillasyster är trots allt myndig så eran mamma kan inte bestämma.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • BlommyNess12
    La Lola skrev 2010-05-27 15:47:51 följande:
    Jag kan på sätt o vis förstå din mamma. Men din lillasyster är trots allt myndig så eran mamma kan inte bestämma.
    Okej, du får gärna förklara lite för jag har svårt att förstå henne. Kanske beror på att jag bara har små barn och inte kan sätta mig in i hennes sits.
  • La Lola
    BlommyNess12 skrev 2010-05-27 15:53:15 följande:
    Okej, du får gärna förklara lite för jag har svårt att förstå henne. Kanske beror på att jag bara har små barn och inte kan sätta mig in i hennes sits.
    Vad har hon för bild av festivaler?
    Fylla, sex o droger kanske? På ett sånt ställe skulle inte jag heller vilja att mitt barn befann sig, även om barnet är 18 år.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • BlommyNess12
    La Lola skrev 2010-05-27 15:54:37 följande:
    Vad har hon för bild av festivaler? Fylla, sex o droger kanske? På ett sånt ställe skulle inte jag heller vilja att mitt barn befann sig, även om barnet är 18 år.
    Okej, i get your point!
  • Purpurbräcka
    BlommyNess12 skrev 2010-05-27 15:53:15 följande:
    Okej, du får gärna förklara lite för jag har svårt att förstå henne. Kanske beror på att jag bara har små barn och inte kan sätta mig in i hennes sits.
    Om din syster har för vana att supa skallen av sig på lördagskvällarna så kan jag förstå att er mamma är orolig, och inte vill att hon ska resa bort och festa i flera dagar. Men hur som helst så är hon ju myndig.

    Själv var jag på Hultsfredsfestivalen när jag var arton tillsammans med min lillasyster och våra präktiga och (i stort sett) nyktra vänner. Det gick utmärkt, så när som på en reva på tältet!
  • Rockan
    BlommyNess12 skrev 2010-05-27 15:43:45 följande:
    Tack för era svar, ville bara veta om det var jag som tänkte fel, jag har ju bara småbarn inte tonårsbarn!
    Jag har också bara småbarn, men ganska mycket festivalvana & jag skulle inte ha något emot om mitt barn vill åka när hon är 18, förutsatt att jag lyckats i mina föresatser att lära henne ta hand om sig själv då
  • Cecese

    Nu har jag inte så stora barn men min äldsta blir 12 år i höst så det är ju inte jättelänge kvar tills hon är i den åldern samt att jag bara är 30 år (nästan 31) så jag kan sätta mej in i hur det var när jag var i den åldern och jag tycker det är helt ok att fara på festival då. Hon är ju myndig så din mamma är lite väl överbeskyddande. Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år och då rände jag på precis som jag ville....


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • EttLångtOchJolligtNamn

    Mamman kan inte stoppa henne på något sätt eftersom hon är myndig så kör på bara.

  • NoKnock Angleton

    Jag kan förstå att hon är orolig, men det är ändå inte ok det din mamma gör. Klart som 17 att hon ska få åka med på festival. JAg var 15 när jag var på min första och då struntade jag blankt i vad tanten sa. Din syrra är ju för 17 myndig!

  • Menhir

    Dottern fyller 18 i sommar och ska åka på Arvikafestivalen med en kompis. Förra året var hon förresten i Berlin med en kompis flera dagar.

    Den som själv varit på festivaler vet att det händer saker och visst är det lite nervöst.

    Hälsa er mamma att en förälders uppgift är att förbereda barnen för vuxenlivet och att göra dem redo att  möta och hantera svårigheterna som dyker upp. I det perspektivet blri det bara en nyttig erfarenhet att åka iväg, en lärdomsresa rentutav!

    Att man som mamma ändå sitter hemma och oroar sig är en annan femma...

  • Punkster

    Jag åkte på Hultsfred första gången när jag var 15. Visserligen så bor mina föräldrar bara ett par mil bort och jag åkte hem och sov på natten. Men det var inga problem.

    Antagligen är det väl så att mamma har en stereotyp och fördomsfull bild av festivaler. Visst är det fylla och så på festivaler, men inte mer än på krogen en vanlig fredagskväll. Tycker mamma det är ok att 18-åriga dottern går på krogen? I så fall ser jag inte problemet. Dessutom är ju dottern faktiskt myndig och får åka på festival hur mycket hon vill. Det är väl klart att mamma är orolig, men om du som äldre syskon dessutom är med och om mamma litar på dig så borde det väl vara lugnt. Nån gån så måste man ju som förälder släppa taget.

Svar på tråden 18 åring åka på festival?