Forum Ekonomi - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Min lön som undersköterska är hemsk!

Tis 1 jun 2010 15:29 Läst 107703 gånger Totalt 437 svar
    Tis 1 jun 2010 15:29

Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

Hos Prisjakt jämför du pris på lego!
  • Ons 9 jan 2013 15:02 #421

Att löneutvecklingen är dålig som outbildad är varken konstigt eller något nytt. Många som gnäller har haft samma jobb i 20 år och är livrädda för förändring. Det trots att byte av arbetsgivare är det bästa sättet att få upp lönen oavsett vilken utbildning du har.

Har du 23000:- i grundlön med enbart gymnasieutbildning i tärande sektor ska du vara nöjd. Hur hårt arbetet sliter på kroppen är sällan en lönefråga, det lärde jag mig som betongarbetare. Det jobbet sög hårt med en maxlön efter många år på 22000:-/mån

Att få 24500:-/mån efter 4.5 år på uni skulle jag dock anse som en smärre katastrof om det inte gäller det första året.

• Ons 9 jan 2013 15:14 #422

Det låter rimligt i mina öron? Då menar jag inte hur arbetet värderas utan i förhållande till vad undersköterskor brukar tjäna. Jämfört med mitt landsting skulle jag säga att du fått en bra lön, i nivå med sjuksköterskornas ingångslöner.

Annat innehåll

• Anonym (usk sthlm)
    Visa endast
    Ons 9 jan 2013 17:00 #423

Jag tycker inte din lön är usel eller för låg om du inte har någon erfarenhet utan enbart utbildning.
    själv har jag jobbat i 14 år som uska och har ett antal special utbildningar inom vissa områden som jag genomfört under dessa år. Jag har en lön på 24800 och mina kollegor ligger i snitt runt 22-25000.
    Jobbar inom äldreomsorgen.

• Ons 9 jan 2013 17:01 #424

Grattis, har en barnskötarkollega, 40+, som just kommit upp i 19000 efter fem år i yrket. 

• Lisaa8­7
    Visa endast
    Ons 9 jan 2013 17:09 #425

Började jobba som ssk för 1 år sedan och fick 20900 i ingångslön vilket är alldeles för lite. Löneutveckling för ssk är väldigt dålig. Undersköterskor har bättre löneutveckling, troligtvis eftersom de har ett starkare fack?
    2012 fick sjuksköterskorna på min avdelning 400 kr i löneförhöjning (i genomsnitt) och undersköterskorna fick 800 kr i genomsnitt. Tycker det borde varit tvärtom med tanke på utbildningens längd och ansvaret man har.

• Scream­2
    Visa endast
    Ons 9 jan 2013 19:51 #426
    Annie 934 skrev 2013-01-09 13:42:58 följande:
    Vi ligger inte rätt i lön som undersköterskor! Det är ett lågavlönat jobb och definitivt underskattat yrke. Att ni ligger lågt i lön som sjuksköterskor är för att jag tror att undersköterska lönen och sjuksköterska lönen går lite hand i hand. Fattar inte alls hur du kan säga att vi USK'or ligger rätt i lön om man kollar på andra jobb och jämför lönestatistiken. USK lönen har legat ganska stilla i många många år.. Min mor jobbar som USK sedan hon va 18-19år nu jobbar hon på sjukhuset o har massa delegeringar eftersom den gamla utbildningen inkluderade det mesta av vad en SSK får lov att göra idag. Idag är min mamma 54år och har en lön där hon jobbar natt på sjukhuset 100% och får ut runt 19000 efter skatt. Det kallar jag INTE för en bra lön och definitivt inte rätt lön!!

Det är väl din mammas grundlön som är intressant? Hur många nattpass på 4 veckor är 100% inom kommunals avtal?

Och vem är ansvarig för hennes delegeringar? 
  • Ons 9 jan 2013 22:17 #427

Är du inte nöjd med din lön så byt arbetsgivare eller välj ett annat yrke.

• Ons 11 sep 2013 01:38 #428

Både undersköterskor och sjuksköterskor är på tok för underbetalad tyvärr.

Din lön är relativt bra med tanke på att du är nyutbildad och inte har så stor erfarenhet. Självklart ska åldern väga in till viss del, men det viktigaste är ju inte hur gammal man är utan hur pass duktig man är och hur mycket man kan, lite viktigare.

Jag har jobbar inom området i 7 år och varit utbildad i 2 år nu. Har en lön på dryg 23 vilket är extremt bra, men den lönen har jag fått kämpa hårt för.

Få lite mera erfarenhet och var hård på lönesamtalen sedan så ska du se att du får upp lönen en del.

Ska säga också att en vän till mig som var nyutbildad sjuksköterska, hon hade heller knappt någon erfarenhet, hennes lön låg på 20, så var nöjd med din 19 just nu.

Men lycka till! :)

• Anonym (Försk­ollära­re)
    Visa endast
    Ons 11 sep 2013 06:21 #429

Ja det ät dåligt MEN med tanke på att SJUKsköterskor med HÖGSKOLEUTBILDNING inte har en ingångslön som ligger särskilt mycket högre är det inte konstigt! Ska UNDERsköterskors ( och Barnskötare) löner upp måste de HÖGSKOLEUTBILDADE inom de sk kvinnoyrkena löner höjas rejält först ! ( sjuksköterskor , förskollärare tex) det måste könlösa sig att vidareutbilda sig o ta studielån, som det ser ut idag är det knappt lönt. TS skriver att kollegorna USK har 22-23000, själv är jag förskollärare med 15 års erfarenhet o tjänar 23000 ,

• Anonym (.)
    Visa endast
    Ons 11 sep 2013 17:36 #430

Nyutbildad? Om du tror att du kan utbilda dig till undersköterska så är du blåst. Underksöterska ÄR en anställningsform!

• Anonym (nja)
    Visa endast
    Tor 12 sep 2013 06:34 #431

Ser att TS är från 2010 och då var det en ok lön som nyutbildad m erfarenhet men idag är det en VÄLDIGT låg lön som utbildad usk med eerfarenhet. Inlägg ovan Jaj du läser omvårdnadnadsprogrammet och anställs som usk Vart vill du komma, hhar drt med TS fråga att göra?

• Lör 7 dec 2013 18:11 #432

hej, allihopa jag har ett så ganska stort problem med  min lärare!

Jag är en studerande undersköterska under andra terminen. Jag har gjort ett medicin prov,  jag blev underkänt så jag gjorde ett omprov på tre frågor i samma prov. Den frågan vi inte kom överens om var:

frågan: Vad du ska tänka på när du ger olika läkemedelsformar?

Mitt svar: Man tittar på datumetet på läkemedelet, hur många tabletter man ska ge, man ska ge medicinen till den exakta receptet som där är skriven till..

Jag svarade exakt så som jag skrev i mitt svar och hon sa att det var rätt men sen sa hon att jag glömde att man ska ge tabletten med vatten. Och därför att hon inte ska ge mig godkänt.  Jag blev väldigt upprörd för att jag tycker om man ska ge en person en tablett är det obligatoriskt att ge det med vatten och att hon överdrev. Men vad tycker ni om saken?!

Skriv erat svar så fort som möjligt!!!

• Anonym (Suck)
    Visa endast
    Sön 8 dec 2013 10:46 #433
    Studentpappa skrev 2013-01-09 15:02:16 följande:
    Att få 24500:-/mån efter 4.5 år på uni skulle jag dock anse som en smärre katastrof om det inte gäller det första året.
    Jag pluggade 4,5 år. Efter två år i arbetslivet ligger jag på 23 500. Inte katastrof men trist och "pinsamt".
  • Fre 3 okt 09:32 #434

Hej ,

Jag går på dikaktus gymnasiet och valde barn och fritids linge . Men jag är osäkert . Vilken yrke är bättre undersköterska eller barnskötare ?

• Fre 3 okt 09:43 #435
    Anonym skrev 2010-06-02 19:03:38 följande:

Jasså gör det?

Nej det gör det inte.

Jag jobbar som usk:a på niva(neurointensiven) och där behövs all kunskap man läser om. Jag har även jobbat inom äldreomsorgen i tio år, och nej, jag anser att en usk utbildning är nödvändig där. Tycker det är dags att återinföra vårdbiträdes utbildningarna.
  • Fre 3 okt 09:44 #436
    Modgun skrev 2014-10-03 09:43:39 följande:

Nej det gör det inte.

Jag jobbar som usk:a på niva(neurointensiven) och där behövs all kunskap man läser om. Jag har även jobbat inom äldreomsorgen i tio år, och nej, jag anser att en usk utbildning inte är nödvändig där. Tycker det är dags att återinföra vårdbiträdes utbildningarna.

• Fre 3 okt 09:58 #437

Min sambo jobbar natt som undersköterska. Hon kör runt i sthlms innerstad till gamlingar som behöver hjälp. Hon har ju obekväm arbetstid och så. ca 15 års erfarenhet. Ligger runt 27000 tror jag. Vart i landet bor du?