• Slagsm­ålsklu­bben
    Äldre 3 Jun 00:37
    18507 visningar
    54 svar
    54
    18507

    Tror ni att det finns själsfränder?

    Det sägs ju, att det finns själsfränder, och att det finns någon för alla. Vad tror ni om det? Tror ni att, om två personer är menade för varandra, kan gälla både i kärleksavseende och vänskap, att ödet för dessa två samman? Alltså, om det är så att två personer är menade för varandra, så även om de tappar kontakten av någon anledning ett tag, kanske år, så kommer de att mötas igen, någongång. Finna varandra återigen.

    Så, vad tror ni om detta?
    Finns det själsfränder eller inte?


    Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
  • Svar på tråden Tror ni att det finns själsfränder?
  • psykfa­ll13
    Äldre 9 Nov 11:16
    #21

    Är det meningen att jag ska hitta min själsfrände och att den ska hitta mej, så kommer vi att träffas nånstans i världen nån gång. Glad


    Överlever <3
  • Äldre 9 Nov 11:32
    #22

    Nej, jag tror inte att det finns själsfränder eller tvillingsjälar på det "magiska" sättet, alltså att man skulle vara två halvor som återförenas.
    Däremot finns det förstås ett (stort) antal människor över hela världen som är mer eller mindre, kanske rent av häpnadsväckande, lika oss själva i reaktioner, värderingar etc etc. Men det är inte alls säkert att det är just de man "klickar" bäst med, det kan istället vara den som snarare är vår motsats på vissa, centrala punkter.

    Det här med självfrände och tvillingsjäl är ofta resultat av ett önsketänkande, tror jag. Man ser det man vill se och blundar för annat. Men brukar säga om förälskelse att kännetcknande är att man tror att den första är den sista och att den sista är den första ... Samma typ av rätt njutningsfullt självbedrägeri.

  • lillan­gel
    Äldre 9 Nov 15:21
    #23
    Ppetra skrev 2010-11-09 11:32:35 följande:
    Nej, jag tror inte att det finns själsfränder eller tvillingsjälar på det "magiska" sättet, alltså att man skulle vara två halvor som återförenas.
    Däremot finns det förstås ett (stort) antal människor över hela världen som är mer eller mindre, kanske rent av häpnadsväckande, lika oss själva i reaktioner, värderingar etc etc. Men det är inte alls säkert att det är just de man "klickar" bäst med, det kan istället vara den som snarare är vår motsats på vissa, centrala punkter.

    Det här med självfrände och tvillingsjäl är ofta resultat av ett önsketänkande, tror jag. Man ser det man vill se och blundar för annat. Men brukar säga om förälskelse att kännetcknande är att man tror att den första är den sista och att den sista är den första ... Samma typ av rätt njutningsfullt självbedrägeri.
    Gud va trist inlägg måste jag säga,lät dystert
  • Äldre 9 Nov 19:56
    #24
    lillangel skrev 2010-11-09 15:21:23 följande:
    Gud va trist inlägg måste jag säga,lät dystert
    Nej knappast. Jag tycker nog snarare att det skulle vara väldigt dystert om allt gick ut på att hitta självfränder, kanske t.o.m. bara en enda. Att knyta an och gilla är något mycket mer än så.
  • lillan­gel
    Äldre 9 Nov 20:21
    #25
    Ppetra skrev 2010-11-09 19:56:35 följande:
    Nej knappast. Jag tycker nog snarare att det skulle vara väldigt dystert om allt gick ut på att hitta självfränder, kanske t.o.m. bara en enda. Att knyta an och gilla är något mycket mer än så.
    men vi pratar ju inte om att allt går ut på att hitta den ,utan att de finns själsfränder.
  • ViceGu­y
    Äldre 11 Nov 20:25
    #26
    lillangel skrev 2010-11-09 20:21:59 följande:
    men vi pratar ju inte om att allt går ut på att hitta den ,utan att de finns själsfränder.
    Om de existerar, borde väl livet i allra högsta grad gå ut på att hitta dom?

    Om jag visste att jag hade en själsfrände så skulle iaf jag se mitt liv som ett misslyckande om jag dog utan att ha träffat henne.

    Jag nöjer mig istället med att det finns människor som kan liknas vid själsfränder och dessa är betydligt lättare att finna.

    Varför skulle själsfränder existera ens? Går emot all logik.
    There are more stars in the universe, then there are grains of sands in all of the beaches in the whole world.
  • lillan­gel
    Äldre 11 Nov 21:18
    #27
    ViceGuy skrev 2010-11-11 20:25:29 följande:
    Om de existerar, borde väl livet i allra högsta grad gå ut på att hitta dom?

    Om jag visste att jag hade en själsfrände så skulle iaf jag se mitt liv som ett misslyckande om jag dog utan att ha träffat henne.

    Jag nöjer mig istället med att det finns människor som kan liknas vid själsfränder och dessa är betydligt lättare att finna.

    Varför skulle själsfränder existera ens? Går emot all logik.
    när vi pratar existerar så menas de inte att ALLA har utan att de FINNS  vissa som har själsfrender...
  • Äldre 13 Nov 16:13
    #28

    Om vi pratar självsfränder i den metafysiska betydelse som TS tycks referera till, så kan jag inte se något annat rationellt svar än att sådana naturligtvis inte existerar. Det är struntprat och nonsens (jag orkar inte ens linda in det)!

  • Fru KM
    Äldre 13 Nov 17:19
    #29

    Ja det tror jag absolut. Lever med min nu. Gift sedan 2 år och tillsammans i 6 år. Träffades på ett sett som får mig att tro på själsfränder. Trodde inte på det innan

  • lillan­gel
    Äldre 14 Nov 13:06
    #30
    Fru KM skrev 2010-11-13 17:19:21 följande:
    Ja det tror jag absolut. Lever med min nu. Gift sedan 2 år och tillsammans i 6 år. Träffades på ett sett som får mig att tro på själsfränder. Trodde inte på det innan
Svar på tråden Tror ni att det finns själsfränder?