• Hexx

    Invandrare- tycker ni det är rasistiskt att sjunga nationalsången?

    Nu får vi ju inte sjunga nationalsången på skolavslutningarna längre, eftersom det anses rasistiskt. Jag undrar varifrån detta kommer?
    Tycker ni invandrare verkligen att det är rasistiskt eller förnedrande att sjunga sveriges nationalsång?

  • Svar på tråden Invandrare- tycker ni det är rasistiskt att sjunga nationalsången?
  • datub
    Hexx skrev 2010-06-06 21:13:27 följande:
    Nu får vi ju inte sjunga nationalsången på skolavslutningarna längre, eftersom det anses rasistiskt. Jag undrar varifrån detta kommer?  SKIT SNACK, HUR KAN DU VETA DETTA ?
    Tycker ni invandrare verkligen att det är rasistiskt eller förnedrande att sjunga sveriges nationalsång?
    VEM /VILKA HA PÅSTÅD DETTA, DET ÄR VÄL DITT EGET FANTASI.
     DU BASERAR DITT FORUM  PÅ ETT PÅSTÅENDE, EN SKITSNACK.
    SEDAN BYGGER DU DIN VERSEL PÅ DITT PÅSTÅENDE,
    OCH TILL SIST,DRAR SLUTSATSEN,VARFÖR DET ÄR SÅ ?
  • Hexx
    datub skrev 2010-06-06 21:25:50 följande:
     DU BASERAR DITT FORUM  PÅ ETT PÅSTÅENDE, EN SKITSNACK.
    SEDAN BYGGER DU DIN VERSEL PÅ DITT PÅSTÅENDE,
    OCH TILL SIST,DRAR SLUTSATSEN,VARFÖR DET ÄR SÅ ?
    Va? Varför skriker du? Och vad menar du?
  • datub
    Hexx skrev 2010-06-06 21:29:24 följande:
    Va? Varför skriker du? Och vad menar du?
    Det var precis det som du läste,
    Det var ingen som har skrikit,  Radion är lite för högt hemma hos dig.
    Ditt påstående är lite för löjligt,

    Föresten;
    Tv n , visade andra bilder idag den 6e Juni. Du verkade ha missat ,men det går att se på SV T player.
  • Veladis
    Hexx skrev 2010-06-06 21:13:27 följande:
    Nu får vi ju inte sjunga nationalsången på skolavslutningarna längre, eftersom det anses rasistiskt. Jag undrar varifrån detta kommer?
    Tycker ni invandrare verkligen att det är rasistiskt eller förnedrande att sjunga sveriges nationalsång?
    Det finns inget förbud att sjunga nationalsången på skolavslutningen, det är upp till varje skola att bestämma sångprogrammet lokalt. Jag förstår inte riktigt relevansen med att sjunga den på skolavslutningar öht, dock.
  • datub
    Veladis skrev 2010-06-07 18:54:33 följande:
    Det finns inget förbud att sjunga nationalsången på skolavslutningen, det är upp till varje skola att bestämma sångprogrammet lokalt. Jag förstår inte riktigt relevansen med att sjunga den på skolavslutningar öht, dock.
    Jag håller med dig. Ts verkar vara på andra språr och baktankar.
  • kutiom

    Ok, jag tolkar det som att ni inte anser att det är ok att sjunga nationalsången på skolavslutningarna vilket jag anser är tragiskt. Tycker ni även att det är ok att man numera inte hissar vår svenska flagga då? Läste så sent som idag i Göteborgs Posten att man numera inte heller sjunger "Den blomstertid nu kommer..." och att det är tabu att ha skolavslutningen i kyrkan. Varför?

  • aLttjolajban
    kutiom skrev 2010-06-08 11:18:00 följande:
    Ok, jag tolkar det som att ni inte anser att det är ok att sjunga nationalsången på skolavslutningarna vilket jag anser är tragiskt. Tycker ni även att det är ok att man numera inte hissar vår svenska flagga då? Läste så sent som idag i Göteborgs Posten att man numera inte heller sjunger "Den blomstertid nu kommer..." och att det är tabu att ha skolavslutningen i kyrkan. Varför?
    det var bra frågor !skamligt att vi inte får fira att vi svenskar är svenskar !sjunga våra fina svenska visor/sånger.

    det går snart åt skogen i detta land.
  • Veladis
    kutiom skrev 2010-06-08 11:18:00 följande:
    Ok, jag tolkar det som att ni inte anser att det är ok att sjunga nationalsången på skolavslutningarna vilket jag anser är tragiskt. Tycker ni även att det är ok att man numera inte hissar vår svenska flagga då? Läste så sent som idag i Göteborgs Posten att man numera inte heller sjunger "Den blomstertid nu kommer..." och att det är tabu att ha skolavslutningen i kyrkan. Varför?
    Hur tolkar du då?

    Jag tycker det är helt OK att sjunga nationalsången på avslutning, om det nu är en del av programmet. Jag ser bara inte riktigt syftet med det, kanske för att jag aldrig stött på den traditionen. Det är mer en lokal tradition i den mån det existerar, inte en allomfattande nationell sådan. Vanligare är väl att man sjunger den på nationaldagen. Men, det står var och en fritt att sjunga den när det passar. Högtidsdagar, sportevenemang, osv. I någon slags rasistisk demonstration skulle det dock förmodligen räknas som olämpligt.

    Att man numer inte hissar svenska flaggan vaddå?
    Vilka är "man" och när hissar man inte längre? Mig veterligen hissar de som har flagga och flaggstång ofta flaggan på allmäna flaggdagar och bemärklsedagar, men det kanske är så att moderna människor i villa idag hellre investerar i en studsmatta  i trädgården än en flaggstång? Det torde väl i så fall skyllas på barnen och inte på invandrarna i så fall.

    Skolavslutning i kyrkan är en förlegat tradition som hänger ihop med när kyrka och stat hörde samman och skolan i princip var läsning, skrivning, räkning och kristendomskunskap. Idag är skolan skild från staten och ska vara konfessionsfri. Det rimmar helt enkelt illa med skolavslutning i kyrkan. Det har att göra med demokrati och religionsfrihet (vilket även är frihet från religion), inte med inblandning av andra religioner.
Svar på tråden Invandrare- tycker ni det är rasistiskt att sjunga nationalsången?