Inlägg från: KorElleBelle |Visa alla inlägg
  • KorElleBelle

    Vad är värdegrund i förskolan???

    skolnet.skolverket.se/pdf/lpfo.pdf

    Här är hela förskolans läroplan och här kan du läsa om värdegrunden:
    skolnet.skolverket.se/pdf/lpfo.pdf

    Ska du intervjua barnen eller ska du granska hur förskolans personal arbetar utifrån värdegrunden? Hur personalen bemöter barnen, arbetar med jämnlikhet och hur man följer riktlinjerna som finns?

    Gjorde ett arbete om jämlikhet i förskolan när jag gick min utbildning. Intervjuade då barnen genom att ha utklippta dockor, en man och en kvinna, och utklippta bilder på saker som finns i vardagen. Barnen fick till uppgift att fördela bilderna mellan klippdockorna. Sakerna var bil, dator, spis, dammsugare osv.
    Sedan pratade vi om det hela och barnen fick berätta om varför sakerna just fick den placeringen.
    Sedan observerade jag under en 2 veckors period personalen på avdelningen om hur de bemötte pojkar respektive flickor i olika situationer. Kroppspråk, röstläge osv.
    Fick väldigt överraskande resultat som jag sedan delgav personalen på ett personalmöte.

    Bara som ett exempel över hur man kan jobba med det. Liknande kan man göra runt kulturella skillnader i mångkulturella grupper bl.a

  • KorElleBelle

    Förstår inte riktigt? Värdegrund handlar ju om människors lika värde, demokratiska värden alltså.
    Värdegrunden ska genomsyra verksamheten i sin helhet och det handlar ytterst om relationer mellan människor och om hur vi behandlar varandra som barn, unga och vuxna.

    Alltså människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som förskolan/skolan skall gestalta och förmedla.

    Dina frågor tycker jag handlar mer om barnens känslor och känsloyttringar fast kanske kunde du spegla det genom ett etiskt och moraliskt frågeställande.

    Vet inte riktigt hur du ska sammanställa det ur ett värdegrundsperspektiv dock.

    Fast jag har väl missuppfattat dina intentioner helt och då ber jag om ursäkt för mitt misstag .

    Hoppas du kan få mer hjälp av någon annan!

Svar på tråden Vad är värdegrund i förskolan???