• maria81

    Sonen om nyss fyllt 8 år fick köpa energidryck på ica! *arg*

    Jag vet att det inte finns någon lag som säger att man måste vara en viss ålder för att köpa energidryck, men nånstans i kassörskans huvud måste det väl ändå finnas nån liten hjärncell som säger " nej jag borde nog inte sälja energidryck till en sån liten kille"
    Eller?

    Behöver jag säga att det tog en himlans lång tid att få sonen i säng den kvällen?!!!


    mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Svar på tråden Sonen om nyss fyllt 8 år fick köpa energidryck på ica! *arg*
  • Orion87

    jag jobbar i affär och det var en man här från tobakstillsynen och informerade angående detta. det är ingen lag att man måste vara 15, men många butiker har valt att sätta gräns ändå. så någon lag finns det inte. det trodde jag med först!

  • Orion87
    Orion87 skrev 2010-06-07 13:27:32 följande:
    jag jobbar i affär och det var en man här från tobakstillsynen och informerade angående detta. det är ingen lag att man måste vara 15, men många butiker har valt att sätta gräns ändå. så någon lag finns det inte. det trodde jag med först!
    oj läste det som att du trodde det FANNS en lag. hehe.
  • maria81

    Jag tycker bara att man ska använda sitt sunda förnuft när det ändå är en diskussion om detta och kanske låta bli att sälja det till små barn...


    mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • sverker11
    maria81 skrev 2010-06-07 13:25:17 följande:
    Jag vet att det inte finns någon lag som säger att man måste vara en viss ålder för att köpa energidryck, men nånstans i kassörskans huvud måste det väl ändå finnas nån liten hjärncell som säger " nej jag borde nog inte sälja energidryck till en sån liten kille"
    Eller?
    Eller så kanske kassörskan (felaktigt) trodde att barn var föräldrarnas ansvar. Hon visste nog inte att det ingick i hennes jobb att uppfostra andras barn och bestämma vad de får och inte får äta eller dricka.
  • La Lola
    sverker11 skrev 2010-06-11 19:03:42 följande:
    Eller så kanske kassörskan (felaktigt) trodde att barn var föräldrarnas ansvar. Hon visste nog inte att det ingick i hennes jobb att uppfostra andras barn och bestämma vad de får och inte får äta eller dricka.
    Drömmer
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • solskina
    sverker11 skrev 2010-06-11 19:03:42 följande:
    Eller så kanske kassörskan (felaktigt) trodde att barn var föräldrarnas ansvar. Hon visste nog inte att det ingick i hennes jobb att uppfostra andras barn och bestämma vad de får och inte får äta eller dricka.
    exakt så tänkte jag med.

    Min 8åring vet mycket väl att energi dryck är något som vuxna dricker  lika som ÖL.
  • Hugful80
    maria81 skrev 2010-06-09 23:43:28 följande:
    Jag tycker bara att man ska använda sitt sunda förnuft när det ändå är en diskussion om detta och kanske låta bli att sälja det till små barn...
    mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
    Varför?

    Ska hon använda sitt sunda förnuft och inte sälja Mums-Mums till tjockisar också? Eller cigaretter till nån som hostar?

    Nej, det tycker jag inte. Så länge det inte finns någon lag eller bland ICA's regler att inte sälja energidrycker till barn under 15 år så ligger det på förälderns ansvar att se till att de inte dricker sånt.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Selfish Geene

    Jag tycker att det är helt ok att det fortfarande är föräldrarnas ansvar att deras åttaåringar inte köper olämpliga saker vid olämpliga tidpunkter.

    Ska de neka 10-åringar att köpa godis på tisdagar också??

  • ashera
    sverker11 skrev 2010-06-11 19:03:42 följande:
    Eller så kanske kassörskan (felaktigt) trodde att barn var föräldrarnas ansvar. Hon visste nog inte att det ingick i hennes jobb att uppfostra andras barn och bestämma vad de får och inte får äta eller dricka.
    Dessutom kan hon ju inte veta att personen som handlar ska dricka den.
  • Rakad Apa

    Tycker att det är lämpligt med en 15 årsgräns. Föräldrar kan ju inte hålla koll på sina barn 24/7. Men visst, de har ju störst ansvar och bör berätta att energidrycker är för "vuxna".

Svar på tråden Sonen om nyss fyllt 8 år fick köpa energidryck på ica! *arg*