• Äldre 7 Jun 16:23
    29357 visningar
    38 svar
    38
    29357

    Vad göra åt jobbiga myggbett?

    Dottern har ganska ont av myggen och när hon får bett så brukar det bli minst i storlek av en 5-kronna. Jag brukar smörja med xylocain, men finns det nåt annat man kan ta mot det, eller är det recept som gäller då?
    Just nu ser hon hemsk ut eftersom hon har ett bett precis vid ögat som svullnat ordentligt och det verkar inte ha slutat svullna än utan blir värre och värre.

    Såhär såg det ut idag på morgonen (klickbara bilder)
    DSC_0493.JPG

    och i em
    DSC_0495.JPG

    Nu ser det om möjligt ännu värre ut, hon kan knappt öppna ögat längre


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Vad göra åt jobbiga myggbett?
  • Äldre 7 Jun 16:39
    #2
    kråkanbråkan skrev 2010-06-07 16:24:49 följande:
    de brukar vara dom första myggbetten som man kan reagera kraftigt på, blir de inte bättre sen när hon fått ett gäng?
    Förra året blev det aldrig bättre utan alla myggbett hon fick svullnade ordentligt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 7 Jun 17:47
    #6

    Tog en sväng till apoteket och visade upp henne
    De tyckte hon skulle ta en halv tablett clarityn och om det inte var bättre tills imorgon skulle vi låta en läkare titta på det


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 08:14
    #8
    maddeemma skrev 2010-06-08 07:51:07 följande:
    så där blir min dotters myggbett också. Hon svullnar upp i halva ansiktet.
    Var till läkare och fick Tavegyl på recept eftersom hon är överkänslig mot myggbett.
    Väntar på att vc ska ringa upp så vi får se om vi kan få en tid där. Idag kan hon inte öppna ögat alls
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 11:52
    #13
    SaramedM skrev 2010-06-08 11:02:43 följande:
    oj!
    M´s myggbett svullnar visserligen upp men så där illa har det nog aldrig varit
    Eller så har hon haft tur och aldrig fått vid ögat
    Nej, det handlar säkert om var de sätter sig också
    Ellas svullnar också rejält jämt, men det märks ju så mycket mer vid ögat.

    Det jag funderar på är hur det skulle kunna bli om hon får ett t.ex på halsen som svullnar ordentligt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 12:36
    #16
    maddeemma skrev 2010-06-08 12:08:10 följande:
    Enligt min BVC sköterska ska det inte påverka andningen.
    Ok, då gör det förhoppningsvis inte det
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 12:37
    #17
    SaramedM skrev 2010-06-08 12:34:10 följande:
    Har ni varit hos läkaren? annars tycker jag ni ska fråga om det
    Ska dit kl 14 idag så jag ska a det (om det nu är nån läkare jag förstår när jag pratar med)
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 12:38
    #18
    3 barns mor skrev 2010-06-08 10:57:33 följande:
    Mildison Lipid finns den är från 2 år
    Tack för tipset!
    Men det är en kortisonkräm va? Kan ju använda den överallt såklart, men inte i ansiktet skulle jag tro
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 12:43
    #20
    SaramedM skrev 2010-06-08 12:39:19 följande:
    Hoppas på det
    INser attjag nog borde fråga någon läkare om Mariannes myggbett också men jag har så förbaksat mycket på den där "att göra listan"
    Ja, den där "att göra listan" tar liksom aldrig slut. Har med flera saker som bored kollas med läkare och diverse andra saker som måste göras, men just nu orkar jag inte
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 13:15
    #22
    SanTan skrev 2010-06-08 12:51:05 följande:
    Får man inte ha kortison i ansiktet?
    Jag brukar ibland smörja min dotter på kinden med Hydrokortison då hon får eksem på kinderna ibland...  Är det farigt?

    Lite of topic men jag blev fundersam!

    För att svara på frågan om myggbett. Jag gav min stora tjej lite Aerius i går kväll då hon hade ett myggbett på vardera fot som svullnat rejält (hon kunde inte använda sina vanliga gympadojjer utan gick i gummistövlar!) och kliade! Aerius är allergimedecin som finns på recept som hennes lillasyster får för sin allergi.
    Jag vet inte om det hjälpte men det kändes bra med allergi-medecin som även lindrar klådan i alla fall....Hon sov gott i natt och hon sa att det inte hade kliat i alla fall....
    Jo, man kanske får ha den i ansiktet, men kanske inte just runt ögonen
    Jag brukar smörja dotterns myggbett med xylocainsalva, men den skulle jag inte ta runt ögonen i alla fall
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 14:25
    #24

    Har varit hos läkaren nu, det gick fort
    Fick tavegyl till henne.
    Frågade även ang. detta om hon skulle bli stucken på halsen (vilket inte är så troligt kanske eftersom det inte är ofta myggen sticker där) men i så fall så skulle man söka hjälp akut eftersom det kunde vara farligt om det svullnade där


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 15:27
    #28
    3 barns mor skrev 2010-06-08 15:25:12 följande:
    apoteket rekommenderade den till dottern i höstas och det va en bit från ögat.
    Ok, bara nåt ja har fått för mig alltså
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Vad göra åt jobbiga myggbett?