• valpma­tte
    Äldre 7 Jun 20:48
    34391 visningar
    9 svar
    9
    34391

    Fluffig ugnspannkaka???

    Vet inte om detta är rätt avdelning för detta inlägg men..

    Kan någon hjälpa mig med att få till en fluffig och fin ugnspannkaka??!! Har provat massa olika recept men alla slutar i en ihopsjunken, bränd på ytan och kletig i mitten- skapelse som knappt är ätbar!

    Vad gör jag för fel? Har någon något bra recept plus tips om hur man lyckas få en fin, tjock och fluffig ugnspannkaka?!

  • Svar på tråden Fluffig ugnspannkaka???
  • Äldre 7 Jun 20:50
    #1

    har du den på ganska låg värme, långt ner i ugnen?

  • Kazeer
    Äldre 7 Jun 20:50
    #2

    Om den är bränd på ytan och kletig i mitten ... kan det inte vara så att du har för varm ugn...?

    När jag gör ugnspannkaka/fläskpannkaka, så använder jag mig av följande recept:

    6 dl vetemjöl
    12 dl mjölk
    6 ägg
    salt
    (240 g bacon)

    200-225 grader, ca 40-45 minuter


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • valpma­tte
    Äldre 9 Jun 14:09
    #3

    Vad är ganska låg värme? Har haft den på 200 grader men det kanske är för mycket? Men varför blir den platt? Vad gör jag för fel med den?


     


    Skall prova att sänka värmen och ha den lågt i ugnen, får se om det lyckas bättre då.

  • Äldre 9 Jun 16:17
    #4
    valpmatte skrev 2010-06-09 14:09:10 följande:

    Vad är ganska låg värme? Har haft den på 200 grader men det kanske är för mycket? Men varför blir den platt? Vad gör jag för fel med den?


     


    Skall prova att sänka värmen och ha den lågt i ugnen, får se om det lyckas bättre då.


    Den kanske är förr tung för mycket mjöl och lite ägg. Det är äggen som gör den fluffig.
  • katink­a1
    Äldre 10 Jun 10:09
    #5

    Man kan (men det tar lite längre tid) vispa äggvitan separat och vända ner den sist i smeten och låta bli att röra för mycket efter det. Då blir pannkakan fluffig. Själv är jag för lat för det, så här är det också vanligen lite stampig. Första stegen är dock att vispa äggen innan rejält. Sockerkakan blir ju också bäst om äggen är vispade riktigt luftiga - även om det givetvis inte är samma sak, men angående mjöl och ägg-kombinationen.

  • Storm0­7
    Äldre 10 Jun 10:13
    #6

    Ett hett tips är att låta smeten svälla i minst en halvtimme innan du gräddar den och ha i ett extra ägg. Då brukar den bli fluffig och fin för mig.

  • Äldre 10 Jun 10:15
    #7

    man kan ju fubba med lite bakpulver, typ ½ tsk till 1 liter "deg"

  • Äldre 10 Jun 10:22
    #8

    Här är ett recept som jag provade så sent som igår. Blev bra, Hade den liiiiite längre i ugnen bara. kanske 5-10 minuter extra.

    http://kryddburken.se/2010/04/18/flaskpannkaka-med-12-agg/

    //Linda

  • valpma­tte
    Äldre 12 Jul 00:10
    #9
    Storm07 skrev 2010-06-10 10:13:28 följande:
    Ett hett tips är att låta smeten svälla i minst en halvtimme innan du gräddar den och ha i ett extra ägg. Då brukar den bli fluffig och fin för mig.
    Oj jösses, tack för alla bra tips, detta riktar sig till alla er som skrivit här!

    Det där med vispade äggvitor skall jag prova, och funkar det inte skall jag prova med bakpulver! visste inte att det fanns så många tjockpannkakeexperter därute! Tack alla!
Svar på tråden Fluffig ugnspannkaka???