• Anonym (tusse­n)
    Äldre 10 Jun 11:40
    5157 visningar
    12 svar
    12
    5157

    måste man fixa boende på eget vis, eller kan man få hjälp från exempelvis soc?

    ska nu efter många jobbiga år ta mig ur ett jobbigt förhållande. har under dessa år lyckats få några betalningsanmärkningar o lite som ligger hos inkasso.


    jag är studerande o ska hitta eget boende. kan soc eller ngt annat hjälpa till eller är det upp till mig att hitta ngt själv? kommer jag kunna fixa eget boende med bet anmärkning?


    ngn med erfarenhet?

    vill börja om på nytt och reda upp mitt liv

  • Svar på tråden måste man fixa boende på eget vis, eller kan man få hjälp från exempelvis soc?
  • Anonym (Javis­st)
    Äldre 10 Jun 11:53
    #1

    Du kan få viss hjälp via socialen. Men dem vill ändå att du ska försöka hitta boende själv. 
    Tror det helt beror på vart du bor om du kan få lägenheten trots bet anmärkningar.
    Det hjälper ju om du kan visa på att du aldrig betalat en hyra för sent osv. Hjälper ju också om du kan visa på att du har skött dina räkningar den senaste tiden. Skulle det vara så att du inte skulle hitta någon lägenhet så är det socialens skyldighet att hjälpa dig. Du ska ju inte behöva bo på gatan. Lycka till!

    Ps.För att göra ditt läga lite ljusare kan jag berätta att mina föräldrar fick lägenhet trots bet anmärkningar. Senare fick dem även ta ett ordentligt lån (över miljonen alltså) för att köpa ny bostad. Men dem visade på att dem skött sig under lång tid osv. 

  • Anonym (tusse­n) Trådstartaren
    Äldre 10 Jun 12:01
    #2
    Anonym (Javisst) skrev 2010-06-10 11:53:19 följande:
    Du kan få viss hjälp via socialen. Men dem vill ändå att du ska försöka hitta boende själv. 
    Tror det helt beror på vart du bor om du kan få lägenheten trots bet anmärkningar.
    Det hjälper ju om du kan visa på att du aldrig betalat en hyra för sent osv. Hjälper ju också om du kan visa på att du har skött dina räkningar den senaste tiden. Skulle det vara så att du inte skulle hitta någon lägenhet så är det socialens skyldighet att hjälpa dig. Du ska ju inte behöva bo på gatan. Lycka till!

    Ps.För att göra ditt läga lite ljusare kan jag berätta att mina föräldrar fick lägenhet trots bet anmärkningar. Senare fick dem även ta ett ordentligt lån (över miljonen alltså) för att köpa ny bostad. Men dem visade på att dem skött sig under lång tid osv. 
    tack nu blev jag genast gladare! då är det inte kört med andra ord. tackar!
  • Anonym (soc sekr)
    Äldre 10 Jun 17:50
    #3
    Anonym (Javisst) skrev 2010-06-10 11:53:19 följande:
    Du kan få viss hjälp via socialen. Men dem vill ändå att du ska försöka hitta boende själv. 
    Tror det helt beror på vart du bor om du kan få lägenheten trots bet anmärkningar.
    Det hjälper ju om du kan visa på att du aldrig betalat en hyra för sent osv. Hjälper ju också om du kan visa på att du har skött dina räkningar den senaste tiden. Skulle det vara så att du inte skulle hitta någon lägenhet så är det socialens skyldighet att hjälpa dig. Du ska ju inte behöva bo på gatan. Lycka till!

    Ps.För att göra ditt läga lite ljusare kan jag berätta att mina föräldrar fick lägenhet trots bet anmärkningar. Senare fick dem även ta ett ordentligt lån (över miljonen alltså) för att köpa ny bostad. Men dem visade på att dem skött sig under lång tid osv. 
    Hmm, det där svaret var aningen för optimistiskt i första stycket. Lägenhet får man mycket mycket sällan från Soc och ännu mer sällan som vuxen ensamstående utan barn. Det finns en liten del lägenheter som Soc har tillgång till och de är i princip alltid upptagna. Blir det någon ledig så är det i första hand barnfamiljer som för tillfället är inkvarterade på hotell eller härbärge som får flytta in. Socialen är int eskyldig att ordna någon lägenhet, men det som kan komma ifråga är akutboende som vandrarhem, härbärge eller hotell. Möjligen finns en och annan kommun där det är överflöd av lägenheter men då kan TS själv säkert ordna en lägenhet där då det kanske inte är så nogräknade med betalningsanmärkningar för att de vill hyra ut sina tomma lägenheter.
  • Äldre 10 Jun 18:33
    #4

    Du får själv hitta boende.

    Det kan vara en ide att hitta borgensmän, det kan göra att du kan hyra trots betalningsanmärkningar.

    Om det är hyresskulder då är det mycket svårt att hyra

  • Anonym
    Äldre 10 Jun 18:37
    #5

    studerar du o får csn så komme soc inte hjälp dig...du får leta egen lägenhet och har du anmärkningar så kanskehyrebolaget vll ha en borgenär de har ja o har anmärkningar på mig så de ville ha borgenär.. Sen var de inga problem o hyra

  • Anonym
    Äldre 10 Jun 19:01
    #6

    kan du inte fa studentbostad eller hyra ett privat rum sa lange

  • Anonym (Fråga­)
    Äldre 10 Jun 19:42
    #7
    Anonym skrev 2010-06-10 18:37:26 följande:

    studerar du o får csn så komme soc inte hjälp dig...du får leta egen lägenhet och har du anmärkningar så kanskehyrebolaget vll ha en borgenär de har ja o har anmärkningar på mig så de ville ha borgenär.. Sen var de inga problem o hyra


    Fråga: Varför skulle soc inte hjälpa någon som studerar? Det finns inget sånt villkor i socialtjänstlagen...
  • Anonym
    Äldre 10 Jun 19:48
    #8
    Anonym (Fråga) skrev 2010-06-10 19:42:56 följande:
    Fråga: Varför skulle soc inte hjälpa någon som studerar? Det finns inget sånt villkor i socialtjänstlagen...
    Studerar man så får man ingen hjälp av soc.. Då går man ju på csn o har en inkomst.
  • Anonym (Fråga­)
    Äldre 10 Jun 19:53
    #9
    Anonym skrev 2010-06-10 19:48:37 följande:
    Studerar man så får man ingen hjälp av soc.. Då går man ju på csn o har en inkomst.
    Fast det där stämmer inte riktigt. Det görs alltid en individuell prövning. En student kan mycket väl får ekonomiskt bistånd.
  • Äldre 10 Jun 20:04
    #10
    Anonym (Fråga) skrev 2010-06-10 19:42:56 följande:
    Fråga: Varför skulle soc inte hjälpa någon som studerar? Det finns inget sånt villkor i socialtjänstlagen...
    Den som är frisk förväntas stå till arbetsmarknadens förfogande för att få ekonomisk hjälp.  Det gör inte en student som ju förväntas ägna sin huvudsakliga tid åt studier. Meningen är ju att ekonomisk hjälp ska vara ett sistahandsalternativ för den som aktivt försöker vara ekonomiskt självförsörjande och det gör ju inte en student på kort sikt i alla fall.
    Ganska många studenter har lägre disponibel inkomst än den som får försörjningsstöd (särskilt "vuxna" studenter som skaffat sig fasta utgifter under tidigare arbete) och kan inte få hjälp med komplettering till socialbidragsnivå.
    Annat socialt stöd än ekonomiskt bör vara tillgängligt för studenter.

    Vad gäller bostäder disponerar det sociala här inga lägenheter att dela ut normalt. Lägenheter med socialt kontrakt är väldigt sällsynta och inte till för "normala" människor som förväntas skaffa sig boende själva. Och i storstadsområdena är det inte lätt ens för den som har inkomst och är utan anmärkningar...
  • Äldre 11 Jun 05:20
    #11
    MickeN1973 skrev 2010-06-10 18:33:54 följande:
    Du får själv hitta boende.

    Det kan vara en ide att hitta borgensmän, det kan göra att du kan hyra trots betalningsanmärkningar.

    Om det är hyresskulder då är det mycket svårt att hyra
    Vad är en hyresman? Vad gör en sån?
    Jag är ensamstående mamma och behöver desperat en lägenhet (som jag har sökt i över ett år nu) speciellt som min mamma bad mej flytta ut häromdagen! (Iofs. var hon arg när hon sa det men det ger mej något att gå på - att kunna säga "Jag bor praktiskt taget på gatan, min mamma har slängt ut mej.") 
    Jag har inte blivit godkänd tidigare för jag är ju föräldraledig, har därför inget "fast inkomst" och så har jag ett par betalningsanmärkningar.
    Life sucks >.<
  • Anonym (soc sekr)
    Äldre 11 Jun 07:12
    #12
    Anonym skrev 2010-06-10 19:48:37 följande:
    Studerar man så får man ingen hjälp av soc.. Då går man ju på csn o har en inkomst.
    Men nu var det frågan om boende och den hjälpen blir man inte diskvalificerad från för att man studerar. Ekonomiskt bistånd är en annan fråga.
Svar på tråden måste man fixa boende på eget vis, eller kan man få hjälp från exempelvis soc?