• Latika

    Sova på madrass direkt på golvet - vilken typ/var köpa?

    Funderar på att köpa en vanlig vuxenmadrass som är 105 cm bred och lägga direkt på golvet så att sonen kan sova där istället för i spjälsängen. Undrar dock; ska man köpa en "resårmadrass" eller en "resårbotten"? Hur tjock bör madrassen vara? Vad sover era barn på och var har ni köpt era madrasser?

  • Svar på tråden Sova på madrass direkt på golvet - vilken typ/var köpa?
  • Kajak

    Vanlig madrass duger va?

    Varför vill du att sonen ska sova direkt på golvet?
    Du kanske tänker på att barnet ska inte börja sova på en växasäng/juniosäng?


    Mamma till 4
  • Cia o krabaten

    Vi har köpt 120-sängar till våra när de slutat med spjälsäng.
    Med en resårbotten blir det ju 15cm ovanför marken ungefär, lagom höjd att ramla ner från
    Har bara hänt barnen 2ggr var.

    120 var perfekt för oss för vi behövde kunna ligga bredvid som vuxen en stund elle ribland hela natten.
    Sen när stora blev 3?? så satte vi på benen så hon fick vanlig höjd.
    Sonen blir 2 i augusti så han har fortfarande utan ben. 

  • Latika

    Precis, vill inte ha växasäng, tycker det verkar onödigt och vill kunna ligga bredvid. 
    Men då köper man en sån där hård resårbotten och så lägger man en resårmadrass ovan på det eller hur har ni gjort? 

  • PerG
    Latika skrev 2010-06-12 09:57:17 följande:
    Precis, vill inte ha växasäng, tycker det verkar onödigt och vill kunna ligga bredvid. 
    Men då köper man en sån där hård resårbotten och så lägger man en resårmadrass ovan på det eller hur har ni gjort? 
    Vi har en vuxensäng (105) med resårbotten och bäddmadrass som vi ställt direkt på golvet... Fallhöjden blir ju inte mer än 15-20cm och sonen har bara ramlat ut 3 gånger... Är man nojjig kan man ju lägga ett täcke eller något nedanför sängen isåfall...
  • Cia o krabaten
    Latika skrev 2010-06-12 09:57:17 följande:
    Precis, vill inte ha växasäng, tycker det verkar onödigt och vill kunna ligga bredvid. 
    Men då köper man en sån där hård resårbotten och så lägger man en resårmadrass ovan på det eller hur har ni gjort? 
    Alltså en resårbotten är ju madrass i samma liksom, bara en tunnare bäddmadrass ovanpå.

    I början lade vi en kudde under bäddmadrassen så att det var uppförsbacke om han skulle ramla ur  
  • Latika
    PerG skrev 2010-06-12 10:05:51 följande:
    Vi har en vuxensäng (105) med resårbotten och bäddmadrass som vi ställt direkt på golvet... Fallhöjden blir ju inte mer än 15-20cm och sonen har bara ramlat ut 3 gånger... Är man nojjig kan man ju lägga ett täcke eller något nedanför sängen isåfall...
    Det var så vi tänkt också. Har ni köpt på IKEA och isåfall vilken? Det jag nojar över är det här med tjocklek, hårdhet etc. Vet ju vad man själv vill ha men inte vad så små ska ha. 
  • Latika
    Cia o krabaten skrev 2010-06-12 10:18:39 följande:
    Alltså en resårbotten är ju madrass i samma liksom, bara en tunnare bäddmadrass ovanpå.

    I början lade vi en kudde under bäddmadrassen så att det var uppförsbacke om han skulle ramla ur  
    Okej, så det räcker med att köpa en hård sån där resårbotten och bara en tunn bäddmadrass på? Svårt att veta vad som är bekvämt för honom ;)
  • La Lola
    Latika skrev 2010-06-12 10:40:23 följande:
    Okej, så det räcker med att köpa en hård sån där resårbotten och bara en tunn bäddmadrass på? Svårt att veta vad som är bekvämt för honom ;)
    Ja...det räcker ju för oss vuxna (fast vi har kanske en tjockare bäddmadrass på oftast).
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Alexi

    Enligt Ikea ska man inte ha resårsäng direkt på golvet utan man kan köpa de minsta benen på tio centimeter och sätta på. Berodde på ventilation osv.

    På ikea var de också mycket tydliga med vilken säng man ska välja om det är till ett barn, jätteviktigt med rätt mjukhet för att barnets skelett inte ska skadas.

  • Latika
    Alexi skrev 2010-06-12 11:00:40 följande:
    Enligt Ikea ska man inte ha resårsäng direkt på golvet utan man kan köpa de minsta benen på tio centimeter och sätta på. Berodde på ventilation osv.

    På ikea var de också mycket tydliga med vilken säng man ska välja om det är till ett barn, jätteviktigt med rätt mjukhet för att barnets skelett inte ska skadas.
    Okej, och vilken säng/madrass är det då? Vad är det de rekommenderar?
  • Alexi
    Latika skrev 2010-06-12 11:13:13 följande:
    Okej, och vilken säng/madrass är det då? Vad är det de rekommenderar?
    Jag återkommer, har inte det i huvudet och inte pappret nära.
  • PerG
    Latika skrev 2010-06-12 10:39:21 följande:
    Det var så vi tänkt också. Har ni köpt på IKEA och isåfall vilken? Det jag nojar över är det här med tjocklek, hårdhet etc. Vet ju vad man själv vill ha men inte vad så små ska ha. 
    Vi köpte på Sova.... 7000:- kostade den, men kommer inte ihåg vad den hette... Vi tänkte att han skulle kunna ha den fram till tonåren nånstans..
  • Cia o krabaten

    Vi köpte också på SOVA, kommer aldrig köpa på IKEA igen
    De hade 15 års garanti och det innebär ju att han kommer kunna ha sängen så länge han bor hemma kanske? 2 år nu +15 år på sängen som minst. Så 17-18 nånstans lär den ju hålla till och sen ska han väl ut i världen
    Kostade 4500:- om jag minns rätt, men helt klart värt pengarna för att vi ska sova bekvämt bredvid också!
    OCh köper vi på SOVA till oss så får vi ju göra det till honom också  

  • Dr Mupp

    Tänk på att lägga ett par plankor eller liknand eunder resårbotten för att få luftcirkulation. Inte trevligt om det bildas mögle pga den dåliga luften.

  • Latika

    Nu har vi handlat. Blev en resårbotten (105 cm) och bäddmadrass från IKEA. De rekommenderade resårmadrassen Singås för just barn. Sen har vi en 5 cm tjock bäddmadrass på. Inatt blir första natten han sover där, spännande. Hoppas inte han blir alldeles rädd i natt om han vaknar och undrar var han är :)

    Tack alla för era råd! 

  • Alexi
    Latika skrev 2010-06-13 19:52:42 följande:
    Nu har vi handlat. Blev en resårbotten (105 cm) och bäddmadrass från IKEA. De rekommenderade resårmadrassen Singås för just barn. Sen har vi en 5 cm tjock bäddmadrass på. Inatt blir första natten han sover där, spännande. Hoppas inte han blir alldeles rädd i natt om han vaknar och undrar var han är :)

    Tack alla för era råd! 
    Just det, den var det, bra att de rekommenderade samma då som när vi var där.
  • Alexi
    Cia o krabaten skrev 2010-06-13 15:34:18 följande:
    Vi köpte också på SOVA, kommer aldrig köpa på IKEA igen
    De hade 15 års garanti och det innebär ju att han kommer kunna ha sängen så länge han bor hemma kanske? 2 år nu +15 år på sängen som minst. Så 17-18 nånstans lär den ju hålla till och sen ska han väl ut i världen
    Kostade 4500:- om jag minns rätt, men helt klart värt pengarna för att vi ska sova bekvämt bredvid också!
    OCh köper vi på SOVA till oss så får vi ju göra det till honom också  
    Fast frågan är ju hur länge den bör hålla. för köper man en säng anpassad för små barn, tex Singås på Ikea, då är barnet för tungt för den sängen kanske i tonåren och behöver en ny. Så jag tror vi räknar med att köpa en nu som ska hålla till tonåren och sen köpa en ny bra då som barnet kan ta med sig när de flyttar hemifrån.
  • anna anna anna

    Jag har köp säng på interbeds.se 
    de har olika sängar, enkelsäng,våningssäng, loftsäng
    vi köpte en enkelsäng med extrasäng för att min son ramla ut säng. 
    det var jättebra ide, tror jag

  • Marianna
    Jag har köp säng på interbeds.se 
    de har olika sängar, enkelsäng,våningssäng, loftsäng
    vi köpte en enkelsäng med extrasäng för att min son ramla ut säng. 
    det var jättebra ide, tror jag
Svar på tråden Sova på madrass direkt på golvet - vilken typ/var köpa?