• Lillap­yre
    Äldre 12 Jun 21:34
    2303 visningar
    1 svar
    1
    2303

    Profylax?

    Hej!
    Har läst lite om profylax, men förstår inte riktigt för vem det är riktat till?
    Alltså, är det bara kvinnor som är rädda för att föda som ska gå en profylaxkurs?
    Eller rekommenderar man alla att göra det innan en förslossning?

    Jag är helt orädd för min första förslossning, men funderar på om det kanske är bra att lära sig andas rätt innan?

    Vad tycker du?

  • Svar på tråden Profylax?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 13 Jun 21:58
    #1

    Hej!
    Profylax vänder sig till alla, utan undantag, som ska föda barn (även med  snitt)! Profylax betyder "förebyggande" och handlar om hur du kan tänka, göra och träna för att lägga en så bra grund inför din förlossning som möjligt. Det handlar om mentala och fysiska strategier som hjälper dig att behålla känslan av närvaro och kontroll nästan oavsett vad som händer. Med eller utan bedövning. Rädd eller trygg. Spelar ingen roll.

    Personligen skapade jag AnnasProfylax därför att jag kände att jag ville ha EGNA strategier när jag födde. Det är bra att det finns smärtlindring och personal som kan stötta men det jag var mest intresserad av var vad JAG kunde göra och hur min MAN kunde stötta mig. Jag ville att han skulle vara "där", inte bara göra sitt bästa utan verkligen kunna stötta mig och påminna mig om det jag kan och klarar när jag själv kanske skulle börja tvivla... Min erfarenhet från vänners och anhörigas förlossningar var att de hade, ibland med nöd och näppe, överlevt sina förlossningar... Jag ville vara med på resan hela vägen och kunna säga "Hej!" till mitt barn i närvaro och glädje.

    Det kanske bara handlar om några timmar, men väldigt viktiga timmar som sedan lever med dig resten av ditt liv. Prata med vilken gamling som helst, de kommer nästan alltid ihåg sina barn förlossningar som om det var "igår". Vi lever i nuet på ett sätt när vi föder som präglar oss för lång tid framåt. Att föda barn är stort.

    Saker och ting händer när vi föder barn och det är bra att ha ett hum om hur man kan göra för att behålla sin känsla av kontroll och närvaro, oavsett vad som händer.

    Hoppas du känner dig manad till att påbörja din/er träning - varje minut är välinvesterad!

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Profylax?