• loopy
    Äldre 13 Jun 10:27
    10938 visningar
    6 svar
    6
    10938

    70 års kalas, när håller man talet?!

    Ska på en finare föreställning för min svärmor för att fira hennes 70 års dag. Jag ska hålla tal, men nu blir jag helt nervös över NÄR man håller talet? Vi ska äta 3 rätter och jag vill veta när man tidigast får hålla tal egentligen?

    Någon som vet vad som är god kotym?

  • Svar på tråden 70 års kalas, när håller man talet?!
  • Anatha
    Äldre 13 Jun 10:43
    #1

    Jag undrar mer varför du ska hålla tal om du är så nervös? Är du en bra talare då? Kanske bättre om någon som är en bra talare håller tal då. Ska inte din respektive hålla tal för sin mamma? I så fall så blir det ju två tal från er familj och är det många tal från andra så brukar det kunna bli alldeles för många tal totalt. Du kanske har tänkt på detta? Det var inte illa menat mest som ett tips att tänka på. För många tillställningar har för många och för dåliga talare så det blir trist för alla.

    Finns ingen toastmaster eller talsamordnare?

    Annars ska man inte hålla tal innan välkomsttalet och inte efter kaffet.

  • loopy
    Äldre 13 Jun 10:48
    #2

    Jag är inte nervös över talet, utan bara för att jag inte vet NÄR man håller det. Kan man tala när alla äter tex?  Mitt tal är ca 2 minuter långt och jag kan det utantill, och jo, min man håller ett tal han oxå. Vi har fått pålagt från familjen att hålla talen för syskon och respektive.

  • Anatha
    Äldre 13 Jun 10:55
    #3
    loopy skrev 2010-06-13 10:48:31 följande:
    Jag är inte nervös över talet, utan bara för att jag inte vet NÄR man håller det. Kan man tala när alla äter tex?  Mitt tal är ca 2 minuter långt och jag kan det utantill, och jo, min man håller ett tal han oxå. Vi har fått pålagt från familjen att hålla talen för syskon och respektive.
    Ja men dåså då blir det ju perfekt. Ja man kan hålla tal när folk äter men det absolut bästa är ju om man timar mellan rätterna men ofta är det ju fler tal än så.

    Finns verkligen ingen tostmaster eller talsamordnare? Finns inte det skulle jag ta platsen mellan förrätt och varmrätt det är den bästa tycker jag.
  • Äldre 13 Jun 10:55
    #4

    Finns det en toastmaster kommer han/hon bestämma.

    Annars brukar ett lämpligt vara rätt sent, i slutet av efterätten eller under kaffet. Undvik framförallt precis när alla fått mat och börjat äta eller när servering pågår.

    Om det är en paus mellan rätterna kan det passa då också men ha koll på serveringe i så fall.

    Lycka till!

  • loopy
    Äldre 13 Jun 10:58
    #5

    Tack ska ni ha, så blev jag lugn igen! Ingen toastmaster tyvärr, men det ordnar sig nog!

  • Anatha
    Äldre 13 Jun 13:45
    #6
    Kjell2 skrev 2010-06-13 10:55:48 följande:
    Finns det en toastmaster kommer han/hon bestämma.

    Annars brukar ett lämpligt vara rätt sent, i slutet av efterätten eller under kaffet. Undvik framförallt precis när alla fått mat och börjat äta eller när servering pågår.

    Om det är en paus mellan rätterna kan det passa då också men ha koll på serveringe i så fall.

    Lycka till!
    Fast går man efter vett och etikett så ska alla tal hållas innan kaffet så enligt sådant är det no no med tal till kaffet. TS får någ höra efter om det är noga med sådant för annars håller jag med om att tal under kaffet är trevligt.
Svar på tråden 70 års kalas, när håller man talet?!