• Äldre 13 Jun 20:40
    59917 visningar
    29 svar
    29
    59917

    Ska bygga uterum! Är ni nöjda med era uterum? Tips tack!

    Som det framgår av rubriken så ska jag köpa glasdörrar och bygga ett uterum.
    Det ska inte vara isolerglas, utan men ska bara sitta där tidig vår/sen sommar.

    Finns det något ni tycker jag borde känna till? Blev ni nöjda? Vi har soldäck just nu men det blir inte av att sitta där om det är lite halvdåligt väder......synd, därför tänkte vi sätta upp tag och glasdörrar för att utnyttja verandan helt enkelt!

    Vad tror ni om detta?

    Finns det några "varningar" eller rekommendationer?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ska bygga uterum! Är ni nöjda med era uterum? Tips tack!
  • Äldre 13 Jun 20:49
    #1

    Vi är precis i slutfasen av byggandet med vårt uterum, lite småfix kvar bara


    Vi är otroligt nöjda och har redan använt det massor, vi inser att vi kommer att nyttja det till fullo!! Vi valde länge och väl, till slut så bestämde vi att vi ville ha isolerglas för att kunna njuta av det både höst och vår (men det är inget vinterbonat året-runt-uterum).


    Vi har isolerat under trädäcket, har 32 mm isolertak och glaspartier som kallas "förlängd säsong". Då vi bor i ett vinkelhus så är det själva vinkeln vi byggt in nu. Hade långtgående planer på att brösta upp ena sidan men är så glada att vi till slut bestämde oss för att ha helglas och skjutdörrar runt om, vi kan öppna upp runt om hela och det behövs för att få lite bra fart på luften. Har inhandlat varor så billigt men ändå med bra kvalitet som möjligt - köpte kanalplasttaket från Skånska byggvaror men glaspartierna från Willab Garden.

    Fallgroparna kan nog tyvärr vara att man kör för oisolerat (främst taket) men jag tror man blir mer nöjd i längden om man satsar på viss isolering - det blir olidligt hett på sommaren annars och lite för kyligt under våren?

    Lycka till


    Love my M-girls
  • Äldre 13 Jun 20:56
    #2

    Tack! Ok, är det billigare att köpa glaset från Willab Garden?

  • Äldre 13 Jun 21:00
    #3
    Glad och mor skrev 2010-06-13 20:56:20 följande:
    Tack! Ok, är det billigare att köpa glaset från Willab Garden?
    Nja priserna är nog ganska lika hos dessa båda tror jag, men Willab Garden har helglas (utan mittspröjs mitt på dörrarna) och det tyckte vi var snyggare. Vi byggde  taket i höstas men när det var dags för glaspartierna i våras så blev det Willab Garden istället, de hade dessutom kampanjpris just då

    Vi säger varje dag att vi är såååå glada över detta extrarum och vi tror nog vi kommer att "bo" därute en stor del av året!
    Love my M-girls
  • Äldre 13 Jun 21:02
    #4

    Hm, mittspröjs på dörrarna......måste kolla in, tack för alla tips och du, har du nån bild på ert fina uterum??

  • Äldre 13 Jun 22:25
    #5

    Jag är SÅÅÅÅÅ glad att jag kastade ut denna tråd och att just DU svarade!!
    Nu tycker jag verkligen att det är supermycketsnyggare utan mittspröjs mitt på dörrarna!!!!!!!
    Tur att du upplyste mig, hade aldrig tänkt på det annars tror jag, förrän efteråt då jag börjat titta ordentligt och säkert ångrat mig!

    Såååå ett stort TACK ska du ha!!!!!

  • Äldre 14 Jun 08:48
    #6
    Glad och mor skrev 2010-06-13 22:25:10 följande:

    Jag är SÅÅÅÅÅ glad att jag kastade ut denna tråd och att just DU svarade!!
    Nu tycker jag verkligen att det är supermycketsnyggare utan mittspröjs mitt på dörrarna!!!!!!!
    Tur att du upplyste mig, hade aldrig tänkt på det annars tror jag, förrän efteråt då jag börjat titta ordentligt och säkert ångrat mig!

    Såååå ett stort TACK ska du ha!!!!!


    Vad bra!!
    Bara kul att kunna vara till hjälp för nå´n, jag ska lägga in lite bilder framöver (är tyvärr dålig på att föra över bilderna till datorn, men det är nog dags att tömma kamerans minneskort snart) och då ska jag ge dig en hint

    Ja vi är otroligt glada att vi tog helglas, det känns som att man sitter ute på ett helt annat sätt när man får liksom "direktkontakt" med naturen/gräsmattan. KUL att vi har samma smak
    Love my M-girls
  • Äldre 14 Jun 08:48
    #7

    ps....
    Vill gärna följa dina tankar/planer på uterumsbygget - så du får gärna hålla den här tråden vid liv?!


    Love my M-girls
  • Äldre 14 Jun 18:38
    #8

    HI hi, jag ska försöka knäppa bilder och lägga ut!  Kul!

  • Äldre 15 Jun 21:47
    #9

    Hej!
    Förra året byggde vi vår altan och beställde materialet precis som Majken, från Willab och Skånska byggvaror. Hela bygget finns att se i mitt album på styleroom http://www.styleroom.se/album/15142
    Ska man väl glasa in/göra ett uterum är det värt att isolera och göra ett "ordenligt" jobb från början! =)
    Fråga om det är ngt du undrar över!
    Helena

  • Slarva
    Äldre 16 Jun 09:22
    #10

    Här kommer ett litet tips ang. golvet i uterum.

    När vi flyttade till huset fanns redan en inglasad altan.
    Golvet var bara vanlig "altantrall" och första året lade vi in en balkongmatta (en sån där lurvig sak som oftast är grön eller grå) på golvet för att få det lite mysigare om fötterna.

    Den var ett h-vete att hålla ren så i år har vi lagt ett vanligt billigt klickgolv direkt på balkongmattan och det är en ren dröm.

    Enkel att hålla ren och skönt för barfota fötter.

    Finns lite bilder här.


Svar på tråden Ska bygga uterum! Är ni nöjda med era uterum? Tips tack!